Verbruik nog steeds bovengemiddeld hoog

Alles over de 440 / 460
Iroll
6th Gear member

Luchtfilter zou een oorzaak kunnen zijn, als die verstopt zit wordt het verbruik ook hoger. Even een nwe halen bij brezan ofzo, kost iets van €13.Niet zonder gaan rijden.
Broabander
4th Gear member

Haal ik die maandag ;-) En wat ik zei mbt bougies en kabels die er ook niet heel fris uitzien?

Oh ja, gister even doorgetrapt naar de 170 (temperatuur normaal, iets boven het midden) daarna gas losgelaten tot hij 100 reed, toen was de temperatuur ineens onder minimaal (wat hij aangeeft bij koude motor) en hij had een km of 10 nodig om weer op temperatuur te komen. Bij optrekken zag je hem stijgen.

Vanochtend naar werk gereden, had ie ineens 2x zo lang nodig om op temperatuur te komen? Heb ik iets gesloopt met hard rijden?? Want thermostaat is vrij nieuw, en koelwatertemperatuursensor nog nieuwer.
Iroll
6th Gear member

Ligt hoogstwaarschijnlijk aan het metertje zelf, die zijn op zijn zachtst gezegd onbetrouwbaar door ouderdom en oxidatie v.d. contacten achterop of in het inwendige op de printplaat.
Broabander
4th Gear member

Luchtfilter is in ieder geval vervangen, lijkt wel iets prettiger te lopen ;-)

Verbruik ligt alleen nog wel rond de 550 op een tank zoals het er nu uit ziet, op de meter :-(
Broabander
4th Gear member

Vandaag bougies (tenminste, 2 ervan...) vervangen alleen 2 stuks wilden niet los, waarschijnlijk moervast en te diep gedraaid want ik krijg er geen grip op met de bougiesleutel. De bougies die eruit kwamen waren vrij zwart, dus inderdaad rijk, eentje ervan was ietwat beschadigd op de electrode en de electrodeafstand leek íéts meer te zijn dan de nieuwe NGK's.

Heb nog even de spanning gemeten op de lambda, maar nu niet met motor laten lopen en dan de multimeter aansluiten maar eerst de meter aansluiten en dán starten.

Ik zag gelijk dat de eerste ~20 seconden het voltage schommelde zoals het hoort. Ondergrens ongeveer 0.1v, bovengrens 0.9, maar na 20 seconden ging hij weer naar 0.8+v constant. Motor afgezet en weer opgestart, zelfde verhaal.

Daarnaast ging het voltage bij het loshalen van het slangetje op de MAP sensor naar ongeveer 0.9V constant en ging hij dus sputteren, maar het maakte eigenlijk geen verschil of ik nou wel of niet mijn vinger op het slangetje hield, hij bleef terugvallen naar 400-1000-400-1000 zegmaar, en sloeg na een seconde of 25-30 af.
Iroll
6th Gear member

De MAP lijkt me zijn werk te doen. Vinger op het slangetje maakt niet uit want de map is dan toch uitgeschakeld. De lambda meet een te rijk mengsel en slaat op tilt (0.8v continu. Maar dan nog de oorzaak van het te rijke mengsel. Paar optie's die me zo te binnen schieten zijn een lekkende injector, defect in de ecu, te hoge benzinedruk door bijv. een defecte drukregelaar of een verstopte retourleiding. Gooi eens een flesje injector reiniger in de tank bij het tanken, liefst met shell Vpower om extra te reinigen.
En voor de bougies ff een goede sleutel gebruiken waar je goed kracht mee kan zetten. Maak vantevoren wel goed schoon rondom de bougies anders valt de troep en zand in de cilinder bij het uitdraaien.
Broabander
4th Gear member

Ik heb er een flesje Wynn's ingegooid en een tank BP ultimate achteraan.

Heb ook even een filmpje gemaakt van hoe het voltage nu is:

(eerste helft is stationair met een keer opnieuw starten, tweede helft is een tijdje 2500 toeren en een tijdje 3000 toeren.)
sleutelaar
3rd Gear member

ik heb het filmpje ook gezien en vind het toch wel heel rare waarden van de lambdasonde.
Ofwel de lambdasonde is toch weer stuk, ofwel het motor-management is niet in staat het mengsel bij te regelen op het lambda signaal.

Als de lambda goed is en het mensel ook, dan hoort hij ongeveer om de seconde te alterneren tussen 0,2v en 0,8v.
Continu 0,85 volt hoort niet, en een negatieve waarde hoort trouwens ook niet.

Was dit op het filmpje een meting met de lambda aangesloten?
Wat meet je als je de lambda loskoppelt? (dus op de signaaldraad)
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Broabander
4th Gear member

Deze meting is uitgevoerd met de dubbeldraads stekker vast (de verwarming) en de enkele draad los. Dan heb ik de multimeter in het 'vrouwtje' gestoken die naar de lambda toe loopt. Dat is de signaaldraad toch?

Bij stekker aangesloten meet ik geloof ik iets van 0.01-0.013v constant.
sleutelaar
3rd Gear member

Ik heb zelf nooit gemeten met losse lambda (signaaldraad), maar dat de lambda bij een op de ECU aangekoppelde signaaldraad een andere waarde aangeeft vind ik echt raar.

