Beste Volvo rijders en liefhebbers,
Na straf remmen tot stilstand, hapert de automaat even als ik weer optrek. Hij is zelfs een keer afgeslagen na een noodstop.
Weet iemand wat er mis is? Het niveau van de automaat olie staat op het correcte peil niveau.
Met vriendelijke groet,
Tom
automaat hapert na plotselinge stop
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 15.02.2010 - 22:00
V70 2.5 10v AUT BJ 1999 G3 Lpi 422 kkm
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
In wat voor zin hapert hij? Met schakelen? Of wacht hij even voordat hij wegrijdt ofzo?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 15.02.2010 - 22:00
Hij wacht met "koppelen"en dus wegrijden en grijpt dan vrij ruw aan.
V70 2.5 10v AUT BJ 1999 G3 Lpi 422 kkm
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Heb je dat ook als je de bak van N in D en/of R zet? Hoe waren de kleur en geur van de ATF?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 15.02.2010 - 22:00
De automaat is een dik half jaar geleden geflushed, hij is toen wel veel soepeler gaan schakelen, m.u.v. dit euvel. Olie is dus nog schoon. Oude olie (dus zon 13 jaar oud, was natuurlijk niet meer doorzichtig)
V70 2.5 10v AUT BJ 1999 G3 Lpi 422 kkm
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ik denk dat het gaat om slijtage, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Ik heb het zelf pas geleden aan de hand gehad dat de automaat bonkte van N naar D.
Omdat ik wel interesse had in de technische kant van de zaak, mocht ik even rondkijken bij de revisieafdeling van een revisiebedrijf. Daar liet men zien dat een bepaalde zuiger na verloop van tijd inslijt, waardoor de ATF er moeilijker of helemaal niet meer onder kan komen. Het gevolg is dat het in D schakelen langer duurt of met een schok geschiedt.
De oplossing bij een revisie is dat ze dit onderdeel afdraaien, zodat de olie er weer onder kan komen.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het afslaan van de motor niet kan koppelen aan het fenomeen dat je beschrijft, dus wellicht zit ik ernaast. Maar gezien de kilometerstand lijkt het me niet onwaarschijnlijkheid dat het bovenstaande aan de hand is.
Omdat ik wel interesse had in de technische kant van de zaak, mocht ik even rondkijken bij de revisieafdeling van een revisiebedrijf. Daar liet men zien dat een bepaalde zuiger na verloop van tijd inslijt, waardoor de ATF er moeilijker of helemaal niet meer onder kan komen. Het gevolg is dat het in D schakelen langer duurt of met een schok geschiedt.
De oplossing bij een revisie is dat ze dit onderdeel afdraaien, zodat de olie er weer onder kan komen.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het afslaan van de motor niet kan koppelen aan het fenomeen dat je beschrijft, dus wellicht zit ik ernaast. Maar gezien de kilometerstand lijkt het me niet onwaarschijnlijkheid dat het bovenstaande aan de hand is.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)