Verbruik nog steeds bovengemiddeld hoog

Alles over de 440 / 460
Broabander
4th Gear member

Beste forummers,

Sinds ik mijn auto zo'n maand of 3 geleden gekocht heb, is het benzineverbruik altijd vrij hoog geweest. Ik heb er inmiddels zo'n 5.500km mee gereden.

Het viel me eerst op na aankoop, toen heb ik de uitlaat en de lambda laten vervangen omdat die foutcode gaven (de lambda dan), motor in noodloop verbruikt natuurlijk meer. Tijdje, week of 2, rondgereden met een 'normaal' verbruik, tot max 800 km op een tank. Ergens in mei was ik onderweg en na 150km snelweg was de motortemperatuur heel laag. Tijdje zo rond gereden, motor werd niet warm. Toen thermostaat laten vervangen, want koude motor krijgt vaak ook extra benzine, en ook de temperatuur staat inmiddels mooi in het midden.

Er mankeert dus nu in principe helemaal niets meer aan, motorisch, zou je zeggen. Maar toch, nog geen 400km na het vervangen van thermostaat en volledig voltanken, staat de meter nu op het rood. Na 130km stond de meter al op twee derde. Meter klopt wel, voor het vervangen 500km gereden en er ging 62 liter in, van die 500 was ongeveer de helft stadsverkeer en de andere helft snelweg. De 400 sinds het vervangen van de thermostaat is vooral snelweg/provinciaal.

Ik rijd niet overdreven hard of iets, ik wil hem op de snelweg nog wel eens naar de 130-135 trappen maar meer ook niet. Vandaar dat ik dus ook geen idee heb waar zo'n verbruik van 1:8 vandaan komt, ook al let ik erop en kom ik niet boven de 100 dan zie ik de meter zowat teruglopen.

Zoals je begrijpt is het natuurlijk een duur geintje, zo rijden, en is 1:10 ipv 1:8 met 1500km in de maand nogal een verschil, tientje of 6 in de maand.

Heeft iemand tips waar ik nog naar kan kijken?

Foutcodes heb ik onlangs (2 dagen terug) uitgelezen, hij gaf alleen in socket 2 een code 1-2-3 volgens mij, of 1-3-2, was iets met de accuspanning die verkeerd zou zijn? Doet het gewoon altijd prima verder en kan me niet voorstellen dat hij daarom veel zou verbruiken ;-)
Iroll
6th Gear member

Controleer eens het slangetje wat van het inlaatspruitstuk naar de map sensor loopt. Goed kijken op de aansluiting van de map, zit op een lastige plek om te zien, liefst even het slangetje eraf halen zodat je het goed kan controleren. Map kastje is klein en zwart en zit bovenop het schutboard met GM erop.
Op de skydrive site kan je Groep 2 (23-27) Brandstofsysteem (Fenix) downloaden voor de B18U. Dat is een storingszoeker.
sven-
3rd Gear member

Code 1-2-3 zou zijn:

Coolant temperature sensor: no signal or signal faulty

Is geloof ik de koudestartsensor. Heb wel eens dat mensen na vervangen hiervan brandstof bespaarden, dus wellicht?

Maar check even welke code je nou exact krijgt.
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Broabander
4th Gear member

Nee het was zeker weten 1-3-2,

1-3-2 Incorrect battery voltage

Want ik had het gelijk daarna opgezocht, wist dat het met de accu was maar niet meer welke volgorde :-)

Ik heb vlak voor dat uitlezen wel een half uurtje met radio aan en motor uit in de auto gezeten.

Dat slangetje zal ik nog eens nakijken, weet inderdaad precies waar hij zit, vorige keer bij de lambda iets te laks geweest wellicht, lambda vervangen en daarna nergens meer last van, dus heb dat slangetje maar gelaten.

Zou het misschien kunnen dat hij zich opnieuw zou moeten inleren als de monteur van de thermostaat de - los heeft gehaald? En dat die 30+ minuten los is geweest en daarom moet inleren op een normale motortemperatuur, na een anderhalve maand te koud geweest te zijn?
Ramon&Ramon
7th Gear member

klepspeling al gecontroleerd?
wim300
2nd Gear member

Spruitstukpakking lek?
volvo s60 2.5t awd summum rica
Broabander
4th Gear member

Heb beide nog niet gecontroleerd ivm omstandigheden, reed net 130km in m'n auto en het viel me op dat,

1) bij ongeveer 140km/u was de temperatuur normaal, en met de airco aan daalde de temperatuur gelijk naar bijna minimaal. Als ik dan de airco uit zette daalde hij nóg verder, tot temperatuur nul zegmaar. Als ik dan het gas los liet en terug liet zakken naar 110-120 zat hij binnen no-time weer op normale temperatuur.

2) daarna, bij ongeveer 80km/u op de snelweg en ineens de verwarming vol open, daalde de temperatuur vh koelwater ook, volgens de meter dan, bijna minimaal. Weet niet of dit echt ook zo is, of een foutieve meting.

3) Tenslotte, bij 120 zonder airco, zonder verwarming, enkel de blower op stand 1 en koudst daalde de temperatuur ineens weer naar 1/3e en toen terug naar 1/2e.

