Verbruik nog steeds bovengemiddeld hoog

Alles over de 440 / 460
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Gemakkelijk, als ie nou een paar € kost en ik de klep toch open heb, waarom niet, heb ik die ook maar vervangen ;-)
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Nou, meter is vervangen, kwam een bak koelwater uitzetten :-P

Even niet op gerekend. Maar gelijk nieuwe erin gegooid en systeem ontlucht, want dat was ook nodig. het 'reservoir' stond namelijk helemaal droog, ik weet niet hoever hij precies gevuld moet worden maar er kwamen wel wat bubbels uit bij inknijpen vd slangen. Ik was maar even heel voorzichtig met een oog op de weg en een oog op de temperatuurmeter naar de halfords gereden :-P

Remmenreiniger op de kop spuiten haalde volgens mij niets uit trouwens, heb goed geluisterd maar hoorde nergens verandering van de toeren.

En vandaag weer getankt, 560km op 58 liter. Gaat de goede kant op.


Alleen een vraagje: Gisteren toen ik de koelvloeistof aan het bijvullen was en naar de achterbak liep met draaiende motor zag ik dat er best wel een natte plek achter de auto bij de uitlaat lag, en dat er wel wat water in dat laatste stukje uitlaat stond, en er kwam een beetje witte condens uit, zoals op een koude winterdag zegmaar. Dit was me nog nooit opgevallen, maar hoort dit wel of is er daar iets mis?
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Oef, daar schrok ik even van:

mijn benzinemeter stond alweer een stuk onder het maximum met 30km op de teller, dus ik ging als test even tanken: 8 liter ging erin! Na 30km snelweg en een kwartier stationair draaien!

Dus óf ik heb niet goed getankt gister (kan ik me niet voorstellen) óf er is iets heel raars aan de hand...
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Klopt je benzine meter wel,die gaan ook wel is foutief aangeven.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de eerste helft zakt hij als een baksteen en de tweede helft duurt stuk langer voor hij zakt.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Ja dat klopt inderdaad, hij heeft zo'n 3-4mm afwijking, een keer stevig optrekken en hij staat al 3 mm lager.

Maar ik heb getankt ( doe ik altijd ) totdat de pomp een keer of 3 afslaat. Dus er ging eerst 57.5, 57.9 en toen 58 liter nogwat in. Toen dus 30km gereden, waarvan 20km op 80-120 wegen en 10km op 50 wegen, kwartier stationair draaien ivm ontluchten koelsysteem en bijvullen koelwater etc en toen een kilometer later weer tanken, eerst 7,5, 7,8 en 8 liter...
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je kan nog even de map sensor doormeten. Op de skydrive site moet je even het Fenix brandstofsysteem downloaden voor de gegevens. Het is groep 2(23-27)
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Ik heb vanavond tijd om e.e.a. door te meten, nu zit ik in de skydrive te kijken en wat jij zegt bijv bij die MAP/luchtdruksensor code 1.2.1, staat dan meet de weerstand of de stroom tussen 17 en 33 op een kaartje met allemaal nummers, ik snap er werkelijk niks van :-P

waar kan ik die aansluitingen precies vinden als ik klaar sta met mn multimetertje?

EDIT: Ah, dat is de ECU zeker? Waar kan ik die ook weer vinden? Rechts bij de bijrijderszijde toch?

En kan ik wel alles dat daarop aangesloten zit gewoon aangesloten laten tijdens het meten?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dat "kaartje"is de grote stekker die op de ecu zit met de genummerde aansluitingen. Als je aan de stekker opmeet dan controleer je dus gelijk de bedrading van de map naar de ecu. Maar je kan ook kijken waar de bedrading uitkomt op de map. Dan kan je daar de stekker loshalen en rechtstreeks aan de map meten. De ecu zit trouwens rechts tegen de wand van de passagiers voetenruimte achter de bekleding.

Op pagina 7 staat de weerstand waarde tussen A&B aansluiting op de map, die moet 1,3Kohm zijn. Die is het meest van toepassing. De Volt meting wordt wat lastig om te meten.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Je was me nét voor, maar dankjewel!

En om de lambda (ook al is hij al vervangen) nog een keer door te meten, just in case, met draaiende motor een connector loshalen en die opmeten? Want die moet varieren tussen 0.1 en 0.9v toch?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ja, uit mijn hoofd wel.Helaas is de 480europe site uit de lucht dus kan het niet checken. Je moet meten aan de stekker met 2 draden.
De andere losse stekker met 1 (zwarte?) draad is voor de voorverwarming van de lambda.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Even alles onder elkaar gezet:


Ergens anders op het WWW heb ik dit gevonden, mbt 3 draads lambda:

Controle:
De sensor heeft meestal 3 of 4 draden. Indien er 3 draden zijn zijn er twee stekkers. de éénpolige stekker, meestal een grijze draad is de sensor. De twee witte draden zijn de verwarming (weerstand) waarop 12 Volt komt.
De 4 draads uitvoering heeft ook de twee witte draden als verwarming en meestal een grijze (+) en zwarte (-) draad van de sensor.

