Hoeveel motorolie gaat er in een 2.4D blok?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10565
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Gents,
Hoeveel liter motorolie moet ik in het blok kieperen van een 2.4D oftewel de oude D5 met 163pk? 6,2 liter? Ik heb olie besteld, maar vraag me af of dat genoeg is.... Vanavond olie en filters wissel doen.
THNX voor jullie reply
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Inderdaad 6,2 liter. Ik had eerst 12 liter besteld, maar dat is net te weinig voor 2 beurten. 13 liter is voldoende voor 2 beurten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Sheize, ik dacht 5.5 lit. Ze adviseren trouwens niet tot max te vullen, maar tot halfweg.

Succes Han!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik meen dat met 6 liter het peil een beetje onderaan de peilstok stond als ik het goed heb onthouden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Das wel balen, ik heb net 6 liter uit Dld opgestuurd gekregen...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Lijkt me sterk dat die 0.2l het verschil tussen min en max op de peilstok is. 6ltr zal echt wel genoeg zijn.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10565
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Zo weer thuus. Zo spannend is het allemaal niet. Vanavond de auto op de brug gezet. Motor voor zover dat kan wat af laten koelen. Dus eerst met het luchtfilter begonnen, daarna interieur filter. Die laatste was een stuk dunner dan degene die er uit kwam. Dus de oude er maar weer in. Zal hem omruilen voor een juiste afmeting.
Motorbeschermplaat er onder uit geschroefd. Schrok me de pleuris, Er kwam daar een forse heoveelheid vloeistof onderuit zetten. Gelijk ruiken en voelen, blijkt gelukkig water te zijn. Ach en er is gisteren en vorige week donderdag een beetje water in het dorp gevallen dus dat kan wel kloppen.
Olie afgetapt, nieuw koperen sluitring erop gezet en de aftapplug weer teruggedraaid. Olie filter eruit geschroefd. Mwoh daar had je wel een beetje grote dop voor nodig. Ook dat is gelukt. Nieuwe rubberen ring erop gezet en zaakje weer vast gedraaid. Handvast voor de techneuten.
6 liter olie toegevoegd en de motor een paar slagen laten draaien. 200cc toegevoegd en een kort rondje gereden. Oliepijl weer helemaal perfect.
Missie geslaagd, alleen interieurfilter nog en dan kan ie er weer 20K tegenaan.

Voor de liefhebbers, ik heb Kroon Olie gebruikt.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Strak wark!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

945i schreef:Strak wark!
Oh..............ik dacht dat dat in Drente 'Mooi Wark' heette :lol: :lol: :lol:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20709
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat is heel wat anders. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10565
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Wat denk je?
Ha ha olie peil is helemaal oké. 1 kruisje op de peilstok te zien. En de olie is nog kats helder. Zal niet lang meerduren denk ik maar toch. Wat ik wel vond is dat die nieuwe oliesoorten zo onwijs dun zijn. Zal wel zo horen en ze zullen door en door getest zijn op hun kwaliteiten.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Kroon olie, is dat een goed merk? Zit ook in mijn moeders auto.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10565
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

rsnhakan schreef:Kroon olie, is dat een goed merk? Zit ook in mijn moeders auto.
Ja is een goed merk. Komt uut Almelooo.
http://www.kroon-oil.com/nl/
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Iroll schreef:Lijkt me sterk dat die 0.2l het verschil tussen min en max op de peilstok is. 6ltr zal echt wel genoeg zijn.
Dat zeg ik ook niet. Met 6 liter zit hij wat onderaan de peilstok, en ik zie graag iets meer olie in de motor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hans oet Twent schreef:Zo weer thuus. Zo spannend is het allemaal niet. Vanavond de auto op de brug gezet. Motor voor zover dat kan wat af laten koelen. Dus eerst met het luchtfilter begonnen, daarna interieur filter. Die laatste was een stuk dunner dan degene die er uit kwam. Dus de oude er maar weer in. Zal hem omruilen voor een juiste afmeting.
Motorbeschermplaat er onder uit geschroefd. Schrok me de pleuris, Er kwam daar een forse heoveelheid vloeistof onderuit zetten. Gelijk ruiken en voelen, blijkt gelukkig water te zijn. Ach en er is gisteren en vorige week donderdag een beetje water in het dorp gevallen dus dat kan wel kloppen.
Olie afgetapt, nieuw koperen sluitring erop gezet en de aftapplug weer teruggedraaid. Olie filter eruit geschroefd. Mwoh daar had je wel een beetje grote dop voor nodig. Ook dat is gelukt. Nieuwe rubberen ring erop gezet en zaakje weer vast gedraaid. Handvast voor de techneuten.
6 liter olie toegevoegd en de motor een paar slagen laten draaien. 200cc toegevoegd en een kort rondje gereden. Oliepijl weer helemaal perfect.
Missie geslaagd, alleen interieurfilter nog en dan kan ie er weer 20K tegenaan.

Voor de liefhebbers, ik heb Kroon Olie gebruikt.
Filter moet wel iets vaster als handvast, 25 Nm.
Welke kroon olie heb jij gebruikt overigens? Er is maar 1 soort goedgekeurd voor jouw motor en dat is de Helar 0W30.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

edraket schreef:
Iroll schreef:Lijkt me sterk dat die 0.2l het verschil tussen min en max op de peilstok is. 6ltr zal echt wel genoeg zijn.
Dat zeg ik ook niet. Met 6 liter zit hij wat onderaan de peilstok, en ik zie graag iets meer olie in de motor.
Zolang je auto geen olieverbruikt is het enige wat van belang is dat de olie tussen min en max staat bij het verversen. Er is zelfs wat voor te zeggen om hem juist niet helemaal tot de max te vullen maar het peil halverwege te houden. Door condens (of brandstof) in de olie staat het peil dan snel te hoog en dat is minstens net zo schadelijk als met te weinig olie rijden.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10565
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

5W30, en inderdaad iets vaster dan handvast gedraaid. Olieverbruik is nagenoeg nihil. Op de gereden 22K heb ik geen druppel olie bij hoeven te vullen.
Prima dus.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Jij hebt toch de motor met standaard roetfilter? In dat geval heb je niet de juiste olie gekozen. Er hoort 0W30 in. De viscositeit is niet het probleem, alswel de additieven tbv het roetfilter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Op de site van Kroonoil kan je nagaan welke type olie je nodig hebt.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10565
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

edraket schreef:Jij hebt toch de motor met standaard roetfilter? In dat geval heb je niet de juiste olie gekozen. Er hoort 0W30 in. De viscositeit is niet het probleem, alswel de additieven tbv het roetfilter.
Nee geen standaard roetfilter. :P
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”