Klussen met kijkers: dashboardlampjes phase II vervangen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Barracuda_82
3rd Gear member
Contacteer:

Zoals bij vele x40's waren bij mij ook de lampjes stuk in het linkse paneeltje in het dashboard. De knoppen voor de koplampen, niveauregeling, etc. horen normaal licht te geven, maar bij veel volvo's zijn deze lampjes stuk.

Mijn auto is een S40 Bi-Fuel Europa uit 2001 (phase II) om precies te zijn.

Gisteren heb ik even nieuwe lampjes gehaald bij een onderdelenhandel (carstyling oss). Helaas zijn de lampjes niet de goede kleur zoals te zien op onderstaande foto. Ik weet niet of er ook groene lampjes zijn, maar op de lampjes die er in zaten, zaten van die gekleurde (blauwe) hoesjes (2e foto).

Het resultaat:
Afbeelding

De orginele lampjes met het hoesje:
Afbeelding

Onder het paneel zitten twee kruiskopschroefjes, deze draai je los. Daarna zit het paneel nog wel vastgeklemd. Deze kun je gewoon lostrekken door deze van onder naar boven los te trekken. Dus de bovenkant van het paneel blijft op zijn plek en je trekt de onderkant naar je toe.

Afbeelding

Als je het paneel dan omdraait zie je de drie lampjes zitten. Deze kun je met een brede schroevendraaier losdraaien (klein stukje draaien, nog geen kwart slag). Gebruik hier wel een brede schroevendraaier voor, want met een kleine heb je kans dat je de plastic fitting kapot draait.

Afbeelding

De groene stekker kun je ook los halen, zodat je er wat makkelijker bij kunt. Pas wel op, want als de stekker los is gaat je stadslicht aan en kun je die niet meer uit zetten. Zal wel een volvo-veiligheids-grapje zijn.

Binnenkort (na mijn vakantie volgende week) ga ik er die blauwe hoesjes op zetten. Hopelijk dimmen deze het licht een beetje en krijg ik hiermee een kleur die wat meer aansluit op de rest van het dashboard. Ik neem aan dat dit niet de kleur is die de lampjes moeten zijn. Of die blauwe hoesjes orgineel van Volvo zijn weet ik niet, misschien heeft de vorige eigenaar deze hoesje er op gezet.

Vraag voor de zekerheid in de winkel naar groene lampjes, misschien zijn die ook wel leverbaar. Bij mij in de winkel hadden ze maar 1 soort, misschien is dit overal wel zo.
2001 Volvo S40 - 2003 Volvo S40 - 1970 Volvo 142 + R56 Mini FJCW Senna Edition
Welles
5th Gear member

Mooi verslag. Misschien moet je er wel even bij vermelden dat je een Phase II hebt. In een Phase I is het lampje achter de lichtschakelaars heel anders (en gruwelijk duur, € 7 bij de dealer). Er zit er daar ook maar 1tje, i.p.v. 3.

N.b.: die blauwe condoompjes stopt Volvo er omheen, zaten bij mij ook om de lampjes achter de ventilatie/kachelbediening.
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Barracuda_82
3rd Gear member
Contacteer:

Welles schreef:Mooi verslag. Misschien moet je er wel even bij vermelden dat je een Phase II hebt. In een Phase I is het lampje achter de lichtschakelaars heel anders (en gruwelijk duur, € 7 bij de dealer). Er zit er daar ook maar 1tje, i.p.v. 3.

N.b.: die blauwe condoompjes stopt Volvo er omheen, zaten bij mij ook om de lampjes achter de ventilatie/kachelbediening.
Ik zal in de SP even vermelden welke type ik precies heb.

Goed om te weten dat die condoompjes er standaard omheen horen. Die zal ik (misschien vandaag nog wel effe) terug plaatsen.
Guestuser

En de rest van de lampjes hoe vervang je die zoals van het midden console en de tellers????
Barracuda_82
3rd Gear member
Contacteer:

roop86 schreef:En de rest van de lampjes hoe vervang je die zoals van het midden console en de tellers????
Zo ver ben ik nog niet gekomen.... zo lang er niets kapot is ga ik ook niets vervangen. Ik heb wel effe zitten denken om blauwe ledjes te plaatsen, maar toch besloten om dat maar niet te doen.
Okke
4th Gear member

Mooie how-to do!

