Warmlopen

Gebruikersavatar
GIONXC
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 26.08.2008 - 12:18
Locatie: aan het mooie Eemmeer

Hoi .

Afgelopen juni met xc70 met caravan [1500 kg] naar zuid frankrijk
geweest, maar kreeg bij Nancy problemen toen ineens de druk weg viel met de melding stop zo spoedig mogenlijk de auto.
nu ben ik niet zo heel bang uitgevallen dus airco uit en kachel op gevaarlijk, maar het zat mij toch niet lekker, even navraag gedaan bij thuisfront en waarschijnlijk een kapotte thermostaat omdat de aanjager het wel deed en er geen koelvloeistof uit ging,
heb er een nieuwe thermostaat in laten zetten in mougins [volvodealer zeer goede service] maar dat bleek op de terugweg niet geholpen te hebben.
Wie weet het probleem, omdat plaatselijke volvodealer het ook niet zo weet.

Mvg wim
XC70 D5, 2003, Geartronic, Nautic bleu, Summum. verkocht.
V70 2.5T, 2005, Geartronic, Magic bleu,Momentum. verkocht.
145 DL 2.0, 1973, Overdrive,Wit.lpg.
245 2.3 Polar 1992 Rood U9 verkocht
V 70 2.4 T my 2001 Aut. Venetian red pearl 445
XC70 2.5T my 2003 Aut. Polartic Bleu pearl 444
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21424
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Toeren maken met die motor.

Je zult niet de eerste zijn die met 3,5 ton op stap gaat, 100 km/h en dan in de 6e versnelling ... 2000 toeren is dan gewoon te weinig en zal je een lagere versnelling moeten kiezen. De motor trekt het domweg niet.
En zo pomp je het koelwater ook wat sneller door je blok.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Aantje
4th Gear member
Berichten: 597
Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57

Het verhaal komt me bekend voor...
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21424
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

ehhh, Arjan, ik doe slechts een veronderstelling. Maar ik verwacht dat er een kern van waarheid in zit. En het is niet de eerste keer dat een vergelijkbaar verhaal voorbij komt.

Eigenlijk zou er in het instructieboekje iets moeten staan over het trekken van zware lasten. Wat er nu instaat is mij te summier.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gast

Aantje schreef:Het verhaal komt me bekend voor...
Ja, mij ook.
Er was hier iemand op het forum met XC70 die constant in het rode ging tijdens de vakantie met caravan.
2 of 3 jaar door gemodderd en van doffe elende maar een ander gekocht.
Zal toch niet?
Gast

Lees hier ook maar even: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=24267
De XC70 van @ikort had het zelfde probleem.
Bij hem is na drie jaar zoeken, bij Volvo NL de turbodrukregelaar voor op het motorblok vervangen.
Alle problemen voorbij, tenminste na 4 aug. 2010 geen reactie meer. :P
Gebruikersavatar
GIONXC
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 26.08.2008 - 12:18
Locatie: aan het mooie Eemmeer

Hoi,

Toeren maken met een automaat [diesel]moet hij toch zelf regelen neem ik aan,op de heen weg ging hij maar zelden terug naar 4.
nadat de nieuwe thermostaat er in zat op terug weg ging hij bij elk heuveltje en berg terug naar 4 maar de temperatuur liep toch op tot
het rode.
lijkt mij niet goed?

Mvg.Wim
XC70 D5, 2003, Geartronic, Nautic bleu, Summum. verkocht.
V70 2.5T, 2005, Geartronic, Magic bleu,Momentum. verkocht.
145 DL 2.0, 1973, Overdrive,Wit.lpg.
245 2.3 Polar 1992 Rood U9 verkocht
V 70 2.4 T my 2001 Aut. Venetian red pearl 445
XC70 2.5T my 2003 Aut. Polartic Bleu pearl 444
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Zet hem de hele rit vast in 4 en ik denk dat je nergens meer last van hebt. Bij mijn V70 D5 met Knaus van 1500 kg werkt dit prima. Temperatuur loopt niet op, ook niet bij hoge buiten temperaturen of heuvel op.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1443
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

GIONXC schreef:Hoi,

Toeren maken met een automaat [diesel]moet hij toch zelf regelen neem ik aan,op de heen weg ging hij maar zelden terug naar 4.
nadat de nieuwe thermostaat er in zat op terug weg ging hij bij elk heuveltje en berg terug naar 4 maar de temperatuur liep toch op tot
het rode.
lijkt mij niet goed?

