Iemand hier ervaring mee ? Loslatende CVT-hub met olielek

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Dit kwam ik tegen vandaag :

Het CVT-tandwiel kan ietsie heen en weer.

Zou dat goedkoop te repareren zijn en zelf te doen zijn ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


en na wat verdere inspectie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De riem zelf is netjes en fruitig, er zit wat olie aan de binnenzijde van de tandwielen en de korreltjes die je ziet liggen zijn uitgeharde olie-restjes.

Morgen lekker op vakantie met hem, daarna zien we wel weer verder.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Schop !
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10707
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hoe was de vakantie?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Hans oet Twent schreef:Hoe was de vakantie?
Ja, inderdaad !
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Misha schreef:
Hans oet Twent schreef:Hoe was de vakantie?
Ja, inderdaad !

:lol:
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
daf46
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 13.02.2006 - 19:48

Is dat nu niet gewoon een nokkenaskeerring die lekt ?
V70 2.4 140 MT 2001 LPG: Afbeelding
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

daf46 schreef:Is dat nu niet gewoon een nokkenaskeerring die lekt ?
Nee, je kunt het tandwiel waar die gele bult opzit geschroefd een 1,5 mm heen een weer bewegen.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Misha schreef:
daf46 schreef:Is dat nu niet gewoon een nokkenaskeerring die lekt ?
Nee, je kunt het tandwiel waar die gele bult opzit geschroefd een 1,5 mm heen een weer bewegen.
Dat is normaal dus die axiale speling,denk zelf ook de nokkenaskeerring of het tandwiel zelf,maar dat komt nooit voor dat deze lekt.
Maar de speling hoef je je geen zorgen over te maken,dat is normaal!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Lekt het rubber O-ringetje niet van de afsluitdop aan de voorkant van het tandwiel?
Gebruikersavatar
2001 2.4T
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 11.02.2009 - 03:04
Locatie: Twente

Ik heb net vier weken geleden mijn nokkenas versteller laten vervangen, die was lek. Alleen zit die bij mij op de achterste nokkenas, dus die het dichtst tegen het schutbord. Op jouw foto's zit hij op de voorste of vergis ik me? Symptomen vrijwel identiek aan wat ik op de foto's zie.

Nadeel was wel dat het onderdeel niet leverbaar was, noch bij dealer, importeur, distributiecentrum noch af fabriek... Vier weken op gewacht. Ondertussen maar het oliepeil in de gaten blijven houden en de auto alleen pakken als het echt nodig was.

Maar alles is nu weer in orde :)

Nadeel; Duur onderdeel (+/- 350,- Euro) distributie moest eraf, multieriem (had wat droogtescheurtjes), dus ook maar gelijk vervangen, klein beurtje, nieuwe olie (stond door de lekkage toch al vrijwel op minimum). In totaal 6 uur arbeidsloon. Al met al goed voor zo'n 850,- Eurootjes, zo vlak voor de vakantie....

En toen kwam eergisteren ook nog even de ETM...
Maar mag eigenlijk niet klagen vind ik, twee jaar geleden de eerste verschijnselen, toen opgelost met software update en op wat kleine momenten na het eigenlijk feilloos gedaan de laatste twee jaar. In totaal 161.000 km op de klok, allemaal met de eerste ETM. Zijn er toch genoeg die er veel eerder de brui aan gaven als ik het zo lees her en der. Sommigen al twee keer vervangen zelfs.

Mocht de nieuwe (revisie van Volvo zelf, 250,- Euro ex btw) er bij de dealer in de werkplaats zelf op zetten, scheelde arbeidsloon en men kon hem direct na montage inleren.
Super service.
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Dag 2001 2.4T,

Dat klopt ja, bij sommige modellen is de uitlaat variabel, bij sommigen de inlaat en er zijn er ook met alletwee verstelbaar als ik het goed heb.

Zo erg veel lekt hij niet bij mij overigens, ik kan het aan het oliepeil niet ontdekken.

Heb jij het bij de dealer laten doen ?
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

[quote="Ramon&Ramon
Dat is normaal dus die axiale speling,denk zelf ook de nokkenaskeerring of het tandwiel zelf,maar dat komt nooit voor dat deze lekt.
Maar de speling hoef je je geen zorgen over te maken,dat is normaal![/quote]

Ik heb me laten verzekeren dat dit niet normaal is, trek maar eens aan het andere tandwiel; daar zit geen enkele speling op.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Inderdaad, turbo's hebben de uitlaat as verstelbaar, niet turbo's de inlaat as, de R beide.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

het inlaat tandwiel zit altijd iets axiale speling op..
Uitlaat tandwiel niet..
Ik heb er hier eentje voor me staan en gecontroleerd op speling,axiaal zit er ruim een mm speling op meet ik.
Normaal meet ik ze niet,maar gezien je vraag even gecontroleerd.
Ik heb al een flink aantal van die tandwilen gedemonteerd enz en nooit anders gezien dat er iets speling op zit.
Maar ok,het is ongeveer hetzelfde verhaal als kleppen stellen,de ene dealer zegt het kan niet en de ander heeft er nog nooit van gehoord.. :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Jij hebt maar er eentje die variabel is.
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

De eerder genoemde speling inlaatnokkenas mag tussen 0.05 en 0.2 mm zitten. 1,5 mm is dus veel te veel.

Maar ik vermoed dat het niet de hele as is die speling heeft maar alleen het tandwiel wat los zit.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Zo, probleem opgelost.
Speling is weliswaar meer dan de nieuwwaarde maar geen probleem. CVVT was in orde, keringen ook.

Was een lek seal van de kogellager van een meelooprol of zo, nu zit er een nieuwe distributie op en is het opgelost.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dan mag je van geluk spreken dat je het ontdekt hebt. Als het lager van de meelooprol v.d. distributie droog loopt kan je erop wachten dat de riem breekt!
Gebruikersavatar
Misha
3rd Gear member
Berichten: 308
Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
Locatie: Midden NL

Iroll schreef:Dan mag je van geluk spreken dat je het ontdekt hebt. Als het lager van de meelooprol v.d. distributie droog loopt kan je erop wachten dat de riem breekt!
Ja, dat gevoel had ik er ook bij. Soms kan het geen kwaad om eens een dekseltje op te lichten alleen om eens te kijken.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”