Er is dus geen pijl op te trekken wanneer wel en niet.
Maar dit zou wellicht ook het hele verwarring accu-koelsensor kunnen verklaren?

@Ramon&Ramon: hoe moet dat precies? En zou ik dat ook kunnen met mijn lekenkennis?
@Wim: zou hij dan niet naar benzine moeten ruiken bijvoorbeeld?
Transformer
2nd Gear member

Ik ben benieuwd wat dan wèl een normaal verbruik is? Ik zit op 1:9-1:10 ongeveer. 1.8i 1995 op LPG. Ik ben wel een pittige rijder, liever 135 dan 115 zullen we maar zeggen
Broabander
4th Gear member

Nou ja, ter vergelijking, net even benzine getankt in Belgie, met enkel 400 snelwegkilometers en maximum 125 met gemiddeld 100-110 kom ik uit op 1:9. En dat is met max 2500 toeren schakelen, 50 in de 4 en 80 in de 5. Het nieuwe rijden dus, met de banden op 2.6 bar ongeveer.

Zou een setje verse bougie's nog wat helpen? Deze zitten er nu sowieso 6500km in, sinds ik hem heb, en wie weet hoeveel langer bij de vorige eigenaar.

Hoelang horen die mee te gaan? En welke zouden erin moeten?
wim300
2nd Gear member

Nee geen benzine lucht maar wel valse lucht lekkage waardoor je brandstof verbruik omhoog kan gaan.
Iroll
6th Gear member

Bougies zijn nog prima, die hoef je pas na zo'n 15dkm te vervangen. Wel zo nu n dan even de contactpunt afstand controleren.
Heb je er eigenlijk de standaard bandenmaat onderzitten? Een andere bandenmaat en je km teller klopt niet meer en je berekende verbruik dus ook niet.
Broabander
4th Gear member

Nou ja de gereden afstand komt misschien op 100m per 100km verschil, berekend via Google Maps en de dagteller zegmaar ;-)

@Wim: hoe zou dat te testen zijn dan? Ooit wel eens gehoord van een restje met wd40/deodorant op de inlaat spuiten en kijken of het toerental verhoogd, zo ja valse lucht, zou dat misschien werken?
wim300
2nd Gear member

Je kan dat testen met een spuitbus remmenreiniger tijdens draaiende motor op de bovenzijde van het spruitstuk spuiten. bij lekkage zal de motor slechter gaan draaien.
Broabander
4th Gear member

Vanmiddag even langs de brezan voor een temperatuursensor, gelijk even olie bijvullen (, 10w40 toch?), dan nog n busje remmen reiniger scoren en nieuwe ruitenwisservloeistof ;-)

Waar zit die temperatuurmeter trouwens precies? Boven/achterop de kop toch? En is die wel gewoon zelf te vervangen?

Hoe ontlucht ik trouwens het koelsysteem? Denk niet dat het nodig is, dat zal de monteur wel hebben gedaan na nieuwe thermostaat maar ben nieuwsgierig ;-)

En dan haal ik gelijk even dat slangetje naar de MAP sensor los. Moet ik naast scheurtjes nog ergens op letten?
Ramon&Ramon
7th Gear member

En dan haal ik gelijk even dat slangetje naar de MAP sensor los. Moet ik naast scheurtjes nog ergens op letten?

in het slangetje naar de mapsensor zit een klein koperen busje,niet vergeten terug te monteren.
Iroll
6th Gear member

Over welke tempsensor heb je het? Er zijn er zoveel, olie, water, buitentemp, fan, koudstartsensor? Als je de sensor voor de watertemp meter bedoelt, die zit aan de achterkant v.d. kop met maar een draadje erop, zeg maar aan de tegenovergestelde kant van de rechterbougie.

10w40 is prima olie.

MAP slangetje moet dicht zijn zodat die geen valse lucht kan aanzuigen. En idd zoals R&R zegt, restrictor overzetten als je het slangetje moet vervangen.
Broabander
4th Gear member

Dankje, ik bedoelde de koelwatertemperatuurmeter. In ieder geval degene die de temperatuur op het dashboard weergeeft ;-)

Waar zit die koudestartsensor precies dan? Kan ik die misschien ook gelijk meenemen ;-)
Iroll
6th Gear member

Waar zit die koudestartsensor precies dan? Kan ik die misschien ook gelijk meenemen
Net onder de meest rechtse bougie als je voor de motor staat.
Broabander
4th Gear member

Nou, dat slangetje zag er in ieder geval nog goed uit, soepel en niet gescheurd. Ook weer goed vastgedrukt.

Temperatuursensor ga ik denk ik as maandag even vervangen, geen tijd voor gehad, heb m al wel.

Valse lucht moet ik nog even testen.

Koudestartsensor: was naar de brezan geweest, die kerel keek me aan alsof ik Chinees sprak. Heet het in auto onderdelen taal soms anders? :-P
Iroll
6th Gear member

Koudstartsensor (of watertemp.sensor voor de ecu) moet je bij de Volvo of Renault dealer halen. Die zal Brezan niet hebben vermoed ik. En dat die kerel niet weet wat een koudstart sensor is zegt wat over zijn kennis. maar waarom wil je die eigenlijk vervangen, hij start toch goed als de motor warm is?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”