Beste medeforummers,
Een paar weken terug was hier blij de kermis in de stad, helaas staat mijn auto in het centrum en is de originele antenne van mijn 440 toen gesneuveld. Dit was (gelukkig geen electrische) zo een zwarte, uitschuifbare spriet van 100+ cm lang, mij net iets te lang eigenlijk.
Ik heb toen bij de halfords een nieuwe flexibele antenne gehaald van het merk caliber die een goede 40cm zal zijn in lengte en redelijk goed door het originele gat pastte.
Ik merkte toen gelijk al dat de ontvangst wat minder was, maar nu ik een paar keer mijn vriendin via het brabantse land naar haar werk heb gebracht valt het op dat waar ik vroeger gewoon 538 of Skyradio de hele 30km kon ontvangen zonder aan de zender te zitten, ik nu de eerste 10km redelijke, afnemende ontvangst heb (op de snelweg buiten de stad), er dan vooral veel ruis is voor de volgende 10km en daarna word het op een andere frequentie steeds iets beter, de laatste 10km. Muziek die door komt is met schokken, even muziek dan weer ruis dan weer muziek. In de stad valt hij soms ook weg als ik bijvoorbeeld voor het stoplicht sta, als ik dan 10cm naar voren rol pakt hij hem net weer.
Ik heb dus vanavond even getest om te kijken wat hij nou zónder de spriet geeft. Blijkt dus precies hetzelfde te zijn, zelfde radioontvangst.
Het enige wat ik gedaan heb met montage van deze antenne is: oude antenne losschroeven, plugje lostrekken van de kabel die naar de radio loopt, nieuwe antenne vastgeschroefd en het plugje weer vastgeduwd. Er zit wel een 1,30m kabel van de nieuwe antenne weggestopt in de bekleding, zou dit storen?
Het gaat om deze antenne:
http://www.halfords.nl/shop/multimedia/ ... =Kenmerken
Kortom, heb ik de miskoop van de week gedaan en hebben jullie zoiets van: 'Koop n goeie antenne!' of zie ik iets qua aansluiten over het hoofd?
Matige radio ontvangst
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Stem je af met Sky op Lopik?
Zoals je weet, zendt Lopik (nog steeds) uit met verminderd vermogen, waardoor vergelijkingen met vroeger een beetje mank gaat.
Zeker als je een eindje van Lopik af zit.
Zoals je weet, zendt Lopik (nog steeds) uit met verminderd vermogen, waardoor vergelijkingen met vroeger een beetje mank gaat.
Zeker als je een eindje van Lopik af zit.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Zou ik niet weten
Maar het is wel bij alle zenders. Zo had ik vroeger ook nog een klein beetje ontvangst van slam!FM (net te volgen in de stad) maar nu helemaal niets meer.

- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20594
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Op zich een goede antenne, echter zonder versterker te kort. Je hebt (zonder versterker) echt minimaal 1 meter nodig voor een goede ontvangst.
Dus je hebt voor jou de miskoop van de week gedaan. Gewoon weer vervangen door een uitschuifspriet van circa 1 meter.
(heeft kort gezegd iets met golflengte etc. te maken)
Dus je hebt voor jou de miskoop van de week gedaan. Gewoon weer vervangen door een uitschuifspriet van circa 1 meter.
(heeft kort gezegd iets met golflengte etc. te maken)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Beste Broabander,
ik heb zelf lang in de R&D bij Volvocars gewerkt en kan veel vertellen over
de antennes.
In jouw geval is de originele "Passieve" antenne juiste zo lang omdat deze is
afgestemd op het FM bereik van 76MHz tot 120 Mhz. Bij 100MHz is de golflengte 3meter en ideaal is slechts 1/4 golflengte nodig om maximaal signaal uit de ether te plukken. 75cm, echter als deze op de carosserie gemonteerd is beinvloedt het metaal van de carosserie de capaciteit van de de antenne en moet deze dus iets langer worden +/- 100cm.
Vanuit radio ontvangst perspectief gezien is die orginele antenne beste.
Echter in de afgelopen 15 jaar hebben designers en stylisten een afkeer gekregen voor dit soort rechte sprieten en zijn de korte antennes ontwikkeld. Daarnaast is in het kader van voetgangers-crash bescherming een metaal uitstekend voorwerp op het voertuig ook niet goed.
