Airco oververhit?? Help!

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
rdkraker
3rd Gear member
Berichten: 252
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
Locatie: Bergen NH

Okee; een luxeprobleem maar in de file wel een lastige op de route du soleil met 31 grdn en2 jengelende kids. Niet goed voor de vakantiesfeer...

hele dag probleemloos gereden in t zonnetje, echter na een paar minuten in de file stopte de airco er mee. Veel proberen en een paar stops later zijn we er achter dat hij stopt een paar minuten nadat we om wat voor reden dan ook langzaam gaan rijden ( <60 ong.) Alsof hij echt de rijwind nodig heeft om te blijven werken. Als hij uitvalt kan ik vaak de ac off zetten en na pak m beet een 10 min weer aan, dan gaat ie weer.

Alsof ie door oververhitting oid uitschakelt. Weet iemand wat er aan de hand is??
En zou dat hier in frankrijk te fixen zijn...?

Help namenz de familie ;-)
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Ik heb een heel sterk vermoeden dat de magnetische koppeling te veel speling kent.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Is of wat Morgenstond zegt maar kan ook een tekort aan koelmiddel zijn.

In dit topic kan je zien wat er bedoelt wordt met de magneetkoppeling.
Lijkt me wat lastig om het zelf op de camping optelossen. Als de nood echt hoog is zou ik even langs gaan bij een Franse airco boer of Volvo garage. Let er wel op dat ze een shim plaatsen en niet voor de goedkope beun oplossing met de hamer kiezen!
Gebruikersavatar
rdkraker
3rd Gear member
Berichten: 252
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
Locatie: Bergen NH

Zou de magnetische koppeling ook echt uitvallen veroorzaken alleen bij langzaam rijden? Lijkt mij dat het dan op willekeurige momenten zou komen... Zou dat dan missch idd toch niet eerder tekort vulmiddel zijn..? (ivm het continu moeten draaien in de hitte)

Ach we besteden hier toch niet veel tijd in de auto... Als we over twee weken terugreis niet veel in de file staan is t leed te overzien. Om nou een hele dag op zoek te gaan naar een aircoboer (laat staan volvodealer hier...)
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Voldoende rijwind en een temperatuur onder de 28 graden zorgen er veelal voor dat hij wel blijft werken. Bij filerijden boven die temperatuur krijg je uitval van de aircopomp wanneer de luchtspleet te groot is geworden. Handleiding voor d.h.z.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

misschien dat je in een bouwmarkt of grote supermarkt een setje voelermaatjes kan vinden, kun je meteen je luchtspleet uitsluiten!

Afbeelding
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Slaat de ventilator wel aan bij filerijden?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Geheid de magneetkoppeling. Oplossing is vrij simpel, in Nederland althans. Kwestie van een uurtje werk (opvulringetje verwijderen). In Frankrijk een probleem. Probeer daar maar eens een Volvogarage te vinden die ook nog eens bereid is om deze reparatie te verrichten. Het liefst proberen ze natuurlijk een nieuwe pomp te verkopen. Ergo, accepteren en terug in Nederland de reparatie uit laten voeren.
Ondanks alles, nog een prettige vakantie!
Gebruikersavatar
rdkraker
3rd Gear member
Berichten: 252
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
Locatie: Bergen NH

Motortemp blijft prima, dus ga er vanuit dat de vent prima draait. Eenmaal hier gebruiken we de auto toch niet veel, en als we geen files hebben op de weg terug gaat t ook prima. Ga ik idd liever ff naar mn eigen garage, of missch in dit geval missch even een volvospecialist?

Komt dat dan door de zwaardere belasting, dat de magneetkoppeling opeens gaat slippen?
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Komt omdat je in NL niet vaak boven de 28 graden in de file staat. Hier had het je dus ook kunnen overkomen, maar de kans is hier veel kleiner.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

rdkraker schreef:Okee; een luxeprobleem maar in de file wel een lastige op de route du soleil met 31 grdn en2 jengelende kids. Niet goed voor de vakantiesfeer...

hele dag probleemloos gereden in t zonnetje, echter na een paar minuten in de file stopte de airco er mee. Veel proberen en een paar stops later zijn we er achter dat hij stopt een paar minuten nadat we om wat voor reden dan ook langzaam gaan rijden ( <60 ong.) Alsof hij echt de rijwind nodig heeft om te blijven werken. Als hij uitvalt kan ik vaak de ac off zetten en na pak m beet een 10 min weer aan, dan gaat ie weer.

