Vorige week donderdag wou ik van 1ste naar 2de schakelen en toen ik mijn koppelingspedaal loste gebeurde er niets, de auto liep gewoon verder uit.
Ik heb de auto dan op een parking kunnen tot stilstand brengen en dan met de GSM in de hand de nodige mensen contacteren.
Door de hulp van Volvo Assistance werd mijn auto naar de service garage gesleept waar ik altijd op onderhoud ga.
Na enkele uurtjes belde ik om te vragen wat er juist scheelde. Hun eerste antwoord was de versnellingsbak die kapot was, dit zou mij al snel € 2.600 kosten. Zelf ken ik ook wel wat van techniek en ik vond het zeer merkwaardig dat zij de versnellingsbak vermelden (zeker omdat ik geen luide knal gehoord heb en nog alle vitessen kon nemen). Ook wisten ze mij te zeggen dat ik binnen 3.000 km mijn groot onderhoud zou hebben waar onder andere de distributieriem en dergelijke diende vervangen te worden (auto heeft 237.000 km). Dit zou mij dan nog eens € 1.400 kosten.
Doordat ik best wel achterdochtig was over de mening van de garage heb ik de auto laten ophalen door een bevriende garagist om een tweede mening te verkrijgen.
En die kreeg ik vandaag. Volgens hem is de oorzaak het vliegwiel. Dit zou dan komen op een € 1.600 met werk en al reeds inbegrepen.
Nu twijfel ik sterk of dit nog de moeite is? Het groot onderhoud kan ik nog uitstellen en de distributieriem is normaal al vervangen bij 200.000 km (al moet ik dit nog verifiëren m.b.v. de sticker in de wagen).
Hoeveel wordt er nog gegeven voor een Volvo V40 van 99 met 240.000km die wel in zeer goeie staat is (buiten wat gebruiks- en slijtagesporen).
En, moest ik hem niet doen herstellen, waar ga je dan heen met het wrak? Geeft een ijzerhandelaar hier nog geld voor (liefst in België)?
Alvast bedankt!
Vliegwiel V40 1.9D (eind) 1999
-
- 4th Gear member
Vliegwiel, dan zou de motor niet meer lopen. Of slecht, de ontsteking zou gaan haperen.
Ik zou toch echt eerst naar je koppeling of je bak kijken. Wie weet is je koppelingskabel/slang ofzo gewoon door, en ben je voor een paar honderd € klaar. Dat loont nog wel.
Wat 945i zegt, ik zou ook voor een third opinion gaan. Liefst iemand die er totáál geen baat bij heeft. Familielid die monteur is ofzo.
Ik zou toch echt eerst naar je koppeling of je bak kijken. Wie weet is je koppelingskabel/slang ofzo gewoon door, en ben je voor een paar honderd € klaar. Dat loont nog wel.
Wat 945i zegt, ik zou ook voor een third opinion gaan. Liefst iemand die er totáál geen baat bij heeft. Familielid die monteur is ofzo.
-
- 5th Gear member
Waarom moet een defecte bak gepaard gaan met een klap / knal of weet ik veel wat. Vind ik een rare beredenatie.
De bak van mijn vorige S40 is ook zomaar ineens overleden. En ik kan je verzekeren dat deze wagen ALLE onderhoud zoals voorgeschreven en zelfs meer heeft gehad.
Een bak maken doet Volvo niet. De defecte bak gaat simpelweg naar Volvo retour en jij krijg een gereviseerde bak van Volvo terug. Dat loopt inderdaad in de papier. Echter, onderdelen zijn ook gewoon seperaat te krijgen, echter kunstmatig duur gehouden om mensen te ontmoedigen. Bij mij was b.v. de pigon-as door de midden gebroken. Kosten van deze simpele as; 230e!.
Vliegwiel defect lijkt me stug btw.
Trouwens, kun je ontkoppelen of niet? En werkt alleen de 2de versnelling niet, of meerderen niet?
De bak van mijn vorige S40 is ook zomaar ineens overleden. En ik kan je verzekeren dat deze wagen ALLE onderhoud zoals voorgeschreven en zelfs meer heeft gehad.
Een bak maken doet Volvo niet. De defecte bak gaat simpelweg naar Volvo retour en jij krijg een gereviseerde bak van Volvo terug. Dat loopt inderdaad in de papier. Echter, onderdelen zijn ook gewoon seperaat te krijgen, echter kunstmatig duur gehouden om mensen te ontmoedigen. Bij mij was b.v. de pigon-as door de midden gebroken. Kosten van deze simpele as; 230e!.
Vliegwiel defect lijkt me stug btw.
Trouwens, kun je ontkoppelen of niet? En werkt alleen de 2de versnelling niet, of meerderen niet?
-
- 2nd Gear member
De garagist zei me wel dat hij, om alles goed te kunnen bekijken, de versnellingsbak en koppeling eruit moest halen.
Hij verzekerde mij er ook van dat, als hij tijdens het verstellen vaststelt dat de oorzaak iets anders is, hij dit zou melden en dan enkel dit stuk zou repareren. Ik weet ook niet in hoeverre dat mag maar doordat mijn ouders ook een tijd lang bij deze garagist gaan vertrouw ik hem wel ... ::|
Hij verzekerde mij er ook van dat, als hij tijdens het verstellen vaststelt dat de oorzaak iets anders is, hij dit zou melden en dan enkel dit stuk zou repareren. Ik weet ook niet in hoeverre dat mag maar doordat mijn ouders ook een tijd lang bij deze garagist gaan vertrouw ik hem wel ... ::|
MY2019 Volvo V60 - D3
MY2003 Toyota Avensis Wagon - 2.0 D4-D (Wife’s car)
MY2000 Volvo V40 - 1.9d
MY2003 Toyota Avensis Wagon - 2.0 D4-D (Wife’s car)
MY2000 Volvo V40 - 1.9d