Oxidatie op remschijf?

Alles over de 440 / 460
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Vind het toch maar niks, roest op een Volvo.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zou verboden moeten zijn
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Bedankt voor de geruststellingen jongens!

Blijft toch wel apart dat als ik in mijn straat kijk naar de staat van remschijven van andere auto's, ik hetzelfde niet waarneem bij al die andere auto's. Sommige wel, sommige niet. En ook die auto's staan soms langer stil...dus zoals hierboven ook wordt aangegeven bestaat er kennelijk wel kwaliteitsverschil door gebruik van ander materiaal...had alleen beter verwacht van Volvo. Als zo'n remschijf echt maar "gewoon" staal is, waarom betaal je daar dan zoveel voor..
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Gast

smartjan schreef:Ja, keramische remschijven roesten niet! Kosten ook slechts een paar cent meer per stuk.

De roest die je ziet is zogenaamde vliegroest en gaat er met wat vegen alweer vanaf. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je remschijven binnen 2 maanden weg zijn. Je remschijven zijn namelijk gewoon gemaakt van een enigszins veredeld stukje pisbakken-ijzer, en niet bepaald een van de betere staalsoorten.

Overigens zijn er naast keramische remschijven nog wel andere roest-werende of roest-vaste(re) alternatieven. Er zijn bijv. RVS remschijven te koop.
Verwacht echter niet dat je die voor dezelfde prijs hebt.
Is geen vliegroest, zoals de naam al zegt, vliegt dit. Dit zijn kleine staaldeeltjes die door de lucht zweven en zich vervolgens op een bepaalde oppervlakte vasthechten, en gaan roesten.
De remschijven zijn van een soort gietijzer, onbehandeld. In aanraking met vocht gaat dit roesten. Tenzij je van plan bent om de komende 20 jaar niet meer te gaan rijden, zullen ze niet doorroesten.
Wat ook wel eens wil gebeuren na het wassen is dat de remmen even vastgeplakt zitten. Even achteruit en vooruit en ze zijn weer los.
Daarna 1 x remmen en de roest is verdwenen.
RVS remschijven zou ik niet aan beginnen. Deze voeren de warmte heel slecht af, en dus eerder risico van kromtrekken.
Om het maar met een bekend lied van wijlen H. Brood te zeggen: maakt van uw scheet een donderslag.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”