Alsof ie door oververhitting oid uitschakelt. Weet iemand wat er aan de hand is??
En zou dat hier in frankrijk te fixen zijn...?

Help namenz de familie ;-)
Ik weet niet waar je zit in frankrijk maar in Nimes heb je een goede dealer zitten. Net of je een nederlandse showroom/garage inloopt. Vriendelijke lui daar. Ben eens op vakantie geweest in Uzes, probleemje met navigatie, naar de volvodealer in Nimes, anderhal uurtje bezig geweest, niet kunnen fixen, gewoon no cure-no pay. Aurevoir monsiuer, bon journee.
Erg netjes. Kids kregen drinken en goodies, vrouwtje en ikzelf een lekker bakkie, ondertussen beetje showroom kijken en in de gaten houden wat ze aan mn auto aan het doen waren. Zeker geen!! slechte ervaring met het franse volvo netwerk.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
Gebruikersavatar
Maus-met-Volvo
4th Gear member
Berichten: 619
Lid geworden op: 30.09.2010 - 11:36
Locatie: Zoetermeer

100 % magneet koppeling, had ik ook in San AMrino met 40 graden... (gemeten 8 mm, net iets te veel voor deze temperaturen)
V70 D5 163 PK, 2003, Ursa 16";, HU-603, Nautic Bleu Pearl 417-26
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8508
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Geniet toch nog van je vakantie Robert, en als het een troost kan wezen tot het jaar 2000 had geen enkele van mijn autos airco.... :-)

Zijn er nog ergens fotos van die luchtspleet instellingen ?

Ben wel benieuwd hoe de mijne er voor staat na 5 jaar.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zit inmiddels een slotje op, maar toch. Er staan wel plaatjes bij en dat snappen we beter, toch? :wink:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
rdkraker
3rd Gear member
Berichten: 252
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
Locatie: Bergen NH

heb ondertussen even gemaild met een volvo specialist in de buurt van mijn woonplaats. Deze geeft aan deze oplossing niet uit te voeren maar raadt aan de koppeling en liefst ook de pomp te vervangen voor 1200 eu... lekkere specialist. Bij thuiskomst TvK in Alkmaar maar even aandoen...
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Gebruikersavatar
rdkraker
3rd Gear member
Berichten: 252
Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
Locatie: Bergen NH

ps nog geen maatjes gevonden maar lijkt mij meer dan .5 mm...
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Maus-met-Volvo schreef:100 % magneet koppeling, had ik ook in San AMrino met 40 graden... (gemeten 8 mm, net iets te veel voor deze temperaturen)

8mm kan natuurlijk nooit
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Knap dat je zonder een goeie diagnose de magneetkoppeling bij voorbaat al als oorzaak aangeeft,jullie moeten echt bij een volvo dealer gaan solliciteren.:)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

En wat is dan jouw zinvolle bijdrage aan dit topic om TS te helpen?

Een forum is er om ervaringen te delen. Wanneer er bepaalde problemen optreden onder bepaalde omstandigheden en deze overeenkomen met die van anderen, geeft het in elk geval een richting waarin gezocht moet worden. Als je de dealer zou bellen en de symptomen doorgeeft, zal deze in dit geval tot dezelfde conclusie komen.

En gelukkig hebben we jou nog nooit op een typefout kunnen betrappen, dus valt jou niets kwalijk te nemen. Super dom, onhandig en uiterst incapabel van Maus-met-volvo dat hij 8 mm heeft getypt, waar hij wellicht .8 mm bedoelde. Tsssjjj.... :roll:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Ramon&Ramon schreef:Knap dat je zonder een goeie diagnose de magneetkoppeling bij voorbaat al als oorzaak aangeeft,jullie moeten echt bij een volvo dealer gaan solliciteren.:)
Wat draagt u bij aan dit topic?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”