Beste Volvo kenners,
M'n 440 heeft soms een flink bewegend blok bij plots gas loslaten (vanaf hogere toeren) en/of gas plots intrappen. Dit is te zien aan de bewegende schakelpook en geluid aan de motor. Dit is soms echt een schok/bonk. Volgens mij ligt het aan de motordemper (bovenaan het blok bij de distributiezijde).
De versnellingsbakdemper ziet er nog prima uit, geen olielek ofzo. De motordemper heb ik even gedemonteerd, hier heb ik m'n twijfels over. Als de demper compleet ingeschoven is, en ik trek er flink aan, heeft deze een goede demping tot ongeveer de helft van de totale slag. Over de helft van de totale slag heeft deze z.g.a. geen weerstand. Tijdens het indrukken heeft deze 'een beetje' weerstand.
- Hoe hoort deze motordemper normaal te functioneren?
- Hoeveel weerstand heeft deze motordemper nodig?
Ik probeer misschien wel een andere demper. Wat raden jullie aan? Zal ik een 2e hands of nieuwe kopen? Wat kost zo'n demper ongeveer? Of ligt het toch aan de versnellingsbakdemper? Ik wil alles wel zomaar vervangen maar dat loopt ook wel in de €'s.
Bedankt voor de hulp!
Motor beweging, motordemper(s)?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
is het niet de achterste motorsteun die stuk is,die demper aan de zijkant doet namelijk niet zo veel..
zou eerst de onderste motorsteunen is goed controleren.
zou eerst de onderste motorsteunen is goed controleren.
- EvertBram
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
- Locatie: Twente
Hoezo doet de bovenste motordemper niet veel? Dan gaat het dus om de versnellingsbakdemper? Deze ziet er op het oog prima uit. Ik wil het wel vervangen, maar voor €150 zou ik het wel zeker willen weten. Ook deze maar demonteren en testen dus? Toch heb ik nog steeds twijfels over de bovenste motordemper...
motordemper

versnellingsbakdemper
http://www.mijnautoonderdelen.nl/image. ... /22645.jpg
motordemper

versnellingsbakdemper
http://www.mijnautoonderdelen.nl/image. ... /22645.jpg
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
480 TwoTone Turbo '92
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik weet niet hoe je aan 150 euro komt?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
die dempers gaan nooit stuk,hoogstens de rubbertjes vliegen eruit.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
die achterste baksteun is simpel te controleren met een bandenlichter onder de auto,als je de bak omhoog kunt duwen en je kijkt naar de motorsteun,dan zie je of hij los gescheurd is of niet!
- EvertBram
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
- Locatie: Twente
Op die motordemper zat trouwens wel wat vettigheid/olieresten. Demper lek/beschadigd?
http://www.mijnautoonderdelen.nl/image. ... /22645.jpg
Bedankt!
nieuw; http://www.mijnautoonderdelen.nl/Ramon&Ramon schreef:Ik weet niet hoe je aan 150 euro komt?
http://www.mijnautoonderdelen.nl/image. ... /22645.jpg
Rubbers (silentblocks) zijn nog zeker goed.Ramon&Ramon schreef:die dempers gaan nooit stuk,hoogstens de rubbertjes vliegen eruit.
Deze tip ga ik eens toepassen onder de kar.Ramon&Ramon schreef:die achterste baksteun is simpel te controleren met een bandenlichter onder de auto,als je de bak omhoog kunt duwen en je kijkt naar de motorsteun,dan zie je of hij los gescheurd is of niet!
Bedankt!
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
480 TwoTone Turbo '92
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Daar zijn ze duurder dan bij volvo zie ik??????
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Maar dat komt helaas vaker voor,de bruto prijzen liggen vaak een stuk hoger dan bij de dealer.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Ik ga voor de achterste motorsteun! Iets van € 82,- ex bij de dealer.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- EvertBram
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
- Locatie: Twente
Ik heb net nog even van bovenaf gekeken en gevoeld. Het rubber aan de bovenzijde van de steun laat wel iets los (klein flapje). Ik zie echter geen olie/lek. Misschien dat dit er al lang uit is. Ik heb de 440 nu 1,5 jaar, toen had die ook al last van dit probleem. Maar nu erger ik me er steeds meer aan.
Is het lastig om zelf de steun te vervangen? Moet ik m'n oprijbokken gebruiken zodat ik eronder kan kruipen, en dan met een krik de steun omhoog brengen? Kan ik er dan goed bij? Heeft hier iemand dit al eens eerder zelf gedaan?
Bedankt voor de tips!
Is het lastig om zelf de steun te vervangen? Moet ik m'n oprijbokken gebruiken zodat ik eronder kan kruipen, en dan met een krik de steun omhoog brengen? Kan ik er dan goed bij? Heeft hier iemand dit al eens eerder zelf gedaan?
Bedankt voor de tips!
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
480 TwoTone Turbo '92
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik zou de klepspeling is controleren vanwege het slechte lopen en dat is zeker aan de orde als hij op lpg loopt.
- EvertBram
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
- Locatie: Twente
Bij mijn 440 loopt de motor goed. Dus ik neem aan dat het daar niet aan ligt.
Is het een grote/lastige klus om de achterste steun zelf te vervangen (m.b.v. oprijbokken zodat ik er onder kan, en eventueel een krik om de bak iets op te hogen)?
Is het een grote/lastige klus om de achterste steun zelf te vervangen (m.b.v. oprijbokken zodat ik er onder kan, en eventueel een krik om de bak iets op te hogen)?
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
480 TwoTone Turbo '92
- EvertBram
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
- Locatie: Twente
Vandaag heb ik de bovenste motordemper vervangen. Vergeleken met de andere die ik nu heb gemonteerd is de oude demper deels 'lam'. De andere demper heeft een goede demping over de gehele slag.
Met het rijden is het schokken bij abrupt gas geven of loslaten nu stukken minder! Het is er nog wel iets, maar minder. Opgelost lijkt mij.
Met het rijden is het schokken bij abrupt gas geven of loslaten nu stukken minder! Het is er nog wel iets, maar minder. Opgelost lijkt mij.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
480 TwoTone Turbo '92
- EvertBram
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
- Locatie: Twente
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Ik wil de achterste demper wel (zelf) vervangen, maar is dit goed zelf te doen? Ik heb geen brug tot mijn beschikking, wel oprijbokken, krikken en assteunen. Op de oprit.
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Waar moet ik rekening mee houden tijdens (de-)montage?
Bedankt voor de tips!
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Waar moet ik rekening mee houden tijdens (de-)montage?
Bedankt voor de tips!
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
480 TwoTone Turbo '92
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik moet even nadenken aangezien ik het rubber heb vervangen toen ik de koppeling ook deed. Volgens mij gaat het zo:
Subrame laten zakken aan de L.kant, blok ondersteunen met een garage krik met een blok hout tussen krik en blok, motor(schok)demper losmaken aan een kant en dan kan je de steun eruit halen. Is te doen op een stel bokken, zolang je maar safe werkt!
Subrame laten zakken aan de L.kant, blok ondersteunen met een garage krik met een blok hout tussen krik en blok, motor(schok)demper losmaken aan een kant en dan kan je de steun eruit halen. Is te doen op een stel bokken, zolang je maar safe werkt!