*Plons*

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
360Degreez
5th Gear member

Pieter2010 schreef:Zo kijk eens aan, daar heb je informatie.
Ik zal eens de gps ontvanger checken. Vind het bijzonder wat er nu niet aan werkt. De gps geeft wel wat door, maar zit er gewoon naast, dus iets hapert er ergens.

Ik laat nog wat weten!
Als hij er telkens iets naast zit, betekent dit dat de ontvangst schommelt tussen 2 en 3 satellieten, de computer heeft er minimaal 3 nodig om in drie dimensies een plaatsbepaling te doen.

Een normaal systeem draait tussen de 6~12 satellieten. Dit kan je in de gaten houden via het diagnosemenu, of in het normale RTI menu op "Huidige Lokatie" te klikken. Rechts boven in de linker kolom zie je dan het aantal satellieten staan.

Succes!
Pieter2010
1st Gear member

De gps zit er wel op dezelfde plek naast merk ik, dus het wisselt niet. Zit continue een kilometer of 100 zuid oostwaarts. Zijn natuurlijk details.
De gps pijl gaat ook vrolijk mee op de kaart, echter de kaart staat dus niet waar ik ben op dat moment. Lekker door het weiland rijden is het momenteel.

Heb de satellieten nog niet gecheckd, goede tip.

Weer wat te doen komend weekend...
Pieter2010
1st Gear member

Nou, vanmiddag eens even aan het stoeien geweest, dakantenne dus al losgehad en gesmeert, geen verschil. Paar uur de unit in het dashboardkastje eruit, geen verschil. Hij vangt trouwens helemaal geen sateliet meer op, staat op 0. Wel lopen de coördinaten mee als ik rijd. Of worden die op een andere manier misschien ook berekend?

Al met al zou ik denken dat de vin kapot is (zomaar?). Wat zou een nieuwe vin kosten?

Groetjes
Pieter2010
1st Gear member

Zo, via een ander topic heb ik een externe gps antenne aangeschaft.
Voor die paar tientjes was dat zeker het proberen waard.
Helaas moet de externe gps antenne wederom op de GPS receiver aangesloten worden en kan deze niet omzeilt worden (zit er niet voor niks natuurlijk). Bij de oudere V70/S60 modellen kan de antenne rechtstreeks op de dvd-unit begreep ik.

Nog steeds 0 sattelieten, dus ik ben bang dat de GPS receiver stuk is.
Ik lees dat op de eerdere V70 modellen de gps antenne rechtstreeks op de dvd-speler kan worden aangesloten. Ik zie die mogelijkheid niet op mijn speler (zie foto). Of kan het misschien wel?
De gps receiver zit er natuurlijk niet voor niks...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pieter2010
1st Gear member

Even wat foto's toegevoegd,misschien weet iemand meer... :wink:
360Degreez
5th Gear member

Hey Pieter, rij je een V70 of V50? De ontvanger lijkt precies op die uit de V50 namelijk.

Bij de V50 zitten twee aansluitingen op de haaienvin.
Een voor de GSM antenne (als je een ingebouwde telefoon hebt) en een voor de GPS. Op de GPS stekker die in de haaienvin gaat kan je een externe GPS ontvanger aansluiten.Ik heb precies hetzelfde geprobeerd toen.

Eerlijkheidshalve kan ik je niet vertellen of het een actieve (met stroomvoorziening) of passieve antenne is. Misschien is dit waarom je nieuwe GPS antenne niet werkt.
Pieter2010
1st Gear member

Bedoel je dat op de dakvin antenne een externe gps aangesloten moet worden, althans om te proberen?
Het is inderdaad een goede constatering denk ik of de externe gps antenne actief of passief is.

Ik ga denk ik de gps ontvanger eens demonteren, zal waarschijnlijk niet veel aan te repareren zijn, maar stuk is deze toch al.

Jammer dat je destijds niet de kans hebt gehad om het op te lossen, was een goede hulp geweest.
360Degreez
5th Gear member

Nee ik bedoel dat zowel de GPS als GSM antenne in de haaienvin zitten. Lekker knus :-)

De kabels naar de ontvangers zitten aan de onderzijde van de haaienvin. Een van die stekkers (ik geloof de linker aansluiting, van achteren gezien) gaat naar de ontvanger die op de versterker geschroefd zit (bestuurderszijde kofferruimte)

De stekker die in de haaienvin zit heeft een standaard GPS aansluiting waarop je een andere GPS antenne kunt aansluiten om te proberen.

Probeer anders je dealer even te bellen, wellicht staat in de computer of de GPS antenne in de haaienvin een actieve of passieve is.
Pieter2010
1st Gear member

Oké, bedankt wederom.
Het is gemaakt hoor! Kost wel wat maar dan heb je ook wat.
GPS ontvanger was idd niet meer helemaal jofel :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”