Verkoop gereed maken van een nieuwe xc70

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
asta
5th Gear member

sanco schreef:We willen toch allemaal brood eten, en als er iets is met je nieuwe bak, wil je toch ook gewoon terug kunnen naar de dealer? Dat moet je altijd in gedachten houden vind ik. Dit geldt zo lang het vertrouwen niet wordt beschaamd. Ik verkies een duurzame relatie tussen dealer en klant, en het kan nooit alleen van 1 kant komen. Als Volvo nu uniek was in deze kosten, dan was het iets anders, maar het is overal gebruik. Leven en laten leven, in alle redelijkheid dus is mijn motto.
Een dealer mag prima zijn boterham verdienen, tenslotte verkoopt deze je een nieuwe auto met een bepaalde winstmarge.
Met een grote kans ook nog eens al het onderhoud en reparaties uit te voeren voor de klant.

Als je mij kosten rijklaar voorschotelt a €950,- euro ben ik gewoon direct klaar met je, dat is mij proberen te belazeren en daar ben ik niet van gediend.
Kosten rijklaar maken zijn puur de kosten die benodigd zijn om de auto aan de klant mee te geven en die kosten heb ik opgeschreven (misschien vergeet ik er nog iets), vind je het € 950,- waard dan betaal je ze aan de dealer maar kennelijk heb je er zo ook je twijfels bij maar wil je de dealer niet tegen het zere been schoppen.
Vraag hem netjes de kosten werkelijk op te splitsen, kijken of die € 950,- dan nog te verantwoorden is?
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
asta
5th Gear member

bart simpson schreef:oeps, ik zag de onderste regel aan voor iets anders, maar asta is overduidelijk niet bereid om normale tarieven te betalen.
Normale tarieven :roll:
Is het al zover gezonken dat je het normale tarieven noemt!
Ik vind het niet zo gek dat het zo bergafwaarts gaat met de economie.

En wat er uit de duim gezogen is mag je mij vertellen.
Voorlopig zie ik nog geen opsplitsing voorbij komen van de zogenaamde werkelijk rijklaar kosten!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Heren,
Misschien moeten we het even algemeen trekken en eerst eens inventariseren wat de verschillende automerken berekenen aan afleveringskosten/koste rijklaarmaken.

Voor zolang ik nieuwe auto's koop, en dat is al een jaar of 30, heb ik bij elk merk een vast bedrag aan afleveringskosten op de factuur gezien en betaald.
Maar misschien ben ik al die jaren wel heel erg dom geweest. So be it.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Ben
Executive Member
Contacteer:

Het bedrag voor aflevering staat gewoon in de prijslijst van Volvo.

Ik heb er ter vergelijking wat andere merken bijgezocht
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Opmerkelijk is dat Mercedes geen nul-beurt uitvoert.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Dan moet je nog maar een keer goed lezen Hakan
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

asta schreef:
bart simpson schreef:overduidelijk nog nooit een nieuwe auto gekocht met die stoere woorden
Hier ga je weer de fout in Bart, overduidelijk weer een aanname doen zonder dat je de feiten kent, jammer.
beste asta, je roept steeds dat dealers iedereen maar oplichten en belazeren, stop daar gewoon een keer mee, het geeft aan dat jij er allemaal weinig tot niets van snapt....
Het zijn volstrekt normale kosten die in de gehele branche normaal zijn en die een BPM vrij deel van een auto vormen, voegt men het toe aan de cataloguswaarde betaal je er ook je bijtelling over.
Het is niet zo dat als je de muntjes niet hebt je iedereen maar als oplichters kan gaan lopen uitmaken.....
Ik betaal een groot deel van die krm weer aan Volvo en jij betaald ze aan mij, 75% winst voor de dealer... IDIOOT !!!
Volvo for life
MN-NL
5th Gear member

Opmerkelijk is dat Volvo de tank niet volgooit. Maar goed, daar zit dan weer 100 Euro ruimte in tov de directe concurrentie.

Je moet het allemaal een beetje ruim zien: op een Volvo of een van de andere bovengenoemde merken praat je over 2% tov van de zeg 50k die je voor een nieuwe bolide af moet tikken.

Koop je daarentegen een Panda of iets in die richting, voor pak 'm beet 6500,- dan kijk je zomaar tegen een 10% prijsverhoging aan :-)

Marc

(en het staat natuurlijk iedereen vrij te onderhandelen over zijn aanschaf. De een een trekhaak erbij, de ander een streep door een deel van de afleverkosten. Tis maar net waar je blij van wordt, nietwaar?)
asta
5th Gear member

Beste Bart,

Ik roep in geen enkel topic dat dealers iedereen oplichten, dat is wat jij er uit leest maar ik niet geschreven heb.
Ik ben alleen zeer kritisch op als het op kosten uit komt.
Daarbij geef ik aan dat er bepaalde kosten gemaakt worden maar deze zeker het bedrag niet vertegenwoordigen, en nu zie ik van diverse merken langskomen wat die kosten zijn en zie met eigen ogen dat ik gewoon gelijk heb.
Bijna € 1000,- voor
- Transportkosten (in mijn ogen belachelijk dit aan de klant te berekenen)
- 0 beurt (wat doen ze hiervoor?, alles zit er tenslotte nieuw in dus het is alleen nalopen of alles goed gedaan is) 1 uurtje werk.
- Reinigen en Poetsen
- Kentekenplaten
- Administratie
- Een veiligheidspakket (lifehammer en vestjes).

En jij wil mij overtuigen dat dit de klant € 950,- moet kosten
Kijk eens in de spiegel en zeg het dan is tegen jezelf zonder in de lach te schieten.

