Motor beweging, motordemper(s)?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
EvertBram
2nd Gear member

Beste Volvo kenners,

M'n 440 heeft soms een flink bewegend blok bij plots gas loslaten (vanaf hogere toeren) en/of gas plots intrappen. Dit is te zien aan de bewegende schakelpook en geluid aan de motor. Dit is soms echt een schok/bonk. Volgens mij ligt het aan de motordemper (bovenaan het blok bij de distributiezijde).

De versnellingsbakdemper ziet er nog prima uit, geen olielek ofzo. De motordemper heb ik even gedemonteerd, hier heb ik m'n twijfels over. Als de demper compleet ingeschoven is, en ik trek er flink aan, heeft deze een goede demping tot ongeveer de helft van de totale slag. Over de helft van de totale slag heeft deze z.g.a. geen weerstand. Tijdens het indrukken heeft deze 'een beetje' weerstand.

- Hoe hoort deze motordemper normaal te functioneren?
- Hoeveel weerstand heeft deze motordemper nodig?

Ik probeer misschien wel een andere demper. Wat raden jullie aan? Zal ik een 2e hands of nieuwe kopen? Wat kost zo'n demper ongeveer? Of ligt het toch aan de versnellingsbakdemper? Ik wil alles wel zomaar vervangen maar dat loopt ook wel in de €'s.

Bedankt voor de hulp!
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Ramon&Ramon
7th Gear member

is het niet de achterste motorsteun die stuk is,die demper aan de zijkant doet namelijk niet zo veel..
zou eerst de onderste motorsteunen is goed controleren.
EvertBram
2nd Gear member

Hoezo doet de bovenste motordemper niet veel? Dan gaat het dus om de versnellingsbakdemper? Deze ziet er op het oog prima uit. Ik wil het wel vervangen, maar voor €150 zou ik het wel zeker willen weten. Ook deze maar demonteren en testen dus? Toch heb ik nog steeds twijfels over de bovenste motordemper...

motordemper
Afbeelding

versnellingsbakdemper
http://www.mijnautoonderdelen.nl/image. ... /22645.jpg
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik weet niet hoe je aan 150 euro komt?
Ramon&Ramon
7th Gear member

die dempers gaan nooit stuk,hoogstens de rubbertjes vliegen eruit.
Ramon&Ramon
7th Gear member

die achterste baksteun is simpel te controleren met een bandenlichter onder de auto,als je de bak omhoog kunt duwen en je kijkt naar de motorsteun,dan zie je of hij los gescheurd is of niet!
EvertBram
2nd Gear member

Op die motordemper zat trouwens wel wat vettigheid/olieresten. Demper lek/beschadigd?
Ramon&Ramon schreef:Ik weet niet hoe je aan 150 euro komt?
nieuw; http://www.mijnautoonderdelen.nl/

http://www.mijnautoonderdelen.nl/image. ... /22645.jpg
Ramon&Ramon schreef:die dempers gaan nooit stuk,hoogstens de rubbertjes vliegen eruit.
Rubbers (silentblocks) zijn nog zeker goed.
Ramon&Ramon schreef:die achterste baksteun is simpel te controleren met een bandenlichter onder de auto,als je de bak omhoog kunt duwen en je kijkt naar de motorsteun,dan zie je of hij los gescheurd is of niet!
Deze tip ga ik eens toepassen onder de kar.
Bedankt!
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Ramon&Ramon
7th Gear member

Daar zijn ze duurder dan bij volvo zie ik??????
Ramon&Ramon
7th Gear member

Maar dat komt helaas vaker voor,de bruto prijzen liggen vaak een stuk hoger dan bij de dealer.
Doeke Dobma
5th Gear member

Ik ga voor de achterste motorsteun! Iets van € 82,- ex bij de dealer.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
EvertBram
2nd Gear member

Ik heb net nog even van bovenaf gekeken en gevoeld. Het rubber aan de bovenzijde van de steun laat wel iets los (klein flapje). Ik zie echter geen olie/lek. Misschien dat dit er al lang uit is. Ik heb de 440 nu 1,5 jaar, toen had die ook al last van dit probleem. Maar nu erger ik me er steeds meer aan.

Is het lastig om zelf de steun te vervangen? Moet ik m'n oprijbokken gebruiken zodat ik eronder kan kruipen, en dan met een krik de steun omhoog brengen? Kan ik er dan goed bij? Heeft hier iemand dit al eens eerder zelf gedaan?

Bedankt voor de tips!
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Guidooo
3rd Gear member

Ik weet niet hoor, maar ik het hetzelfde en de steunen zijn goed...

Bij mij is het overigens alleen als ik op benzine rij, daar loopt hij niet zo best op en dan wil hij ook zo bonken. Op lpg nergens last van...
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik zou de klepspeling is controleren vanwege het slechte lopen en dat is zeker aan de orde als hij op lpg loopt.
EvertBram
2nd Gear member

Bij mijn 440 loopt de motor goed. Dus ik neem aan dat het daar niet aan ligt.

Is het een grote/lastige klus om de achterste steun zelf te vervangen (m.b.v. oprijbokken zodat ik er onder kan, en eventueel een krik om de bak iets op te hogen)?
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
EvertBram
2nd Gear member

Vandaag heb ik de bovenste motordemper vervangen. Vergeleken met de andere die ik nu heb gemonteerd is de oude demper deels 'lam'. De andere demper heeft een goede demping over de gehele slag.

Met het rijden is het schokken bij abrupt gas geven of loslaten nu stukken minder! Het is er nog wel iets, maar minder. Opgelost lijkt mij.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Iroll
6th Gear member

Toch ben ik bang dat ook je motorrubber stuk is. Je demper heeft het ws begeven doordat dat rubber stuk is. De demper en de andere motorrubbers worden veel zwaarder belast als er een hert begeven heeft.
EvertBram
2nd Gear member

Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Ik wil de achterste demper wel (zelf) vervangen, maar is dit goed zelf te doen? Ik heb geen brug tot mijn beschikking, wel oprijbokken, krikken en assteunen. Op de oprit.

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Waar moet ik rekening mee houden tijdens (de-)montage?

Bedankt voor de tips!
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Iroll
6th Gear member

Ik moet even nadenken aangezien ik het rubber heb vervangen toen ik de koppeling ook deed. Volgens mij gaat het zo:
Subrame laten zakken aan de L.kant, blok ondersteunen met een garage krik met een blok hout tussen krik en blok, motor(schok)demper losmaken aan een kant en dan kan je de steun eruit halen. Is te doen op een stel bokken, zolang je maar safe werkt!
EvertBram
2nd Gear member

Bedankt voor je tip. Ik zal binnenkort eens de achterste demper bestellen en gaan vervangen. Overige tips zijn welkom.

Wordt vervolgd.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”