Stoeprand geraakt LA bij uitwijkmanoevre

Alles over de 440 / 460
Broabander
4th Gear member

Zie topic titel...

Moest op een 70 weg uitwijken voor iemand die ineens naar links ging op een 2baansweg, dus kon nog remmen naar 40 km/u en gelukkig zat er nog een uitvoeg/afslag links naast mij maar mijn linkerachterwiel heeft daar wel nét de stoeprand geraakt.

Na wat gevloek en getier in mijn auto doorgereden naar mijn werk, niets opgevallen, maar toen ik weer instapte net rond half 9 hoorde ik in een keer een gebonk, ik gelijk onder de motorkap, niks. Overal aan de wielen gevoeld en laten veren door aan de auto te duwen maar nog steeds niks. Bij het optrekken niets aan de hand, bij een hobbeltje in de weg weer zo'n 'bonk', vaak 2-3 na elkaar, tadadam zegmaar ;-) en dit is dus ook bij ineens loslaten of intrappen vh gaspedaal, als de auto vooruit schiet.

Verder geen geluid bij het remmen, geen afwijking bij stuur los, niks te zien onder de auto....

Zou het draagarm of stabilisatorstangetje zijn? Of de vering? Iemand ervaring of een idee of zal ik hem toch zsm ergens op de brug moeten gaan zetten?
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ergens klinkt het als een buts in de velg. Maar ik denk dat je dat moet kunnen zien.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Broabander
4th Gear member

Ik heb mn zijspiegel helemaal op mn achterwiel gericht en gekeken of hij tijdens het rijden schommelde oid maar dat deed ie niet, ook tijdens het kraken en bonken bleef hij gewoon recht staan, vandaar dat ik de ophanging verdenk...

Ook heb ik het geluid geprobeerd te forceren dmv slingeren, geleidelijk of ineens heel stevig, beide kanten op, geen kik... muv van een klein putje in de weg waar hij dan net wél weer geluid maakte.
Broabander
4th Gear member

Het lijkt trouwens vooral bij het 'strekken' van het achterwiel te gebeuren.

Daarmee bedoel ik: drempel op: op het moment dat het achterwiel boven is en als het ware even omhoog gewipt wordt, drempel af: vlak voordat het achterwiel de drempel af gaat en wanneer hij na de drempel terug omhoog veert.

En verder vooral dus bij gas loslaten ineens, als de auto een beetje 'voorover' duikt.
945i
8th Gear member

Kijk de wielophanging goed na, incl. schokdemper bevestiging.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Iroll
6th Gear member

Doet mij denken aan een gebroken veer. Even het wiel eraf om alles goed te kunnen bekijken zou ik zeggen.
945i
8th Gear member

Dat zou heel goed kunnen ja...
Broabander
4th Gear member

Volgende foto's heb ik even gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Broabander
4th Gear member

De veer lijkt nog wel vrij goed, is wat smerig, alleen bovenaan (2e foto, sorry dat ze allemaal gedraaid zijn) zit wat roestigs? Maar een duidelijke scheur of breuk zie ik niet.

Schokbreker moet denk ik wel even vervangen worden.... Goed roestig en krokant. Brokkelde zo af toen ik er aan zat.
Ramon&Ramon
7th Gear member

die remschijven zien er top uit ook,wateen puinhoop. :)
Broabander
4th Gear member

Ach ja ;-) Hij remt nog, en als het moet ook hard. Ziet er op de foto net iets erger uit dan het is ;-)
Ramon&Ramon
7th Gear member

zo door de apk gekomen?
Ramon&Ramon
7th Gear member

50%is weg zie ik
Broabander
4th Gear member

Maandje of 3.5 geleden in bezit van vorige eigenaar nog ja. Heb nu sowieso tot 31-05-2012 APK, dus wellicht dit najaar (met het oog op eventuele vakantie) nog even rondom vervangen.

Hoe bedoel je 50% is weg trouwens? Van de remschijf? Ik heb geen idee, eerste auto en heb nog nooit een remschijf aangeraakt verder :-P

Maargoed, het urgentste is nu dat gebonk :-P Want ik weet dus nog niet waar het aan ligt en hoe schadelijk het is.
Iroll
6th Gear member

Heb je ook eens stevig aan de schokbreker, veren, dwarsstangen en overige ophangingsonderdelen gerukt en getrokken of daat speling opzit?
De veer lijkt me goed, maar dat is niet goed te beoordelen adh van foto's.
Broabander
4th Gear member

Jup, veer zit vast en is niet op en neer te bewegen, alle balken en stangen zitten strak vast en kan ik niet mee rammelen, schokbreker (hoe wonderlijk ook, met die roest) zit ook vast, velg is nog intact (wel wat beschadigd aan de randjes, maar niet kapot, gebroken of gebutst), reminstallatie zit nog goed vast...
945i
8th Gear member

Maar dan nog eens voelen met het wiel op de grond.....
Broabander
4th Gear member

Wiel staat stevig op de grond in ieder geval, geen speling. Heb aan diverse stangen zitten sleuren met het wiel op de grond, geen krimp. Kon alleen niet bij de veer of de schokbreker met het wiel erop dus daar heb ik niets mee kunnen doen :-(

Auto veert achter trouwens wel een keer extra na, zoals:

indrukken -> iets boven normaal niveau -> iets onder normaal niveau -> normaal niveau. Dat zou toch: indrukken -> iets boven normaal -> normaal moeten zijn?
Broabander
4th Gear member

Als ik (misschien overbodig maar just in case) de stabilisatorstang en de 2 achterveren wil vervangen, welke stab.stang van deze moet ik dan hebben?

http://www.mister-auto.nl/fl/stabilisat ... g3229.html

En schokbrekers?

http://www.mister-auto.nl/fl/schokdempe ... _g854.html

En remschijven?

http://www.mister-auto.nl/fl/remschijf/ ... 5_g82.html

En eventueel, welke remblokken?

http://www.mister-auto.nl/fl/remblokken ... _g402.html
Iroll
6th Gear member

Laat even een monteur naar je achterophanging kijken voor de juiste diagnose. Dat lijkt me het verstandigst, die heeft het zo gevonden.

Ja, dat zijn allemaal de juiste onderdelen. Wat schijven en blokken betreft raad ik je de ATE's aan, dat zijn de originele.
Voor de schokbrekers zou ik voor gasdempers kiezen. Als je ze monteerd moet je het bandje erom heen laten zitten. Dat houdt de gasdempers ingedrukt en moet je pas doorknippen als je ze hebt gemonteerd. Anders wordt het een enorm gepiel om ze tegelijk intedrukken en eronder te schroeven.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”