Als jij het gek vind dat sommige mensen autohandelaren/dealers zo wantrouwen dan moet je wellicht eens naar dit soort praktijkvoorbeelden kijken.
En om dan maar simpelweg je aan te sluiten bij een mening dat wat ik als kosten opgeef uit de duim gezogen zijn en nu zwart op wit stuk voor stuk genoemd worden dan vraag ik mij af wat jouw reden is om dat te doen?
Mocht het slaan op de klantkosten die ik noemde in het voorbeeld dan geef ik je hierbij direct de link naar de reclame ervan.
Het schaamrood zou bij dit soort bedrijven op de kaken moeten staan maar kennelijk vanwege de laksheid of schaamte durft men hier niet tegenin te gaan.

link naar video
Ben
Executive Member
Contacteer:

@Asta
Het is heel eenvoudig. Vergelijkbare kosten worden door alle automerken in rekening gebracht. Het is niet iets typisch voor Volvo, zie mijn 5 minutren vergelijkingsonderzoek hierboven.
Kennelijk is het gebruikelijk in de branche.
Ik stel voor dat we discussie hier niet verder voeren want nog Bart Simpson nog iemand anders op het forum zal iets aan die kosten kunnen veranderen.
Wellicht dat je bij KiesKeurig of de Consumentenbond verder komt.

Hier vallen we in herhaling.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

asta schreef:Beste Bart,
Ik roep in geen enkel topic dat dealers iedereen oplichten, dat is wat jij er uit leest maar ik niet geschreven heb.
asta schreef:Als je mij kosten rijklaar voorschotelt a €950,- euro ben ik gewoon direct klaar met je, dat is mij proberen te belazeren en daar ben ik niet van gediend.
zeker verkeerd gelezen...

En dat je mijn uitleg tav het bpm vrije deel niet accepteerd zal me eigenlijk ook jeuken..
Volvo for life
Discovery
5th Gear member

Asta betaalt het blijkbaar liever in de totaalprijs met BPM of bijtelling.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Asta doet maar
Volvo for life
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Discovery schreef:Asta betaalt het blijkbaar liever in de totaalprijs met BPM of bijtelling.
Ik ook eerlijkgezegd.
Zou er ook niet met kunnen lachen dat de dealer aan het einde van de optielijst en net voor het ondertekenen doodleuk en wrsch langs de neus weg vermeldt dat er dan nog €950 afleverkosten bijkomen...

Is net hetzelfde dat velen het nog doodnormaal vinden dat je meneer doktoor nog een paar honderd onder tafel geeft voor je operatie.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@thamar, het is niet erg hoor dat je van het NL systeem niets snapt, de gekozen optie met losse krm is fiscaal de meest logische.

De wat minne suggestie van wederom oplichting die je daarbij ook nog even doet vergeef ik je... weet jij veel....
Volvo for life
asta
5th Gear member

Misschien moeten een aantal mensen even lezen wat de topic starter vraagt.
Zie dan de antwoorden die ik geef.
EVV
5th Gear member

Thamar schreef:
Discovery schreef:Asta betaalt het blijkbaar liever in de totaalprijs met BPM of bijtelling.
Ik ook eerlijkgezegd.
Zou er ook niet met kunnen lachen dat de dealer aan het einde van de optielijst en net voor het ondertekenen doodleuk en wrsch langs de neus weg vermeldt dat er dan nog €950 afleverkosten bijkomen...

Is net hetzelfde dat velen het nog doodnormaal vinden dat je meneer doktoor nog een paar honderd onder tafel geeft voor je operatie.
Kosten rijklaar maken staat gewoon in de prijslijst, dus als je daar vlak voor het ondertekenen van het koopcontract pas achter komt heb je niet goed gelezen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

asta schreef:Misschien moeten een aantal mensen even lezen wat de topic starter vraagt.
jij noemt het heel dapper oplichting... of doelde je op een ander antwoord?
Volvo for life
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Asta, verkeerde been uit bed gestapt gisteren? En dan BS verwijten dat hij aannames doet terwijl hij de feiten niet kent. Iets met de pot en de ketel, kijk eens in een spiegel.

Dealers dragen het grootste gedeelte van de kosten rijklaarmaken af aan de importeur. Dat het voor 75% pure winst is, is een idiote uitspraak die gestoelt is op niets en bijna richting smaad zou kunnen gaan. Auto's staan in een transport modus, feit. Auto's moeten gepoets worden, feit. Auto's moeten getransporteerd worden, feit. Er ligt een veiligheidsset in de auto, feit. En dat kost geld, is toch allemaal niet zo gek? Dat je vindt dat het transport niet door de klant betaald mag worden, dat mag van mij. Heb er hartelijk om gelachen. Hoe denk je dat dat verrekend zal worden als het niet in de KRM zit? Dan komt het gewoon in de prijs van de auto en betaal je er bpm en btw over. Heb je dat liever? Mag hoor, beetje meer belasting betalen moet je toch wel lukken?

Asta, wat voor werk doe je zelf? Je haalt toch ergens een boterham vandaan lijkt me. Hoe durf je...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
V70 D5 Ed. II Geartronic
3rd Gear member

asta schreef:Misschien moeten een aantal mensen even lezen wat de topic starter vraagt.
Kennelijk wil je het systeem niet begrijpen dat BS eerder al heeft uitgelegd. Je hebt gelijk als je stelt dat € 950 veel geld is voor hetgeen je er volgens de beschijving voor terugkrijgt. Je krijgt alleen veel meer dan dat, nl. een BPM voordeel. Dat staat natuurlijk niet in dat lijstje, maar daar gaat het eigenlijk om. Importeurs onderhandelen met de fiscus over de hoogte van het bedrag voor het rijklaar maken.
Gesloten

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”