Als ik op de snelweg >100 km p/u rijd in de 5e of 6e versnelling en dan gas geef, dan schiet het toerental eerst naar 2800 a 3000 rpm en zakt dan direct weer terug naar +/- 2200 toeren. De auto versnelt wel direct.
Is dit normaal gedrag of duidt dit op een gebrek?
Toerental V50 2.0D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 13.01.2007 - 19:51
Inderdaad niet normaal, heb net mijn 2.0D ingeruild maar had dit zeker weten niet.
V60 T4 Powershift Ocean Race, Ocean Race Blue II, Driver Support Line, Business Pack Pro, Family Line, Exterior Styling Kit, Off-Black interior, Sunblinds
Audi S4 Avant
Audi S4 Avant
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Wat Iroll zegt.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Dan kan de koppeling door de lagere snelheid het koppel beter kwijt. Vergelijk maar met een fiets, als je een hoge versnelling trap je heel zwaar en komt er veel kracht op de ketting te staan, bij lagere veel lichter, je kunt dan veel makkelijker je kracht kwijt aan het achterwiel. Het slippen gaat vanzelf ook in de lagere gebeuren.
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Dat klinkt als de koppeling die aan het einde van zijn leven is gekomen....kwestie van tijd voordat je het ook in de lagere versnellingen gaat merken.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Goeie Jip&Janneke uitleg!EVV schreef:Dan kan de koppeling door de lagere snelheid het koppel beter kwijt. Vergelijk maar met een fiets, als je een hoge versnelling trap je heel zwaar en komt er veel kracht op de ketting te staan, bij lagere veel lichter, je kunt dan veel makkelijker je kracht kwijt aan het achterwiel. Het slippen gaat vanzelf ook in de lagere gebeuren.
Probeer maar eens als je ong. 40km/u rijdt in zijn 5 volgas te geven. Dan zal de koppeling nog meer gaan slippen als de kop.plaat versleten is.
Hoeveel staat er eigenlijk op de teller?
- Schorpioen
- 5th Gear member
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
- Locatie: Westland
Of de koppeling slipt is gemakkelijk te controleren door vanuit stilstand, wagen op de handrem, te proberen om in een hoge versnelling weg te rijden.
Slaat de motor vrij snel af is de koppeling goed. Kun je de motor echter een behoorlijk toerental laten maken is er iets met de koppeling.
Een slippende koppeling wil nog niet zeggen dat de koppelingsplaat versleten is.
Koppeling kan ook slippen als hij vet is geworden door een lekkende oliekeerring. ( Motor of versnellingsbak )
Slaat de motor vrij snel af is de koppeling goed. Kun je de motor echter een behoorlijk toerental laten maken is er iets met de koppeling.
Een slippende koppeling wil nog niet zeggen dat de koppelingsplaat versleten is.
Koppeling kan ook slippen als hij vet is geworden door een lekkende oliekeerring. ( Motor of versnellingsbak )
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Kan idd ook nog. Maar beide oorzaken hebben 1 gemeenschappelijke factor, de koppeling moet vervangen worden!Een slippende koppeling wil nog niet zeggen dat de koppelingsplaat versleten is.
Koppeling kan ook slippen als hij vet is geworden door een lekkende oliekeerring. ( Motor of versnellingsbak )
_________________
Misschien sowieso handig om de krukas keerring ook te vervangen als de koppeling er toch onderuit moet.
- Locotes
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 23.12.2010 - 20:35
167.000Iroll schreef:Goeie Jip&Janneke uitleg!EVV schreef:Dan kan de koppeling door de lagere snelheid het koppel beter kwijt. Vergelijk maar met een fiets, als je een hoge versnelling trap je heel zwaar en komt er veel kracht op de ketting te staan, bij lagere veel lichter, je kunt dan veel makkelijker je kracht kwijt aan het achterwiel. Het slippen gaat vanzelf ook in de lagere gebeuren.
Probeer maar eens als je ong. 40km/u rijdt in zijn 5 volgas te geven. Dan zal de koppeling nog meer gaan slippen als de kop.plaat versleten is.
Hoeveel staat er eigenlijk op de teller?