Zijn ze bij jouw nu wit? Wat mij opviel (ik heb een Phase 2/ 2003 model) is dat mijn tellers vrij witachtig licht geven, en de rest is groen (omdat bij mij de tellersectie/stuur is geupgrade). Lijkt mij dat als je die blauwe hoesjes eromheen schuift...ik wel de juiste kleur zou hebben.
V40
Barracuda_82
3rd Gear member
Contacteer:

Okke schreef:Mooie how-to do!

Zijn ze bij jouw nu wit? Wat mij opviel (ik heb een Phase 2/ 2003 model) is dat mijn tellers vrij witachtig licht geven, en de rest is groen (omdat bij mij de tellersectie/stuur is geupgrade). Lijkt mij dat als je die blauwe hoesjes eromheen schuift...ik wel de juiste kleur zou hebben.
De eerste foto die ik in het donker heb gemaakt is vrij accuraat. De kleuren die je hier ziet zijn zoals ze in het echt zijn.
MaVe
2nd Gear member

Ik heb de lampjes een tijdje terug ook vervangen. Ben er originele bij Volvo zelf gaan halen (ergens anders vond ik ze niet direct met deze voetjes). Bij Volvo kosten ze 3x 5 Euro/stuk, maakte dus een totaal van 15 Euro. Toch wel schandalig duur voor drie van die lampjes als je't mij vraagt.

Bij mij wijkt het kleur van de lichtschakelaar ook af van de rest van het dashboard. De originele blauwe condoompjes zitten wel op de lampjes, maar het blijft witter licht dan de rest. Dit zou schijnbaar normaal zijn heb ik hier al ergens gelezen op het forum.
Volvo V40 1.9D 102HP 08/2000 (Phase 2)
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
Barracuda_82
3rd Gear member
Contacteer:

De lampjes heb ik voor 1,90 per stuk gekocht. En dat is nog steeds belachelijk duur.
cgraaf
2nd Gear member

Zelf rijd ik in een Phase I, en het valt me wel op dat de verlichting van het linker paneeltje wel erg zacht/flauw is t.o.v. de rest van het dashboard. Volgens mij hebben ze bij Volvo destijds de constructiefout gemaakt door de lichtgeleiders in de schakelaar zó dicht op het lampje te zetten, dat zowel het blauwe condoompje als de lichtleiders om het lampje smelten van de hitte... met als gevolg meestal een nogal verminderde lichtopbrengst en na verloop van tijd door het gesmolten condoompje wit licht i.p.v. groen, en als het echt tegenzit brand in je schakelaar... Heb ik daar in het forum tenminste niet eens iets over gelezen?

Echt dom... misschien ga ik nog eens een constructie met meerdere lampjes bedenken, zodat de boel wat beter verlicht wordt...

Grtz,
Chris
Okke
4th Gear member

Bij de Phase 2 is de lichtschakelaar idd flink aangepakt! Oa stroom door de schakelaar is minder, en volgens mij zit ie nu op de ECU aangesloten (zodat je ook softwarematig je verlichting kan uitzetten, zie elders of 't forum). Maar grappig is, dat ik juist groene verlichting heb en zou dus makkelijk wit/blauwig kunnen worden net zoals m'n tellers. Bedankt Baracuda_82...ga van het weekend even kijken!
V40
Barracuda_82
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb net de blauwe hoesjes gemonteerd en het licht is nu wonderbaarlijk genoeg netjes groen, net als de rest van het dashboard. Dadelijk in het donker even een foto maken, maar ik kom pas over twee weken weer online (vakantie). Dus de foto houden jullie nog tegoed.
Caerbannog
5th Gear member
Contacteer:

Waar hebben jullie die lampjes gekocht? NOOIT bij de dealer halen!!!
Gewoon even naar de automaterialenzaak.
Ter vergelijking:
Dashboardlampje groot: dealer: €7,00; automaterialenzaak €0,30 (is gewoon een steeklampje!)
Dashboardlampje klein: dealer: ca.€2,00; automaterialenzaak: €0,40

En zo is het met veel meer van dat klein grut zo....
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
menjo
7th Gear member

Ik heb vorige week een (1) lampje laten vervangen in die schakelaar bij de dealer. Nav dit topic heb ik de rekening nog eens goed bestudeerd.

Arbeidsloon: 19,72
Lamp: 3 (!!) * 3,06

Heb dus nog meer te klagen maandag :P

Het gigantische arbeidsloon kan ik nog accepteren, moet ik maar niet zo lui zijn om het de dealer te laten doen, maar dat ze 3 lampjes rekenen vind ik pure naaierij.
zwolly
4th Gear member

die van 0.30 cent moet je wel ff zelf in het houdertje solderen, is een gepier maar wel te doen.
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”