Oxidatie op remschijf?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Zou verboden moeten zijn
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 3rd Gear member
Bedankt voor de geruststellingen jongens!
Blijft toch wel apart dat als ik in mijn straat kijk naar de staat van remschijven van andere auto's, ik hetzelfde niet waarneem bij al die andere auto's. Sommige wel, sommige niet. En ook die auto's staan soms langer stil...dus zoals hierboven ook wordt aangegeven bestaat er kennelijk wel kwaliteitsverschil door gebruik van ander materiaal...had alleen beter verwacht van Volvo. Als zo'n remschijf echt maar "gewoon" staal is, waarom betaal je daar dan zoveel voor..
Blijft toch wel apart dat als ik in mijn straat kijk naar de staat van remschijven van andere auto's, ik hetzelfde niet waarneem bij al die andere auto's. Sommige wel, sommige niet. En ook die auto's staan soms langer stil...dus zoals hierboven ook wordt aangegeven bestaat er kennelijk wel kwaliteitsverschil door gebruik van ander materiaal...had alleen beter verwacht van Volvo. Als zo'n remschijf echt maar "gewoon" staal is, waarom betaal je daar dan zoveel voor..
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Is geen vliegroest, zoals de naam al zegt, vliegt dit. Dit zijn kleine staaldeeltjes die door de lucht zweven en zich vervolgens op een bepaalde oppervlakte vasthechten, en gaan roesten.smartjan schreef:Ja, keramische remschijven roesten niet! Kosten ook slechts een paar cent meer per stuk.
De roest die je ziet is zogenaamde vliegroest en gaat er met wat vegen alweer vanaf. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je remschijven binnen 2 maanden weg zijn. Je remschijven zijn namelijk gewoon gemaakt van een enigszins veredeld stukje pisbakken-ijzer, en niet bepaald een van de betere staalsoorten.
Overigens zijn er naast keramische remschijven nog wel andere roest-werende of roest-vaste(re) alternatieven. Er zijn bijv. RVS remschijven te koop.
Verwacht echter niet dat je die voor dezelfde prijs hebt.
De remschijven zijn van een soort gietijzer, onbehandeld. In aanraking met vocht gaat dit roesten. Tenzij je van plan bent om de komende 20 jaar niet meer te gaan rijden, zullen ze niet doorroesten.
Wat ook wel eens wil gebeuren na het wassen is dat de remmen even vastgeplakt zitten. Even achteruit en vooruit en ze zijn weer los.
Daarna 1 x remmen en de roest is verdwenen.
RVS remschijven zou ik niet aan beginnen. Deze voeren de warmte heel slecht af, en dus eerder risico van kromtrekken.
Om het maar met een bekend lied van wijlen H. Brood te zeggen: maakt van uw scheet een donderslag.