Agur!
Nou, dit weekend ga ik mijn radiateur maar eens vervangen. Op mijn koelvloeistofslangen zitten echter geen ontluchtingsnippels.. Hoe kan ik toch het beste ontluchten?
Enne.. hoeveel liter koelvloeistof moet ik in huis halen?
Bvd voor de reacties!
ontluchten
-
- 4th Gear member
Ik dacht een liter of 7.
En in principe ontlucht hij zichzelf wel redelijk, dop van de bijvultank eraf en blijven bijvullen en in de slangen knijpen om ervoor te zorgen dat de lucht eruit is. Doe dit net zo lang tot de fan aanslaat en het peil op goede hoogte zit. Ook blijven controleren, de eerste 100-200km, of hij niet bijgevuld hoeft te worden.
En in principe ontlucht hij zichzelf wel redelijk, dop van de bijvultank eraf en blijven bijvullen en in de slangen knijpen om ervoor te zorgen dat de lucht eruit is. Doe dit net zo lang tot de fan aanslaat en het peil op goede hoogte zit. Ook blijven controleren, de eerste 100-200km, of hij niet bijgevuld hoeft te worden.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
En doe dan vooral in de onderste slang knijpen, in de bovenste knijpen heeft weinig zin. 
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Iroll
- 6th Gear member
Er moet anti vries in en dat verdunnen met 50% gedestilleerd water of goed doorgekookt leiding water. Koop 3 liter antivries, dat is ruim voldoende. Dus geen koelvloeistof gaan mengen met de antivries wat er al inzit, er blijft nl altijd een paar liter onderin het blok achter.
- Iroll
- 6th Gear member
Waarom dat dan?945i schreef:Ik zou hem vullen met 100% KVS.
A) Dan moet je eerst alle anti vries eruit zien te krijgen om mengen te voorkomen
B) anti vries is voorgeschreven door Volvo
C) 8 liter kvs is een stuk duurder als 3 liter antivries omdat je niet alles hoeft af te tappen als dat al lukt.
Kijk ook even naar dit filmpje wat Antivries/Koelvloeistof betreft! Werpt een heel ander licht op vloeistof lekkage...
- Iroll
- 6th Gear member
In anti vries zitten ook anti corrosie en smerende additieven, wat dat betreft maakt het allemaal geen ene moer uit. Voordeel van anti vries is dat het goedkoper is. Voor kvs betaal je een hoop voor het water wat erin extra inzit, anti vries is geconcentreerd en betaal je alleen de werkzame bestand delen.
-
- 4th Gear member
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Misschien een tip om alles af te tappen en de slangen los nemen? Daarna met de tuinslang even flink alles van binnen schoonspoelen.
Je zult verbaasd staan van de gruis die er nog mee komt uit de koelwaterkanalen.
Je zult verbaasd staan van de gruis die er nog mee komt uit de koelwaterkanalen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Msuidgeest, dat noem je, in het voorbeeld van Iroll: Klisma.
En voor Iroll, +1
Alleen dat knijpen in de leidingen om de lucht overal uit te krijgen......beetje moeilijk.
En voor Iroll, +1
Alleen dat knijpen in de leidingen om de lucht overal uit te krijgen......beetje moeilijk.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 4th Gear member
Je kunt wel heel enthousiast in die vrouw gaan knijpen maarja, dan krikg je weer klappen en politie erbij en dat is zo'n gedoe.
-
- Starter
100% KVS in je motor doen heeft een averechts effect.
De maximale verhouding is 50/50.
En ontluchten is in de meeste gevallen helemaal niet nodig als je je koelsysteem langzaam opvult zodat de lucht de tijd krijgt te ontsnappen.
Dus niet volop je koelvloeistof er zo snel mogelijk gaan ingieten, maar langzaam aan met kleine beetjes.
Zo doe ik het al jaren op diverse auto's (merken) en nog nooit problemen mee gehad.
De maximale verhouding is 50/50.
En ontluchten is in de meeste gevallen helemaal niet nodig als je je koelsysteem langzaam opvult zodat de lucht de tijd krijgt te ontsnappen.