Ik geloof dat bij losse signaaldraad 0,85 volt de "waarheid" is, d.w.z. een reele meting.

De meting tussen 0,01 volt en -0,013v lijkt me denk ik een "onzin" waarde.
Dus is er iets met je ECU aan de hand? Of maakt de sginaal bedrading van de Ecu ergens kortsluiting, wellicht op de massa...?
Broabander
4th Gear member

Ja ik bedoelde met die meting 0.01 tot 0.013, dus geen negatieve waarde ;) . Het mannetje, dus de ECU-kant van de lambda, van de signaaldraad, geeft me een constante 0.0V.

Waar maakt de ECU massa? Of op welke manier kan ik dat meten?
sleutelaar
3rd Gear member

je kan meten wat de weerstan is tussen het mannetje (lambda aansluiting vd ecu) en de minpool v. d. accu.
wel bij contact aan.
Iroll
6th Gear member

Het mannetje, dus de ECU-kant van de lambda, van de signaaldraad, geeft me een constante 0.0V.
Dat is logisch, er gaat alleen een signaal van de lambda NAAR de ecu, andersom loopt er geen signaal. De lambda is een sensor en sensoren hebben altijd eenrichtingsverkeer naar de ecu. Ze voorzien de ecu van info die de ecu weer omrekend om de motorafstelling aan te passen.
De aarding van de ecu zelf loopt via aansluiting 1 van de grote ecu stekker.
Als daarmee iets mis zou zijn dan loopt de motor niet omdat de ecu dan niet kan werken.
volvonuts
2nd Gear member

dit is normaal bij deze wagen, er zit een vertraging in. en geloof me ik rijd in een 1.8 automaat en ik haal er echt niet meer dan 600 kilometer mee. en mijn vrouw die hem dagelijks gebruikt net zo min. dus wees blij dat hij nu in ieder geval helemaal door je is nagekeken en ga er van genieten. meer kilometers kun je er niet uit krijgen. en hij is wel zuinig zeker voor zo'n wagen, neem maar een golfje 3 met de zelfde motor en je zult zien dat je daar veel minder kilometers mee rijd (ondanks een kleinere benzine tank).
chrisje
3rd Gear member

Ik haal met me 2.0 ook niet meer dan 550.

Stad en snelweg
sleutelaar
3rd Gear member

ik haal anders met mijn 1.8 handbak op gas 1 op 10.
mijn 2.0 automaat krap 1 op 9 op gas.

ps
doe eens een 4gas meting. als ie echt te rijk loopt, moet ie veel co uitbraken, en komt ie tzt ook niet meer door de apk.
ik denk nochthans dat er wel iets mis is.

misschien klopt de nieuwe labda ook niet?
wat geeft hij nu voor foutcodes?
Broabander
4th Gear member

Heeft op dit moment geen foutcodes, wel een geresette ECU vanwege een leeggelopen accu vanmiddag, oeps...

Maar bougies zijn ook wel vrij zwart. Als in: droog zwart, dus niet nat-zwart. Dat duidt volgens mij dus wel op te rijk lopen en geen onverbrande benzine?
wpee
5th Gear member

Ter rijk kan ook zijn normale benzine hoeveelheid maar te weinig verse lucht. (spruitstukpakking doorgeslagen van uitlaat naar inlaat, al komt dat niet vaak voor). Of zichtzittende uitlaatpoort, waardoor er geen / weinig verbrande lucht weg kan en dus ook geen nieuwe erin.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Broabander
4th Gear member

Maargoed, in dat geval zou je zeggen dat hij wel moeilijk zou lopen en niet meer richting z'n top van 180+ gaat, maar eigenlijk snort hij als een naaimachientje. Want ik heb vorige week dus nog de 170 aangetikt en dat was niet met bijster veel moeite.

Dat is dus ook het vreemde, je zou zeggen dat je er iets van zou merken als er iets kapot is, maar dat is dus niet. Ik heb me de afgelopen dagen dan ook echt afgevraagd: ligt het niet toch gewoon aan mijn rijstijl? Is hij misschien gewoon in orde verder? Maargoed, dan rijd ik 200km snelweg en staat de meter alweer halverwege en dan denk ik toch ja, 200km lang gemiddeld 110-120km/u rijden en een verbruik van 1:7-1:8 is toch wat overdreven.
sven-
3rd Gear member

Ik heb naast mijn 440 met 2L motor ook tijdelijk een 460 met 1.8L motor gehad, en moet zeggen dat het mij tegenviel hoe "zuinig" die 1.8L motor liep. 1:10 op benzine en dan was ik blij hoor, maar heel makkelijk ging het allemaal niet. Volgens mij loopt de 2L motor (met multi-point injectie) toch wel wat efficienter dan de 1.8L motor (met mono-point injectie).

Tegenwoordig (na vervangen lambdasonde) haal ik op een volle 60L tank met mijn 2.0L 440 toch wel meer dan 700km bij snelweg gebruik, in ieder geval zuiniger dan 1:10, en dat bij toch vlot doorrijden.

Lijkt me hoe dan ook niet dat je kunt zeggen dat er "geen" probleem is als die bougies zwart zijn.
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”