Sinds ik mijn auto zo'n maand of 3 geleden gekocht heb, is het benzineverbruik altijd vrij hoog geweest. Ik heb er inmiddels zo'n 5.500km mee gereden.
Het viel me eerst op na aankoop, toen heb ik de uitlaat en de lambda laten vervangen omdat die foutcode gaven (de lambda dan), motor in noodloop verbruikt natuurlijk meer. Tijdje, week of 2, rondgereden met een 'normaal' verbruik, tot max 800 km op een tank. Ergens in mei was ik onderweg en na 150km snelweg was de motortemperatuur heel laag. Tijdje zo rond gereden, motor werd niet warm. Toen thermostaat laten vervangen, want koude motor krijgt vaak ook extra benzine, en ook de temperatuur staat inmiddels mooi in het midden.
Er mankeert dus nu in principe helemaal niets meer aan, motorisch, zou je zeggen. Maar toch, nog geen 400km na het vervangen van thermostaat en volledig voltanken, staat de meter nu op het rood. Na 130km stond de meter al op twee derde. Meter klopt wel, voor het vervangen 500km gereden en er ging 62 liter in, van die 500 was ongeveer de helft stadsverkeer en de andere helft snelweg. De 400 sinds het vervangen van de thermostaat is vooral snelweg/provinciaal.
Ik rijd niet overdreven hard of iets, ik wil hem op de snelweg nog wel eens naar de 130-135 trappen maar meer ook niet. Vandaar dat ik dus ook geen idee heb waar zo'n verbruik van 1:8 vandaan komt, ook al let ik erop en kom ik niet boven de 100 dan zie ik de meter zowat teruglopen.
Zoals je begrijpt is het natuurlijk een duur geintje, zo rijden, en is 1:10 ipv 1:8 met 1500km in de maand nogal een verschil, tientje of 6 in de maand.
Heeft iemand tips waar ik nog naar kan kijken?
Foutcodes heb ik onlangs (2 dagen terug) uitgelezen, hij gaf alleen in socket 2 een code 1-2-3 volgens mij, of 1-3-2, was iets met de accuspanning die verkeerd zou zijn? Doet het gewoon altijd prima verder en kan me niet voorstellen dat hij daarom veel zou verbruiken