Dus dan zou ik de stekker met één draad moeten pakken voor de meting van de werking en niet de andere. Ik heb aan de lambda inderdaad 3 draden.

De dubbele stekker met 2 witte draden (stekker 1) gaf bij de een 13.xV en de ander 0.00V (dit was in het 'vrouwtje' zegmaar) en het 'mannetje' gaf beide 0.00V (de kant van de lambda). Dit was met stekker 2 vast en 1 los.

Dit betreft dus de verwarming.


De losse stekker (stekker 2) gaf een constante 0.84-0.86V aan de mannetjeskant (Lambda kant) en 0.00V aan de vrouwtjeskant. Dit was met stekker 1 vast en 2 los.

MAW: de eerder genoemde spanning van 0.1 en 0.9 waartussen hij moet varieren komt dus niet uit de resultaten. Bij 3.500 toeren geeft de lambda nog steeds ongeveer 0.8V weer. Bij het loslaten vh gas (onbelast) zakt hij terug naar -0.05 en stijgt dan weer binnen een seconde naar 0.7V en uiteindelijk dus weer naar 0.85V ongeveer.

Metingen allemaal gedaan met motor áán. Voor het meten van de voltages heb ik met de rode gemeten en de zwarte op de - van de accu gehouden.

Lambda los geeft trouwens geen verschil met vast, qua rijden. Heeft evenveel power e.d.


De weerstanden die vermeld stonden bij de Bosch Lambda verwarmingsstekker (<30 Ohm bij losse stekker, via de troubleshooter op de Bosch site) kwamen allemaal niet overeen met de gemeten waarden, die lagen namelijk veel hoger én lager. Zo was de gemeten waarde op de stekker van de lambda (het mannetje) op het directe ogenblik van aanraken met de meetstift tussen de 13 en 16 maar de eerstvolgende refresh van de multimeter gaf 0.00. De gemeten waarde van het vrouwtje was rond de 189.

Ik zou dus hier denk ik wel veilig kunnen stellen dat de Lambda een véél te rijk mengsel meet. Hij is echter, een beetje tegen mijn verwachtingen in, dus niet defect omdat hij wel degelijk een rijk mengsel meet.

Dan de luchtdruk/MAPsensor: (motor uit, met motor aan en stekker los valt hij uit): de rode draad vd multimeter op B op de MAP en de zwarte vd multimeter op A dan kom ik op 1.885KOhm. Andersom, dus rood op A en zwart op B kom ik op 0.617KOhm.

Als ik de twee buitenste op de stekker, dus A&C met elkaar meet, meet ik 5.05V dus een constante stroomtoevoer.

Het slangetje van de sensor naar het spruitstuk ziet er nog goed uit en is verder niet gescheurd.

Foutcodes die ik krijg na het meten van Lambda met draaiende motor, rondje rijden met lambda los, loshalen van de stekker van de MAP met draaiende motor, stekker doormeten met contact aan, slangetje loshalen met contact aan:

1-2-1 (luchtdruksensor)

3-1-3 (koolstoffilterklep??)


dit was van tevoren gewoon 1-1-1.

Hier is overigens ook later nog 2-2-2 bijgekomen.

Inmiddels is de MAP sensor vervangen voor een nieuwe en is de computer gereset, dus hij geeft weer 1-1-1 en ook na 30km snelweg nog steeds 1-1-1. Het voltage van de lambda is echter nog steeds 0.8+V, dus nog steeds te rijk.

Overigens, ik weet niet of dit er iets toe doet maar toch: de spanning van de signaaldraad van de Lambda met beide Lambdastekkers aangesloten (dus zoals hij normaal hoort) is ongeveer 0.015v, terwijl dit op de losse stekkers dus 0.85V is ongeveer, en de andere 0.00V. Bij het starten van de motor schiet dit wel eerst omhoog naar ongeveer 0.3V maar daarna weer terug naar die 0.015V.

Ook loopt de spanning van de Lambda met het uitzetten van de motor ook maar heel langzaam terug, 0.86V naar 0.8V duurde al een minuut.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Iemand die een idee heeft welke opties ik nu nog overhoud?

