Wanneer distributieriem vervangen?

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Rik_J
2nd Gear member

Ik ga morgen kijken voor een Volvo 440. Deze heeft 132.000 km op de teller staan, maar ik vroeg me af wanneer de riem weer aan vervanging toe is?

Ik heb gezocht via de zoekfunctie, maar heb het echt niet kunnen vinden.

Ik heb al eerder een 440 gehad, heerlijke auto, maar helaas wel roestplekken op de wielkasten. Hebben jullie misschien nog meer tips waar ik morgen op moet letten?
wpee
5th Gear member

Uit mijn hoofd: om de 80.000 km. Maar ik weet het niet zeker.
Maar dit kan je redelijk goed zelf doen. Kost je wat minder uurloon. Of je zoekt een goede kennis / beun.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Rik_J
2nd Gear member

Bedankt voor je reactie.

Ik dacht ook om de 80.000 km. Maar het is toch ook om de 6 jaar?
Misschien dat ik het zelf wel aan durf met iemand die er een beetje verstand van heeft. Heb het nog nooit eerder gedaan. Maar ik ga vandaag voor een 440 kijken, dus moet even weten of die distributie binnenkort vervangen dient te worden of niet.
Iroll
6th Gear member

Officieel volgens het volvo manual is het 90dkm of 6 jaar. Maar ik zou na max 80dkm of 5 jaar de riem en rollen vervangen. Je zal niet de eerste zijn waarbij de riem eerder breekt dan volgens manual staat voorgeschreven.
Broabander
4th Gear member

Mocht je hem kopen (in dat geval: gefeliciteerd!) en de distributie gaan vervangen: kun je tijdens het vervangen misschien een foto'tje of 2 maken, of misschien zelfs een howto? Ik ben namelijk ook aan de beurt, mijn teller staat ook op 132.000 maar mijn distributie is vervangen bij 83.000, in 2003, dus zo'n 8 jaar geleden. Kwam vorige week een stickertje tegen, die ergens op de distributie geplakt was.

Qua tips waarop te letten:

- Roest moet niet te ver gevorderd zijn, het moet geen krokante bende zijn.
- Probeer alle manieren van remmen uit. Zo heb ik telkens de remmen stevig getest, maar kwam ik er thuis achter dat hij hobbelde bij zachtjes remmen, dus waarschijnlijk kromme remschijven
- let natuurlijk op de banden, als die op zijn kun je binnen no-time een paar honderd euro verwachten aan banden.
- Test de vering, kijk of de auto goed omhoog veert, schokbrekers zijn toch weer 55-60 per stuk.
- Test de opties. Kijk of de stoelverwarming werkt (ook bijrijdersstoel!) kijk of de airco koud wordt, kijk of de achterruit/spiegelverwarming werkt, alle verlichting zoals mistlampen etc het doet. Niet erg als het niet werkt, maar helpt je wel om een paar tientjes van de prijs af te lullen.
- Let op kraakjes. Je schrijft dat je al eerder een 440 hebt gehad, dus je bent vast bekend met de 'interne' kraakjes, let dus op stabstangetjes, op tikken bij een hobbelweg.
- Neem hem mee de snelweg op en geef m van katoen. Kun je een schatting maken van het aantal overgebleven paarden en kun je het gas even vol inhouden, misschien hoor je iets raars uit de motor
- Let erop of hij warm wordt. Zo niet: vaak thermostaat of koelvloeistofsensor, kost je E25 maar dan zeg je tegen de verkoper dat het motorschade is en dat je hem voor E100 minder wel meeneemt (En neen, dat is geen oplichting, dat is zakendoen ;) )
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”