Vervanging distributieriem en spanrollen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilco l.
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 19.06.2011 - 10:01
Locatie: Flevoland/Praag

Beste forumbezoekers,

Zoals ik reeds al eerder beschreven had, heb ik zaterdag een S80 2.4 automaat uit 2000 aangeschaft die ik op 9/7 ga ophalen, bij oplevering word de distributieriem vervangen, nu lees ik bij het doorspitten van het forum ( makkelijk zo,die nachtdiensten :P ) dat bij een 2.5 D tegelijk de waterpomp vervangen moet worden, geld dit ook voor mijn Volvo? Ik kom dit zelf nergens tegen. Ik hoor graag van jullie.

Groet en avast bedankt =D>

Wilco :computer:
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Dit geldt voor iedere auto. Als de waterpomp naar z'n grootje gaat nadat de distributieriem net gewisseld is, kan de boel weer los en vernieuwd worden.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

En toch wordt die veel beschreven waterpomp maar zelden vervangen door monteurs van de Volvo-werkplaatsen. Het valt tegenwoordig wel mee met de kwaliteit van de waterpompen...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Ja maar net als de spanrollen zit ook in de waterpomp een lager ..
Het gaan lekken v/d waterpomp is het minste wat zou kunnen gebeuren , vastlopen van het lager betekent motorschade.
Dus voor die kleine 100euro altijd meenemen dat ding.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het is een aardig klusje om bij de tdi de distributie te vervangen. Ik zou dan zeker gelijk alles doen incl pompriem en alle looprollen. Desnoods betaal je zelf de onderdelen bij die extra zijn als ze lastig doen. Kost je hooguit 200 euro extra aan onderdelen maar je hebt dan wel een rustig gevoel de komende 60.000 km (pompriem) en 120.000 km (distri).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Het gaat hier om een diesel, dan moet de waterpomp vervangen worden bij elke distributiewissel.

Bij een benzine kan de waterpomp blijven zitten bij de eerste distributiewissel. Uiteraard wel even controleren, maar vervangen gebeurd dan vrijwel nooit.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

HansEindhovenV70 schreef:
Bij een benzine kan de waterpomp blijven zitten bij de eerste distributiewissel.
Hoe kom je aan die "wijsheid"?

En goed lezen jongens, het gaat hier helemaal niet om een diesel, maar om een 2.4 benzine van 2000.... (en waar staat dat het de eerste distr. wissel is..?) :roll:

Altijd vervangen die waterpomp.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Klop trouwens dat volvo het vaak niet doet, zij vinden het qua kosten "veel" en vinden dat zolang het niet stuk is, het nog niet hoeft te worden vervangen. Informatie bron; dealer zwolle.

Zou deze mentaliteit uit het "leasen" geboren zijn, want ik deel hem niet.

Omdat ik het zelf ga doen wil ik alles meenemen, qua onderdelen kost het ook niet zo bijzonder veel vind ik.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

945i schreef:
HansEindhovenV70 schreef:
Bij een benzine kan de waterpomp blijven zitten bij de eerste distributiewissel.
Hoe kom je aan die "wijsheid"?

En goed lezen jongens, het gaat hier helemaal niet om een diesel, maar om een 2.4 benzine van 2000.... (en waar staat dat het de eerste distr. wissel is..?) :roll:

Altijd vervangen die waterpomp.
Tsja je hebt gelijk. Was even afgeleid doordat de topicstarter het over 2.5D had.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
wilco l.
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 19.06.2011 - 10:01
Locatie: Flevoland/Praag

Geen probleem ,alle info is welkom, bedankt ::wink:
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

945i schreef:
HansEindhovenV70 schreef:
Bij een benzine kan de waterpomp blijven zitten bij de eerste distributiewissel.
Hoe kom je aan die "wijsheid"?

En goed lezen jongens, het gaat hier helemaal niet om een diesel, maar om een 2.4 benzine van 2000.... (en waar staat dat het de eerste distr. wissel is..?) :roll:

Altijd vervangen die waterpomp.
Voor een benzine versie is dit geldklopperij als je de waterpomp vervangt! Bij een benzine moet het pas bij de 2e distributiewissel.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als die pomp er bij jou al 11 jaar op zit,is het wel verstandig hem mee te vervangen,maar hij zal neem ik aan al is vervangen zijn,de nieuwe waterpompen zijn beter van kwaliteit dan degene die in die tijd werden gemonteerd,dus na een visuele controle op speling en lekkage kan deze gerust nog een rondje mee!
Gebruikersavatar
wilco l.
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 19.06.2011 - 10:01
Locatie: Flevoland/Praag

Iedereen wederom bedankt voor jullie wijze woorden :salute:

Groet

Wilco
Gebruikersavatar
Hoeked
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10.08.2011 - 20:51
Locatie: Zwolle

Hallo Wilco, ik was nou eenmaal niet eerder lid van dit forum... Zit de nieuwe riem er al op? Zo ja, dan hoop ik dat je aan de waterpomp gevoeld hebt of het lager wat er in zit nog in orde was. Als dat zo was dan is het geen probleem dat je hem hebt laten zitten. Als hij niet goed meer aanvoelde (speling of rauw draaien) dan hoop ik dat je hem vervangen hebt. Heb die van mij wel vervangen omdat die rauw draaide.

Groet!
Gebruikersavatar
wilco l.
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 19.06.2011 - 10:01
Locatie: Flevoland/Praag

Hoeked schreef:Hallo Wilco, ik was nou eenmaal niet eerder lid van dit forum... Zit de nieuwe riem er al op? Zo ja, dan hoop ik dat je aan de waterpomp gevoeld hebt of het lager wat er in zit nog in orde was. Als dat zo was dan is het geen probleem dat je hem hebt laten zitten. Als hij niet goed meer aanvoelde (speling of rauw draaien) dan hoop ik dat je hem vervangen hebt. Heb die van mij wel vervangen omdat die rauw draaide.

Groet!
Garage heeft alles gecontroleerd, geen speling, en riem zit er nieuw op. Verder rijd de Volvo perfect :thumbleft:

Groet

Wilco L.
Plaats reactie

Terug naar “S80”