Gaat om de heldere lampen van 2005->
Mijn xenon lampen hebben wat aanslag aan de binnenzijde. Nu is er door de domme constructie geen enkele mogelijkheid om het glas / kunststof te vervangen dus zou je aan nieuwe lampunits moeten en die zijn zo verschrikkelijk duur dat dat de moeite niet is.
Nu heb ik wat zitten bestuderen en het valt op dat de unit zelf van Valeo eigenlijk geen verschilt toont tussen de Halogeen en de Xenon variant. Volgens mij zit onder de halogeen koplamp ook gewoon de ruimte voor de xenon trafo.
Wat wél anders is is het fittingdeel uiteraard. Nu lijkt het erop alsof ik dat wel kan verwijderen dmv 4 kleine schroefjes.
Als die lampunits dus hetzelfde zijn bestel ik een set nieuwe Halogeen valeo´s want die kosten weinig en schroef ik het fittinkje, en de trafo´s over.
Iemand ervaring mee ? Of iemand in de buurt die nog een ralle heldere koplamp heeft liggen die ik mag bestuderen ?
Valeo Xenon en Halogeen zelfde lampunit ?
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Ter veruidelijking :
Dit zijn de "verschillende" units voor Xenon en Halogeen :
Xenon :

Halogeen :

Zoek de verschillen..
En dit zijn wat foto's van het binnenwerk van de lamp. Duidelijk te zien is dat het fittingdeel wel losgeschroefd kan worden en vervangen kan worden. Ook zie je duidelijk dat ook op de Halogeen-lampunit de plek zit voor de trafo.
Ik vermoed dus dat het 1 lampunit is met alleen een andere fitting erin . (en natuurlijk met trafo en dergelijke)
Plan is dan om een set nieuwe halogeens te kopen en de trafo en de fitting over te schroeven.





Dit zijn de "verschillende" units voor Xenon en Halogeen :
Xenon :

Halogeen :

Zoek de verschillen..
En dit zijn wat foto's van het binnenwerk van de lamp. Duidelijk te zien is dat het fittingdeel wel losgeschroefd kan worden en vervangen kan worden. Ook zie je duidelijk dat ook op de Halogeen-lampunit de plek zit voor de trafo.
Ik vermoed dus dat het 1 lampunit is met alleen een andere fitting erin . (en natuurlijk met trafo en dergelijke)
Plan is dan om een set nieuwe halogeens te kopen en de trafo en de fitting over te schroeven.





C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Even checken welke code erin staat, daaraan kan je zien of de lamp geschikt is voor xenon:
Auto's van voor 2006 moeten voldoen aan:
- goedgekeurde koplamp voor xenon / code DC, DR of DCR moet in de koplamp staan
Staat er code HC, HR of HCR in je koplamp dan is het per 1 mei 2009 verboden om xenonlampen in te bouwen en de boete is € 60,-
(Bron Autoweek)
Auto's van voor 2006 moeten voldoen aan:
- goedgekeurde koplamp voor xenon / code DC, DR of DCR moet in de koplamp staan
Staat er code HC, HR of HCR in je koplamp dan is het per 1 mei 2009 verboden om xenonlampen in te bouwen en de boete is € 60,-
(Bron Autoweek)
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
ik heb nog ooit gehoord dat iemand hier voor gecontroleerd is... ook niet bij de grote controles.. :roll:Iroll schreef:Even checken welke code erin staat, daaraan kan je zien of de verboden om xenonlampen in te bouwen en de boete is € 60,-
(Bron Autoweek)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
misschien is je telefoonnummer gewoon niet bekend?
Volvo for life
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je moet ook niet voor de boete de juiste xenon codering aanhouden, maar om te voorkomen dat je tegenliggers het licht uit de ogen schijnt!
En op verblinden van tegenliggers staat €90 boete. Die boete wordt trouwens veelste weinig uitgeschreven, daar mag wat mij betreft veel meer op gecontroleerd worden.
En op verblinden van tegenliggers staat €90 boete. Die boete wordt trouwens veelste weinig uitgeschreven, daar mag wat mij betreft veel meer op gecontroleerd worden.
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Ook hier maar even dan. Kijk even naar de units van jouw post hierboven en de units die in je eigen wagen gemonteerd zijn. Ze zijn niet geheel hetzelfde. Het gedeelte met de xenonlamp ligt iets meer naar voren, valt iets over de reflector ernaast en het blokje tussen xenonlamp en knipper ontbreekt bij de gewone uitvoering.
De "xenon"lamp van Koebergen:

Je eigen xenonlampen:


De "xenon"lamp van Koebergen:

Je eigen xenonlampen:

Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
hmm... Ik zie geen verschil... Behalve dat die in de auto zwart zijn. :?
edit; O! nou zie ik het, vergeleken met de bovenste lamp... ja inderdaad.
maar de spiegel/reflector zijn wel gelijk...
edit; O! nou zie ik het, vergeleken met de bovenste lamp... ja inderdaad.

