K&N Luchtfilter voor S80 uit 2003

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beekimov
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 06.01.2011 - 17:58
Locatie: Elburg

Beste mensen,

Ik heb even een vraagje wagt betreft een luchtfilter voor mijn S80 (140pk uit 2003)

Ik wil namelijk mijn luchtfilter vervangen door een K&N filter, maar dan wel gewoon een inleg filter, oude dr uit nieuwe dr in.

Is het nu ook zo dat het geluid van de auto, zeg maar met optrekken meer word...??? daar ben ik wel even nieuwsgierig naar... :razz: :razz:

Het gaat mij er eigenlijk om dat er gewoon een goed filter in de filterbak ligt, en ja de huidig filter moet toch vervangen worden, dus laat ik het dan maar gelijk goed doen.

Nog verschil tussen K&N en Green filters....

Alvast bedankt,
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Tsja, daar zijn de meningen oververdeeld. Zie bijv. onderstaand stukje geschreven door een ex rally rijder. Gaat natuurlijk wel over gebruik in extreme rally omstandigheden, maar zet je toch aan het denken. Ander probleem kan ontstaan aan de maf sensor, mn als er teveel olie gebruikt wordt om het filter mee in te olieën. Daar kan de platina sensor draad van de maf door aangetast worden. Ik zou zeggen neem het mee in je beslissing, het is niet allemaal hosanna zoals de filter makers willen doen geloven in de reclames.

Open luchtfilters laten meer zand door dan filters in een luchtkast. Ik ben een voormalig Subaru rijder en heb jaren terug deelgenomen aan een olie onderzoek. Uit dit onderzoek bleek o.a. dat er in de oliemonsters van wagens uitgerust met een open filter meer silicium (zand) -ook in K&N filters- werd aangetroffen dan in de oliemonsters van wagens met filters in luchtkasten. Ook bleek hoe "zwaarder" een wagen getuned was, hoe hoger percentage slijtage deeltjes van metalen in de olie aanwezig was. M.a.w door 1. tuning en 2. gebruik van open filters slijt de motor sneller dan ongetunede of licht getunede motoren met een filter in een airbox.
Over het ontstaan van corrosie door vocht bij de MAF sensor zijn de meningen verdeeld.
Gebruikersavatar
storm480
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 23.10.2006 - 16:37
Locatie: Harlingen

Lijkt me dat boven staand stukje meer voor "mannen in race-overalls" is bedoeld met OPEN filters.

Ik heb in de V70 (2.0T) ook een K&N inleg filter, en ik hoor geen verschil met "optrek-brul-geluiden".
Performance toename merk ik ook niets van (de V70 is ongetuned btw...dus niet gek ook)

Maar ik weet wel dat zodra er een nieuw filter in de S80 moet dat ik dan ook weer een K&N er in leg.
...Storm by name, Storm by nature...

S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"

de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

@storm480, waarom dan een K&N filter als je geen verschil merkt? :roll:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zo men zeg, bij K&N, gaat het filter langer mee dan een originele en zou het de prestaties enigszins in positieve zin beinvloeden.
AlexV70 tuft volgens mij ook rond met een K&N filter die hij ook al in de luchtwegen van zijn vorige Volvo had zitten.
Dus AlexV70, kom er maar in met de praktijkervaringen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als die filters van KN zo super zouden zijn,gebruikte Volvo ze zelf wel bij eerste montage.
Is meer bla bla dan een verbetering!
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 13001
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Ramon&Ramon schreef:Als die filters van KN zo super zouden zijn,gebruikte Volvo ze zelf wel bij eerste montage.
Is meer bla bla dan een verbetering!
Denk dat er ook wel een kostenplaatje in overweging wordt genomen... De standaardfilters zijn wsch. veel goedkoper dan die van K&N.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ramon&Ramon schreef:Als die filters van KN zo super zouden zijn,gebruikte Volvo ze zelf wel bij eerste montage.
Is meer bla bla dan een verbetering!
Dat is vaak meer een kostenoverweging, van een luchtfilter merkt de gemiddelde gebruiker niks dus die worden gemaakt naar specificaties die voldoende zijn voor het normale gebruik. Als je op ieder onderdeel "het beste" danwel duurdere alternatief zou nemen dan wordt de auto zo duur dat hij niet verkoopbaar is.

Verder is het ook een gemakskwestie bij onderhoud (en onderhoudsprijzen laag houden). Een K&N filter schoonmaken ben je gewoon 15 minuten mee bezig, een papieren filter wisselen hooguit 3 minuten.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
storm480
3rd Gear member
Berichten: 382
Lid geworden op: 23.10.2006 - 16:37
Locatie: Harlingen

945i schreef:@storm480, waarom dan een K&N filter als je geen verschil merkt? :roll:
In de 480 merkte ik duidelijk verschil aan performace (i.c.m. CSC sport-uitlaat)
Dat had ik ook in de V70 verwacht...dus ja, dat viel me tegen.

Als je prijzen gaat vergelijken heb je bij 4 á 5 beurtjes de kosten er al uit...dus het loont wel, maar verwacht geen wonderen.
...Storm by name, Storm by nature...

S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"

de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
Gebruikersavatar
Beekimov
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 06.01.2011 - 17:58
Locatie: Elburg

Jongens,

Bedankt voor de reacties!!! super!!

Ik ben weer een stuk wijzer!! :D
Gebruikersavatar
Beekimov
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 06.01.2011 - 17:58
Locatie: Elburg

Beekimov schreef:Jongens,

Bedankt voor de reacties!!! super!!

Ik ben weer een stuk wijzer!! :D

Zo, vanmorgen maar ff bij de plaatselijke autozaak, een inlegfilter besteld van K&N... kon het niet laten.... :lol: :lol:

Hopen dat ie straks het vebruik heeft van een D5..... :twisted: :twisted:
Gebruikersavatar
bpc
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 19.01.2011 - 18:00
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Verschil is, slijtage vind ik iets wat aan jezelf ligt.

Regelmatig even schoonmaken, het is uiteraard zo wanneer je minder oppervlakte hebt wat vuil tegen kan houden er meer ruimte is wat vuil door kan laten.

Geluid bij een inlegfilter is bijna niks.
Volvo C30 1.6D R-design '11
Volvo 850T-5R '95 cream yellow
Volvo 850T-5R '95 black stone
Volvo 240 2.3 Turbo (projectfase) XXXL
En een VW fox voor de vrouw : )

www.bogersperformancecenter.nl
Plaats reactie

Terug naar “S80”