Pendelen toerental

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

nootje63 schreef:Er was trouwens geen enkele storingsmelding, wat volgens de garage redelijk uniek is.

Is die garage een dealer??????
Gebruikersavatar
nootje63
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 08.09.2006 - 12:14
Locatie: Z-O Brabant
Contacteer:

Nee, geen dealer. Het is een volvo garage van een man die jarenlang bij volvo heeft gewerkt en zes jaar geleden voor zichzelf is begonnen.
Hij heeft o.a. een computer met software en toeters om, zoals de dealer, de wagen uit te kunnen lezen.
Arno

V70 T5 geartronic 2002. G3, Nautic Blue Pearl, fully loaded...
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

heeft hij misschien toch verouderde apparatuur,met Vida kun je denk meerdere zaken tegelijk uitlezen.
Ik ga die meneer niet beoordelen op zijn kunnen en apparatuur,zo is het niet,maar een second opinion kan natuurlijk nooit kwaad.
Gebruikersavatar
nootje63
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 08.09.2006 - 12:14
Locatie: Z-O Brabant
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:heeft hij misschien toch verouderde apparatuur,met Vida kun je denk meerdere zaken tegelijk uitlezen.
Ik ga die meneer niet beoordelen op zijn kunnen en apparatuur,zo is het niet,maar een second opinion kan natuurlijk nooit kwaad.
Kan nooit kwaad, maar ik wacht eerst woensdag af.
Arno

V70 T5 geartronic 2002. G3, Nautic Blue Pearl, fully loaded...
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

nootje63 schreef:Er was trouwens geen enkele storingsmelding, wat volgens de garage redelijk uniek is.
Juist het ontbreken van een melding, wijst in de richting van een defecte ETM.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Oceanracer schreef:Als het niet aan de ETM ligt, waarom is het probleem dan niet aanwezig bij de diesels GT?
Hallo. Ik heb het pendelprobleem ook, vooral met handmatig gasgeven rond de 80 km/h. Ik heb alleen ook een lekke intercooler en dacht dat het daarmee te maken kon hebben. Volgende week komt de nieuwe intercooler erin.

Maar in ieder geval, ik heb een 2.4d GT. Dus wel een diesel met GT die pendelt... En zo te lezen ben ik er niet vanaf met een nieuwe intercooler. Tips die meteen meegenomen kunnen worden bij het vervangen van de intercooler?

Ik ben dus ook benieuwd naar de uitslag van Nootje.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Heb mijn buurman een XC90 GT ontraden ivm het hoge brandstofverbruik en de perikelen omtrent de automaat. Gedoe met je auto, zonder dat je weet waar je het direct zoeken moet, is bijzonder irritant. Jammer om te lezen dat dit nou ook bij de diesels voorkomt...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Sorry for bringing bad news Oceanracer.

Op dit forum vind ik de volgende mogelijke oorzaken (die zelfs enigszins met de intercooler verband kunnen houden):

1. Vervuilde ETM (schoonmaken met remreiniger, accupolen los);
2. Lekke verbinding (slang) tussen intercooler en ETM;
3. Kapotte sensor commonrail systeem (eenvoudig zelf te vervangen, zie plaatje onder hyperlink );
4. Lek drukventiel brandstofpomp (quote ander topic: druk ventiel 3 schroefjes verwijderen dan de twee rubber ringetjes vervangen toen was het bij mij over deze tip kreeg ik van fasstech tuning uit haaksbergen kosten .39 cent ipv 146 ex van volvo)

Bij anderen zijn dit oplossingen geweest. Overigens hebben ook veel anderen voor veel geld de verstuivers vervangen wat nooit tot oplossing heeft geleid (voor zover ik kan vinden).

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... m&start=25

Een aantal van deze dingen zijn tijdens het vervangen van de intercooler even slim om mee te nemen, zoals de reiniging ETM en de slang vervangen. Daarna zijn ook het drukventiel en de sensor nog goed te doen. Ik ben hoopvol.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1423
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Oceanracer schreef:
nootje63 schreef:Er was trouwens geen enkele storingsmelding, wat volgens de garage redelijk uniek is.
Juist het ontbreken van een melding, wijst in de richting van een defecte ETM.
Mee eens, mijn ETM was al raar aan het doen toen ik de auto kocht met 180.000 km, er traden kleine variaties op in het toerental bij constante snelheid. Daar is nooit een foutmelding over geweest, totdat de ETM het uiteindelijk helemaal opgaf.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
nootje63
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 08.09.2006 - 12:14
Locatie: Z-O Brabant
Contacteer:

Ik ben het er niet mee eens in mijn geval. Als het de ETM was, dan zou het niet alleen tussen de 50 en 80 moeten voorkomen, en zou hij ook moeten pendelen als ik handmatig schakel of op cruisecontrol rijd. Stationair loopt hij perfect en buiten die snelheden is er geen enkel probleem. Het wordt ook niet slechter in de loop der tijd.
Alles op de ETM gooien is mij in dit specifieke geval te kort door de bocht (helaas?).
Arno

V70 T5 geartronic 2002. G3, Nautic Blue Pearl, fully loaded...
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

En kan de TCV geen oorzaak in dit probleem zijn. of zijn er ook mensen hier bij die een ongeblazen auto hebben?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Vandaag is mijn intercooler vervangen. Dat rijdt weer een stuk beter en vooral minder pikzwarte rookgordijnen achter de auto.