maar de spiegel/reflector zijn wel gelijk...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
De vraag is of het deel wat meer naar voren ligt bij Xenon in het huis zit of slechts in de verwijderbare fitting als jullie snappen wat ik bedoel.
(Zie ook de foto's van de binennkant)
En dat het parkeerlichtje -het grijze blokje- op een andere plek zit maakt me niet zoveel uit.
(Zie ook de foto's van de binennkant)
En dat het parkeerlichtje -het grijze blokje- op een andere plek zit maakt me niet zoveel uit.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Nog even ter aanvulling:
De originele Xenon valt sowieso wat tegen.
Natuurlijk is het beter dan Halogeen, maar het haalt het niet bij het licht wat uit mijn S70 kwam.
Daar zaten de originele C70 2004 koplampen in (dus de heldere variant) met een goede kwaliteit aftermarket Xenon set en dat was pas echt een bak licht.
De originele Xenon valt sowieso wat tegen.
Natuurlijk is het beter dan Halogeen, maar het haalt het niet bij het licht wat uit mijn S70 kwam.
Daar zaten de originele C70 2004 koplampen in (dus de heldere variant) met een goede kwaliteit aftermarket Xenon set en dat was pas echt een bak licht.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
en dat laatste vond menig medeweggebruiker dan weer bloedirritantMisha schreef:Nog even ter aanvulling:
De originele Xenon valt sowieso wat tegen.
Natuurlijk is het beter dan Halogeen, maar het haalt het niet bij het licht wat uit mijn S70 kwam.
Daar zaten de originele C70 2004 koplampen in (dus de heldere variant) met een goede kwaliteit aftermarket Xenon set en dat was pas echt een bak licht.
Volvo for life
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
\bart simpson schreef:en dat laatste vond menig medeweggebruiker dan weer bloedirritantMisha schreef:Nog even ter aanvulling:
De originele Xenon valt sowieso wat tegen.
Natuurlijk is het beter dan Halogeen, maar het haalt het niet bij het licht wat uit mijn S70 kwam.
Daar zaten de originele C70 2004 koplampen in (dus de heldere variant) met een goede kwaliteit aftermarket Xenon set en dat was pas echt een bak licht.
En er zijn altijd mensen te vinden die zich ergeren.
Er zijn gewoon richtlijnen voor en controlemogelijkheden; als het lichtbeeld prima in orde is moeten ze niet zeuren en voor zich kijken in plaats van in de lichtbundels van tegemoetkomend verkeer.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
En alles dat dan niet voldoet een rijverbod opleggen en stevig sanctioneren.
Volvo for life
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21219
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Tot dat je een vrachtwagen chauffeur tegenkomt die zijn 800watt lichtbalk aandoet om jouw te attenderen op het verblindend licht dat je voert...Misha schreef:\bart simpson schreef:en dat laatste vond menig medeweggebruiker dan weer bloedirritantMisha schreef:Nog even ter aanvulling:
De originele Xenon valt sowieso wat tegen.
Natuurlijk is het beter dan Halogeen, maar het haalt het niet bij het licht wat uit mijn S70 kwam.
Daar zaten de originele C70 2004 koplampen in (dus de heldere variant) met een goede kwaliteit aftermarket Xenon set en dat was pas echt een bak licht.
En er zijn altijd mensen te vinden die zich ergeren.
Er zijn gewoon richtlijnen voor en controlemogelijkheden; als het lichtbeeld prima in orde is moeten ze niet zeuren en voor zich kijken in plaats van in de lichtbundels van tegemoetkomend verkeer.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik doe bij verblinding door een tegenligger ook alles aan dat ik er op heb zitten (en dan nog snappen ze het doorgaans niet)
Volvo for life
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Ja, lijkt me wel, net als bij andere verlichtingsproblemen: direkt oplossen en een boete.bart simpson schreef:En alles dat dan niet voldoet een rijverbod opleggen en stevig sanctioneren.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Zo, ik ga het probleem anders oplossen.
Omdat je alleen de voorkant van het glas ziet heb ik de dremel gepakt en het glas er af geslepen. Daarna onderzocht en een industriële, licht vullende Polycarbonaat lijm gekocht.
Nu het glas een keer stevig polijsten en weer met een speciale coating behandelen. Dan de boel weer dichtlijmen en klaar is Misha voor een jaar of wat.
Omdat je alleen de voorkant van het glas ziet heb ik de dremel gepakt en het glas er af geslepen. Daarna onderzocht en een industriële, licht vullende Polycarbonaat lijm gekocht.
Nu het glas een keer stevig polijsten en weer met een speciale coating behandelen. Dan de boel weer dichtlijmen en klaar is Misha voor een jaar of wat.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 11.09.2007 - 20:49
Doe je voorzichtig met dat polijsten?! Je lichtbeeld zou er door kunnen veranderen, wanneer het ''glas'' op bepaalde plekken dunner is.Misha schreef:Nu het glas een keer stevig polijsten en weer met een speciale coating behandelen. Dan de boel weer dichtlijmen en klaar is Misha voor een jaar of wat.