ABS remmen ontluchten

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Is het vervangen van remvloeistof en ontluchten van het remsysteem bij een 440 met ABS prima zelf te doen of raden jullie dat af? Haynes adviseert het over te laten aan de garage vanwege de complexiteit van ABS maar geeft wel de handelingen weer, dus kennelijk kan het wel?

Wat gebruiken ze bij de garage voor apparatuur? Is dat speciaal spul? Was sowieso nog wel van plan zo'n "ontluchtingsbleeder" te kopen, schijnt nogal handig te zijn.

We gaan de klus met 2 man doen.

Alvast bedankt voor jullie tips!
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Volgens mij is dat helemaal niet te moeilijk om zelf te doen.
Maandje geleden hebben wij de 440 van mijn broer groot onderhoud gegeven, waarbij het ook nodig wat te ontluchten. Hij heeft ABS op zijn 440, en ontluchten bij het ontluchtingsnippel was goed te doen. Na even pompen met het rempedaal hadden we ook gelijk weer remdruk, rondje rond de garage gedaan, noodstop gemaakt en alles doet het nog steeds prima.
Ik zou het gewoon lekker Haynes volgen en het zelf doen.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Heb jullie nog zo'n set als de Easy/Eezi-Bleed daarvoor gebruikt?

Afbeelding
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je verstandig bent dan vervang je gelijk alle remvloeistof en dan is zo'n Eezibleed een stuk handiger en sneller. Bovendien heb je dan geen helper nodig. Soms blijkt een abs lastig met pompen te ontluchten terwijl je daar met de E. geen last van hebt. Het kan ook gebeuren dat de hoofdremcilinder gaat lekken door te ontluchten met het rempedaal, ook dat voorkom je met de E. Om alle rv te vervangen heb je 1 liter DOT4 nodig.
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Bedankt Iroll! Gaan we doen!
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Heb jullie nog zo'n set als de Easy/Eezi-Bleed daarvoor gebruikt?
Yep, niet helemaal dezelfde dacht ik, maar de werking was wel hetzelfde.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Toch nog even voor de zekerheid, aangezien het volgens mij niet in de Eezi-Bleed gebruiksaanwijzing staat...

Klopt het dat ik dus het rempedaal in zijn geheel niet hoef te gebruiken als ik de Eezi-Bleed gebruik?

En wat betreft het ABS gebeuren, in Haynes hebben ze het over op contact zetten voor max. 10 seconden en rempedaal ingedrukt houden wanneer je links- en rechtsachter ontlucht? (dan zou het ontluchten plaatsvinden door de hoge druk van het ABS systeem zelf??)
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Toch nog even voor de zekerheid, aangezien het volgens mij niet in de Eezi-Bleed gebruiksaanwijzing staat...

Klopt het dat ik dus het rempedaal in zijn geheel niet hoef te gebruiken als ik de Eezi-Bleed gebruik?

Het kan ook gebeuren dat de hoofdremcilinder gaat lekken door te ontluchten met het rempedaal, ook dat voorkom je met de E.
En wat betreft het ABS gebeuren, in Haynes hebben ze het over op contact zetten voor max. 10 seconden en rempedaal ingedrukt houden wanneer je links- en rechtsachter ontlucht? (dan zou het ontluchten plaatsvinden door de hoge druk van het ABS systeem zelf??)
Kan je proberen als je Haynes, (op het 480europe forum steevast BOL ,Book Of Lies genoemd) vertrouwd. Zelf nooit gedaan op die manier en ook geen behoefte aan. Zie het nut er niet van in.
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Vandaag remvloeistof vervangen en onlucht met de Eezi Bleed in volgorde:
LV
RV
LA
RA

Steeds gewacht tot er een stroompje remvloeistof uitkwam en dan dichtdraaien. Toen getest met rijden en moet 3x pompen steeds voordat ik remdruk heb...dus toch nog lucht? Reservoir is op peil.
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Heb je niet alle remvloeistof vervangen? Als je alles vervangen hebt moet je de nippel net zolang open houden totdat er mooie heldere remvloeistof uitkomt.
Zoals ik het lees heb je niet alle lucht eruit gekregen. De luchtbel die in de remslang zat zal nu in de remklauw zitten vermoed ik.
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Het was wel mijn bedoeling alle remvloeistof te vervangen.

Ik heb voor ik daarmee begon remleidingen achter + remslangen voor en achter vervangen, daarna heb ik zoals jij zei 1L Dot4 gebruikt, alleen had ik wel over aan het eind, ongeveer 300 tot 400ml schat ik.
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Heb je van de voorremmen alle vloeistof vervangen? Maw gewacht tot er mooie heldere vloeistof door het slangetje v.d. eezibleed styroomde?
Probeer hem nogmaals te ontluchten tot het rempedaal hard is. Kan soms lastig zijn met abs, maar moet lukken. Anders even goed checken of de nwe remleidingen niet lekken op de aansluitingen.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Vandaag nog een keer ontlucht, en een stuk meer vloeistof door de nippel laten stromen, en remt weer goed nu! Hard pedaal gelijk de eerste keer, dus kan weer veilig rijden nu :)
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”