stuurprobleem

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
flap
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11.12.2006 - 15:58

Bij mijn net aangeschafte 240 gaat het sturen linksom heel licht, hij stuurt heel gemakkelijk in. Rechtsom gaat duidelijk zwaarder.

Kan dit te maken hebben met de fuseekogel, waarover een aantekening staat op het apk rapport?

Moet de auto na vervanging van een fuseekogel ook worden uitgelijnd, want hij trekt op dit moment ook licht naar links.

of zou er een andere oorzaak zijn?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

fuseekogel vervangen en dan uitlijnen :)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Normaal gesproken hoef je na het vervangen niet uittelijnen. Hij zal nu scheef trekken door de versleten fusee. Niet meer mee rijden, je voorwiel kan eronder uitklappen met zoveel slijtage!
flap
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11.12.2006 - 15:58

is dat zelf te doen?

Ben niet onhandig, maar een beginner op autoklus gebied.
Gebruikersavatar
Klaasjan
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 26.12.2007 - 08:46

Volgens mij wel, zit alleen vaak erg vast volgens mij
flap
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11.12.2006 - 15:58

inmiddels de fuseekogels aan beide kanten vervangen. Dat is inderdaad wel goed te doen.

Dit levert echter helemaal geen verbetering op. De auto rijdt prachtig rechtuit, maar een bocht naar links is veel sneller overstuur, dan naar rechts.


Waar nu naar kijken.
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Je auto heeft stuurbekrachtiging zeker ?

Ik denk dat een ander stuurhuis het probleem oplost.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat was in die tijd een kwaal van die Volvo,s,een ander stuurhuis is de oplossing..
Het probleem zit in het kleppenhuisje van het stuurhuis,daar is niets van los te koop,dus vervangen is de enige oplossing..
flap
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11.12.2006 - 15:58

Ik kan er wel mee leven, zolang het veilig is, rij ik door.

is het veilig?
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Is it safe?

Hmm, het schijnt dat van 1 van de 2 gemonteerde stuurhuizen (ZF of Cam Gear) de li/re bekrachtiging afstelbaar is maar ik verder niet hoe of wat.
Je zou de olie in de pomp kunnen vervangen, die zit er ws. vanaf km 0 in en zit vol stof en slijpsel. Reservoir leeghalen met een spuitje en weer vullen (ATF, maakt niet uit welk type) tot de merkstreep.
flap
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11.12.2006 - 15:58

In hoeverre kunnen de stuurstangen nog van invloed zijn.
Op een zit meer speling dan op de andere?

vraag 2, is dit net zo gemakkelijk te vervangen als een fuseekogel?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

er zijn ook twee soorten fuseekogels,met en zonder stuurbekrachtiging,wel op gelet mag ik hopen?
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Ramon&Ramon schreef:er zijn ook twee soorten fuseekogels,met en zonder stuurbekrachtiging,wel op gelet mag ik hopen?
Wat is de functie/verschil tussen de twee soorten fuseekogels?
Ik heb bij mijn auto namelijk ook de originele stuurkogels laten zitten toen ik de auto naar stuurbekrachtiging heb omgebouwd.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

daar zit verschil in,met en zonder bekrachtiging!
flap
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11.12.2006 - 15:58

Ramon&Ramon schreef:er zijn ook twee soorten fuseekogels,met en zonder stuurbekrachtiging,wel op gelet mag ik hopen?
weet niet wat het verschil is, maar ze kwamen overeen met wat ik er onderweg heb gehaald.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

van het merk moog is het onderdeel nummer
met sb vvbj 5292
zonder sb vvbj 5294

ik zou eerst de goeie kogels maar is monteren,want bij jou klopt dat niet!
flap
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11.12.2006 - 15:58

met stb 5292 en 5293 inderdaad van Moog, dat heb ik erop zitten.
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

On- of bekrachtigde fusee maakt niet uit, zolang beide kanten maar hetzelfde type is.
Het oude type CAM Gear stuurhuis is afstelbaar. De procedure staat beschreven in TP30001-3, pag. 64, te downloaden van www.k-jet.org (in twee delen). Niet iets wat je even zelf doet, er komt nogal wat speciaal gereedschap bij kijken, maar het kan wel.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

ze geven bij volvo niet voor niets verschillende kogels op,met of zonder SB.
Of doen ze dat voor jan kabouter!
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Welk technisch verschil zou er kunnen zijn waardoor de problemen van flap zouden kunnen ontstaan? volgens mij maakt het type kogel hier niet zo veel uit.

Hoe is de uitlijning van de auto? een ongelijk camber of caster kan gekke problemen geven
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”