Omdat deze antenne's korter zijn (en dus niet meer optimaal kunnen werken !) moesten ze aktief gemaakt worden en zitten in de meeste korte antennes 2 versterkers (1 voor FM en 1 voor AM).
Deze korte antenne's moeten dus een spanning krijgen uit het voertuig.
Is die spanning er niet heb je zo goed als geen antennewerking.
Als je perse een korte antenne wil moet je een aktieve versie zoeken.
(Nogmaals, ik adviseer je de originele volvo antenne te kopen)
Wanneer je toch een aktieve antenne gaat zoeken koop er dan 1 met externe
voeding (dus een extra draadje NAAST de coax kabel) en sluit deze voeding aan op de elektrische antenne uitgang op je radio.
De andere variant voor aktieve antenne is de zg VW/Audi variant waarbij de
voedingspanning voor de antenneversterker op de coaxkabel gesuperponeerd
is , dus geen extra draadje voor de voeding. Dit werkt echter alleen als je radio daarvoor uitgerust is.
Anno 2011 gaan antenne's bij moderne middenklasse voertuigen in de zijruit / achterruit en wordt er antenne-diversity toegepast (meerdere antenne's op het voertuigen zodat je altijd een sterk signaal hebt)
Ik hoop dat je hiermee je besluit kunt maken.
ik heb zelf lang in de R&D bij Volvocars gewerkt en kan veel vertellen over
de antennes.
In jouw geval is de originele "Passieve" antenne juiste zo lang omdat deze is
afgestemd op het FM bereik van 76MHz tot 120 Mhz. Bij 100MHz is de golflengte 3meter en ideaal is slechts 1/4 golflengte nodig om maximaal signaal uit de ether te plukken. 75cm, echter als deze op de carosserie gemonteerd is beinvloedt het metaal van de carosserie de capaciteit van de de antenne en moet deze dus iets langer worden +/- 100cm.
Vanuit radio ontvangst perspectief gezien is die orginele antenne beste.
Echter in de afgelopen 15 jaar hebben designers en stylisten een afkeer gekregen voor dit soort rechte sprieten en zijn de korte antennes ontwikkeld. Daarnaast is in het kader van voetgangers-crash bescherming een metaal uitstekend voorwerp op het voertuig ook niet goed.
Omdat deze antenne's korter zijn (en dus niet meer optimaal kunnen werken !) moesten ze aktief gemaakt worden en zitten in de meeste korte antennes 2 versterkers (1 voor FM en 1 voor AM).
Deze korte antenne's moeten dus een spanning krijgen uit het voertuig.
Is die spanning er niet heb je zo goed als geen antennewerking.
Als je perse een korte antenne wil moet je een aktieve versie zoeken.
(Nogmaals, ik adviseer je de originele volvo antenne te kopen)
Wanneer je toch een aktieve antenne gaat zoeken koop er dan 1 met externe
voeding (dus een extra draadje NAAST de coax kabel) en sluit deze voeding aan op de elektrische antenne uitgang op je radio.
De andere variant voor aktieve antenne is de zg VW/Audi variant waarbij de
voedingspanning voor de antenneversterker op de coaxkabel gesuperponeerd
is , dus geen extra draadje voor de voeding. Dit werkt echter alleen als je radio daarvoor uitgerust is.
Anno 2011 gaan antenne's bij moderne middenklasse voertuigen in de zijruit / achterruit en wordt er antenne-diversity toegepast (meerdere antenne's op het voertuigen zodat je altijd een sterk signaal hebt)
Ik hoop dat je hiermee je besluit kunt maken.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Dank nog voor jullie adviezen! Was het topic helemaal vergeten eigenlijk, dacht er ne opeens weer aan 
Maargoed, dan zal ik kijken of ik binnenkort nog ergens zo'n spriet kan vinden, of misschien een electrische motorantenne, is toch wat meer hufterproof dan een uitschuifbare antenne

Maargoed, dan zal ik kijken of ik binnenkort nog ergens zo'n spriet kan vinden, of misschien een electrische motorantenne, is toch wat meer hufterproof dan een uitschuifbare antenne