Dus niet volop je koelvloeistof er zo snel mogelijk gaan ingieten, maar langzaam aan met kleine beetjes.
Zo doe ik het al jaren op diverse auto's (merken) en nog nooit problemen mee gehad.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Water helpt niet of nauwelijks tegen vervuiling, want het ontvet niet en helpt ook niks tegen ketelsteen. Het zal ongetwijfeld wat zooi wegspoelen maar of alles los gaat komen blijft de vraag.
Daarnaast is kraanwater relatief rijk aan kalk, en in het water van KVS zit geen kalk. Koop bij de Boutique 'd Action voor een habbekrats wat hele goedkope KVS, oefen daarmee en gooi er dan ‘echte’ KVS in waarbij dan weer de vraag ontstaat of KVS van de Boutique 'd Action slechter zou zijn dan die van het een of ander duur merk.
En als je dat inderdaad, zoals hiervoor vermeld, allemaal een beetje gedoseerd doet, met draaiende motor, zal er nooit zo heel veel lucht in het systeem komen, dat pompt hij er dan zelf grotendeels uit.
Daarnaast is kraanwater relatief rijk aan kalk, en in het water van KVS zit geen kalk. Koop bij de Boutique 'd Action voor een habbekrats wat hele goedkope KVS, oefen daarmee en gooi er dan ‘echte’ KVS in waarbij dan weer de vraag ontstaat of KVS van de Boutique 'd Action slechter zou zijn dan die van het een of ander duur merk.
En als je dat inderdaad, zoals hiervoor vermeld, allemaal een beetje gedoseerd doet, met draaiende motor, zal er nooit zo heel veel lucht in het systeem komen, dat pompt hij er dan zelf grotendeels uit.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- jerryx
- 2nd Gear member
"En als je dat inderdaad, zoals hiervoor vermeld, allemaal een beetje gedoseerd doet, met draaiende motor, zal er nooit zo heel veel lucht in het systeem komen, dat pompt hij er dan zelf grotendeels uit.[/quote]
Als ik het goed begrijp moet ik als de nieuwe radiateur er op zit de motor laten draaien en dan voorzichtig bijvullen met kvs? Dus met een leeg koelsysteem?? Klinkt een beetje eng..
Als ik het goed begrijp moet ik als de nieuwe radiateur er op zit de motor laten draaien en dan voorzichtig bijvullen met kvs? Dus met een leeg koelsysteem?? Klinkt een beetje eng..
2003 - V70 2.4 170 pk - 385.000 km -
-
- Starter
En traag vullen, een beetje met een keer. Wat ook wil helpen is de auto af en toe in z'n vering drukken en zo de eventuele luchtbellen naar boven schudden.
De reden van het traag en langzaam te doen is dezelfde als wanneer je een bus water of een fles of zo leeggiet. Als je dat snel doet, dan klokt het. Doe je het traag dan loopt de vloeistof er netjes en langzaam uit.
Dat dus, maar dan omgekeerd. Doe je het snel, dan kunnen er luchtbellen gevangen blijven zitten. Doe je het traag, dan krijgt de lucht de tijd te ontsnappen.
Vergeet ook niet je verwarming open te zetten zodat ook die radiateur mee gevuld/ontlucht wordt.
De reden van het traag en langzaam te doen is dezelfde als wanneer je een bus water of een fles of zo leeggiet. Als je dat snel doet, dan klokt het. Doe je het traag dan loopt de vloeistof er netjes en langzaam uit.
Dat dus, maar dan omgekeerd. Doe je het snel, dan kunnen er luchtbellen gevangen blijven zitten. Doe je het traag, dan krijgt de lucht de tijd te ontsnappen.
Vergeet ook niet je verwarming open te zetten zodat ook die radiateur mee gevuld/ontlucht wordt.
-
- 5th Gear member
De binnen-radiateur staat altijd " open". met de verwarmingsknop regel je alleen de lucht. Openzetten maakt dus niets uit. Langzaam helemaal vullen, daarna auto starten en als hij goed warm is (thermostaat open) controleren. Na de eerste ritjes gewoon weer controleren.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,