Ikzelf kom niet verder dan:

1) valse lucht, tóch nog, ondanks de remmenreinigertruuk
2) Uitlaat? M.n. voorbocht of kat? De rest is vanaf de kat naar achter vervangen maar ik heb eigenlijk geen idee hoe die er van voren uit ziet...
3)....
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Niemand? :razz:
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Valse lucht geeft een te arm mengsel en lekken in het uitlaattraject zou je echt wel horen, dus dat lijkt me niet de oorzaak.
Of je nwe lambda is stuk bij de meting moet het voltage fluctueren en niet stabiel zijn met draaiende motor. Het is jammer dat de 480europe uit de lucht is. Daar staan de juiste gegevens om de lambda te testen., Heb je van de laatste apk nog de uitlaatgasmeting uitdraai en had je toen ook al last van een hoog verbruik?
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Laatste APK heb ik enkel het RDW formulier van en daar stond niets raars op. APK heb ik zelf namelijk niet uitgevoerd, dat was door de vorige eigenaar gedaan een paar weken voor aankoop. Daar is 'ie toen met dichtgeGunGummede uitlaat doorheen gekomen, die in mijn bezit steeds harder ging brommen. Toen ik na aankoop van de auto naar huis reed, zo'n 150-200km, merkte ik al dat het verbruik bij 120 ongeveer 1:9-1:10 was.

Ik ben toen naar de Volvo garage geweest voor foutcode's uitlezen en een viergasmeting, daar kwam uit Lambda defect en Uitlaat rot, maar hier wilden ze me E500,- voor rekenen dus dat heb ik maar even gelaten daar.

Die uitlaat is dus nu door m'n beunmannetje vervangen voor een goede sloopuitlaat. Toen is de Lambda dus ook vervangen voor een andere (uit een sloopvolvo) die in de eerste instantie dus, na verwisseling, na redelijk stevig met 130-140 doortrappen 250km snelweg, een verbruik gaf van 1:12, en de terugweg met 90 achter een vrachtwagen ongeveer 1:19.

Vanaf toen is het dus vrij snel steeds maar slechter en slechter geworden, terwijl mijn rijstijl uit pure noodzaak maar steeds bejaarder is geworden, 100-110 op de snelweg en voor de rest vroeg schakelen en in de versnelling uitrollen etc etc. Ik heb nu bijna 8000km met m'n auto gereden in 3 maanden, als je uitgaat van een optimistisch verbruik van 1:10 waar theoretisch toch zeker wel 1:13 mogelijk zou zijn met mijn rijstijl gaat het al om een liter of 200 die ik meer heb verbruikt dan nodig.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Als je zelf technisch bent aangelegd vervang dan de inlaat/uitlaat pakking maar eens, kosten 15 euro bij dealer zoiets. 4 uur sleutelen.
Dan weet je DAT in ieder geval zeker.
440 staan bij mij bekend als problematische pakkingen op inlaat. Ik ken er zo 5 opnoemen met problemen (ik onder andere zelf al 2 x). En ook echt op de inlaat kapot. Uitlaat niet.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Enigzins technisch aangelegd maar moet wel relatief haalbaar blijven en dat is dat denk ik niet voor mij, haha :-P Dingen rondom de motor los en vast klussen lukt me nog wel maar echt in de motor zelf gaat mij als preventief werk een beetje ver, dat is voor mij een gevalletje "don't fix it 'till it's broken".

Hij verbruikt verder trouwens geen/heel weinig vloeistoffen als olie of koelwater, koelwater is mooi blauw, olie is donker maar geen witte smurrie ofzo.

Zou het kunnen liggen aan de standaard onderhoudsonderdelen? Ik weet heel weinig van de historie van de auto verder maar bijv. een luchtfilter, ik zeg maar wat. Als die nou verstopt/dichtgeslibt zit, dan zou je zeggen dat hij minder lucht krijgt -> mengsel is teveel benzine, dus te rijk? En bij bougies/kabels die wat minder zijn, minder goede ontbranding door zwakkere vonk dus meer benzine die overblijft -> rijker mengsel?

Ik roep maar wat hoor ;-)

EDIT: Heb net even het slangetje van de MAP sensor losgehaald bij lopende motor, dan begint hij te bokken en te stotteren, wel regelmatig maar valt niet uit. Zuigt wel duidelijk vacuum, hij *plopte* los toen ik mijn vinger even aan het uiteinde hield en lostrok.

Heb het luchtfilter er even uit gehaald (die was ooit gelig ofzo denk ik? Nu vrij donker en smerig..) en het huis gewoon weer terug gemonteerd, hij lijkt bij het nameten aan de Lambda iets meer te schommelen qua voltage bij het in de toeren (2.500-3.000) trappen.

Het uitlaatgas is vrij 'vochtig' zegmaar, mijn hand word er wel klam van, en het ruikt gewoon naar uitlaatgas met een beetje benzine, het stinkt niet naar koelwater ofzo.

De slangetjes boven de motor (bijvoorbeeld eentje, deels stevig metaal/plastic?, deels rubber slang die ergens van onder de accu vandaan komt en boven de motor langs loopt) zijn veelal redelijk versleten met enigzins kruimelend rubber...
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”