In ieder geval de 30 kilometer van de garage naar huis geen gependel ervaren. Zou het pendelen komen van een probleem in de luchtaanvoer waardoor de computer ingrijpt?
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
nootje63
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 08.09.2006 - 12:14
Locatie: Z-O Brabant
Contacteer:

In ieder geval dus duidelijk verschil bij jou!
Morgenvroeg weet ik ook meer......
Arno

V70 T5 geartronic 2002. G3, Nautic Blue Pearl, fully loaded...
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Dit euvel heeft mijn D5 automaat 2002 met 320000 km ook. Toerental pendelt idd met goed 100 rpm + of - bij 1500 rpm. Oorzaak : motorisch of bakmatig?Wat wordt bedoeld met nieuwe SW inlezen? Hoe kan dit effect resulteren?
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

De garage waar mijn auto vandaan komt heeft besloten tot een revisie van het kleppenhuis. Volgens het automaatrevisiebedrijf zou het 80% zeker zijn dat dit de oorzaak is van deze klachten. Volgende week gaat hij ervoor weg. Ik wacht af. Softwareupdates en spoelen hebben geen effect gesorteerd.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
nootje63
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 08.09.2006 - 12:14
Locatie: Z-O Brabant
Contacteer:

Helaas, software update heeft bij mij ook geen effect.
Vrijdag gaan we de remsensor (dacht ik) vervangen en kijken of dat effect heeft. Kwartiertje werk en gebruik van een 'proef' sensor.
Volgens de garage heeft deze sensor invloed op o.a. de lock-up. Het is zoeken, want zekerheden zijn er niet meer nu........
Arno

V70 T5 geartronic 2002. G3, Nautic Blue Pearl, fully loaded...
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

nootje63 schreef:Helaas, software update heeft bij mij ook geen effect.
Vrijdag gaan we de remsensor (dacht ik) vervangen en kijken of dat effect heeft. Kwartiertje werk en gebruik van een 'proef' sensor.
Volgens de garage heeft deze sensor invloed op o.a. de lock-up. Het is zoeken, want zekerheden zijn er niet meer nu........
Loop anders ook eens je hele stelsel van turbo-slang-intercooler-slang-klephuis-slang eens door. Misschien heb je ook ergens last van vervuiling, een lek of valse lucht?

Andere posts in dit forum vertellen over bakspoelen en verstuiververvanging, hetgeen allemaal niet tot resultaat leidde. Dus de dure oplossing lijkt het niet te zijn. In een eerdere post heb ik de vermelding gedaan van oplossingen bij anderen. Zit daar niets bij?
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
nootje63
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 08.09.2006 - 12:14
Locatie: Z-O Brabant
Contacteer:

Het hele stelsel gaan we zeker nalopen! Ik heb nog geen andere oplossingen gezien die hier van toepassing kunnen zijn.
Het blijft vreemd dat er stationair niets aan de hand is, op CC ook niet en met GT ook niet. Daardoor blijft bij mij toch het gevoel dat het iets elektronisch is.
Arno

V70 T5 geartronic 2002. G3, Nautic Blue Pearl, fully loaded...
Gebruikersavatar
nootje63
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 08.09.2006 - 12:14
Locatie: Z-O Brabant
Contacteer:

Alsof hij niet in de lockup gaat of zo, alsof hij constant twijfelt.
Arno

V70 T5 geartronic 2002. G3, Nautic Blue Pearl, fully loaded...
Gebruikersavatar
nootje63
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 08.09.2006 - 12:14
Locatie: Z-O Brabant
Contacteer:

Morgenstond schreef:De garage waar mijn auto vandaan komt heeft besloten tot een revisie van het kleppenhuis. Volgens het automaatrevisiebedrijf zou het 80% zeker zijn dat dit de oorzaak is van deze klachten. Volgende week gaat hij ervoor weg. Ik wacht af. Softwareupdates en spoelen hebben geen effect gesorteerd.
Bedoel je met kleppenhuis de valve body van de automaat? Die is bij mij inderdaad een tijdje geleden ook vervangen.
Arno

V70 T5 geartronic 2002. G3, Nautic Blue Pearl, fully loaded...
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”