Update!
Zoals sommigen wellicht nog weten was mijn 440 afgekeurd op een aardige lijst punten, waarvan ik sommige al wist, maar sommige toch wel een ongelukkige verrassing waren:
- Banden achter
- Voorpijp
- Achterdemper
- Draagarmrubbers voor
- Handremkabels
- Remslangen achter
- Remleiding achter
- Remschijven achter
- Remblokken achter
Geen afkeurpunten, maar wel punten die aan vervanging toe waren:
- Stabilisatorstangetjes
- Schokbrekers achter
Ik heb in eerste instantie de 440 toen geschorst en een 460 gekocht als tijdelijk vervoersmiddel, zodat ik de tijd kon nemen om te bedenken wat ik nou wilde. Ik heb besloten de 440 toch te gaan opknappen, dus hierbij een paar foto's van het klussen:
Nieuwe achterdemper via Winparts. Eerst nog in de zinkspray gezet zodat ie hopelijk wat langer meegaat.
Oud vs. nieuw. Heb sommige stukken los moeten slijpen, zo vastgeroest zat het...
Andere voorpijp via AutoRima, met nieuwe Bosch lambdasonde, nieuwe pakkingen, rubbers en bouten.
Verschil tussen oude en nieuwe pakking
En zo hangt het weer.
Remschijven achter, oud vs. nieuwe Volvo schijven.
Schokbrekers oud vs. nieuwe van Monroe
Gemonteerd met nieuwe Volvo blokken, nieuwe Goodridge RVS remslangen en nieuwe stabilisatorstangetjes achter + rubbers vervangen. Foto's voor en na:
Verder nog gedaan, maar geen foto's helaas (veel te hard bezig met sleutelen
)
- nieuwe remleidingen achter
- nieuwe handremkabels
- remvloeistof vervangen (ontluchten moet wel nog een tweede keer, remt nu sponzig…)
- nieuwe banden achter (Michelin Pilot Exalto PE2, 195/50/15)
Dit alles met behulp van Haynes, de Volvo manuals en DHZ-garage Sweetlake.
Rijdt alweer een stukje beter!
Natuurlijk is nu nog niet alles gedaan, draagarmen en stabilisatorstangetjes voor staat zal binnenkort gebeuren!