Mvg.Wim
Als de automaat uit zichzelf terug schakelt naar de 4 ben je de boel al aan het overbelasten, je geeft dan al heel veel gas. Beter kan je zelf de automaat in 4 zetten als je een heuvel aan ziet komen en misschien naar 3 en wat rustiger de berg op.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het terugschakelen naar 4 zegt niets, als je de rijsnelheid er niet bij vermeldt. Als je dik 100 km/u rijdt is dat prima, maar als je met 70/80 km/u de berg op ploetert is de vierde versnelling echt ongeschikt!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Oceanracer schreef:Het terugschakelen naar 4 zegt niets, als je de rijsnelheid er niet bij vermeldt. Als je dik 100 km/u rijdt is dat prima, maar als je met 70/80 km/u de berg op ploetert is de vierde versnelling echt ongeschikt!
Juist, het toerental is bepalend. Mijn advies laat hem zeker niet onder de 2000 toeren komen.
Aantje
4th Gear member
Berichten: 597
Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57

AlexV70 schreef:Lees hier ook maar even: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=24267
De XC70 van @ikort had het zelfde probleem.
Bij hem is na drie jaar zoeken, bij Volvo NL de turbodrukregelaar voor op het motorblok vervangen.
Alle problemen voorbij, tenminste na 4 aug. 2010 geen reactie meer. :P
Dat verhaal inderdaad!
Gebruikersavatar
GIONXC
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 26.08.2008 - 12:18
Locatie: aan het mooie Eemmeer

95 op de teller?
XC70 D5, 2003, Geartronic, Nautic bleu, Summum. verkocht.
V70 2.5T, 2005, Geartronic, Magic bleu,Momentum. verkocht.
145 DL 2.0, 1973, Overdrive,Wit.lpg.
245 2.3 Polar 1992 Rood U9 verkocht
V 70 2.4 T my 2001 Aut. Venetian red pearl 445
XC70 2.5T my 2003 Aut. Polartic Bleu pearl 444
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Doorgaans is te weinig toeren funest en moet er meer op toerenteller worden gereden, dwz in de klim het toerental op 3500 houden bij een diesel en bij een benzine op 4500 is geen straf voor een motorblok.
Alles valt of staat bij goed onderhoud.
Ook met mijn dieseltje in Oostenrijk met 4 volwassenen en wintersport bagage ga ik zelf schakelen en bultje op komt het toerental niet onder de 3000 rpm.
Mijn ervaring is dat caravanners met een heleboel vermogen allemaal op koppel rijden dan begint de boel warm te lopen en gaat het verkeerd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Als je gas bijgeeft, moet de combinatie versnellen. Ook berg op! Doet hij dat niet, zit je in een te hoge versnelling!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

in de klim laat ik hem zakken tot 2000tpm,en schakel dan terug.
let wel,dit op de klimmen op de snelweg,dus geen bergpassen ed.
maar 3500tpm voor een diesel vind ik wat overdreven.
in Frankrijk rijd ik ong.120km/u en bij een lange helling zakt ook
bij mij de snelheid,echter hij loopt niet warm.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
GIONXC
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: 26.08.2008 - 12:18
Locatie: aan het mooie Eemmeer

Zo te horen weet niemand een oplossing !
Ik denk dat als je op cruise control normaal 95 rijdt wat ik verantwoord vind [heb de tijd en hoef niet harder]dan mag je toch verwachten
dat als je maar iets omhoog gaat dat hij dat oppakt of denk ik daar niet goed over na , het begon eigenlijk bij Nancy waar het ineens heel druk werd 12 u s'middags toen er een bestelbus voor mij dook en alle rijwind wegnam
XC70 D5, 2003, Geartronic, Nautic bleu, Summum. verkocht.
V70 2.5T, 2005, Geartronic, Magic bleu,Momentum. verkocht.
145 DL 2.0, 1973, Overdrive,Wit.lpg.
245 2.3 Polar 1992 Rood U9 verkocht
V 70 2.4 T my 2001 Aut. Venetian red pearl 445
XC70 2.5T my 2003 Aut. Polartic Bleu pearl 444
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Op de terugweg had je diezelfde bestelbus er weer voor?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Oceanracer schreef:Op de terugweg had je diezelfde bestelbus er weer voor?
:lol:
denk het wel.
maar goed,even serieus, zo,n XC 70 is natuurlijk ook geen werkpaard,maar
een luxe paard!

zo,en nu eerst een San Miquel.
geen glans zonder wrijving
Aantje
4th Gear member
Berichten: 597
Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57

GIONXC schreef:Zo te horen weet niemand een oplossing !
Ik denk dat als je op cruise control normaal 95 rijdt wat ik verantwoord vind [heb de tijd en hoef niet harder]dan mag je toch verwachten
dat als je maar iets omhoog gaat dat hij dat oppakt of denk ik daar niet goed over na , het begon eigenlijk bij Nancy waar het ineens heel druk werd 12 u s'middags toen er een bestelbus voor mij dook en alle rijwind wegnam
Jawel dat word er gegeven in de geest van dit komt bekend voor, zoiets heb ik eerder vernomen van iemand:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=24267
:wink: Succes!
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”