Nieuwe v50-rijder, enkele onopgeloste vragen...

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12919
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Bevalt hij goed, Erik? Ik zie dat je de achterklep weer vol hebt laten plakken ;-)?
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
kawaman
5th Gear member
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Ja bevalt goed, motor is heel prettig en het geluid is werkelijk fantastisch.
Tijdens het beklimmen van enkele bergpassen met het raampje open gereden om van het blazen van de turbo te genieten.
Onderstel is minder stug/strak als bij mijn oude V50 dat mis ik soms wel, aan de andere kant is hij wel comfortabeler daardoor, en dat is ook wel weer fijn.
En de letters zijn inderdaad weer terug, ik vond het wat te kaal zonder.
Mis je hem nog steeds?
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja ik dacht al dat is de oude van Bart, maar die had een kale kont... Staat stuk beter zo!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12919
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Welnee, kaal is veel mooier (en ook makkelijker schoon te maken ;-)). Paul, jij hebt toch ook alleen maar Volvo op de kont?

Erik, mis hem af en toe nkg best, wat een power had die auto en wat was/is hij toch mooi zo met de spoiler en de Spartacus-velgen. Ik vond hem altijd wel vrij stug, maar heerlijk direct en een perfecte Autobahnsturmer.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Carlsson 900 schreef:Ja en wanneer je de airco niet (automatisch) laat werken,
kan het wel eens zo zijn dat de reparatie kosten van verdroogde pakkingen,
en andere schade aan het systeem hoger uitkomt dan de gedachte besparing.
Met de airco altijd aan zet je hem dus elke keer weer weg met een condens natte verdamper. Die gaat dan op een gegeven moment en stinken en rot daardoor ook nog 's door. Dat is een bekend Volvo kwaaltje net als door steenslag lekkende condensors.
Dus dan heb je 2x extra kosten en extra verbruik en een nwe verdamper in laten bouwen.
Voor de zekerheid volstaat het al om de pakkingen van de airco soepel te houden door 1x per maand de airco 10minuten aan te zetten. De moderne pakkingen drogen nauwelijks uit, vroeger was dat een groter probleem.
Carlsson 900

"Elk voordeel hep z'n nadeel ......" (zei Johan).

Dat stinken van een natte verdamper valt in de praktijk wel mee, en een filter hoort bij het jaarlijks onderhoud.
Ik rij zo'n 20 jaar diverse auto's met automatische airco en herken dat probleem nauwelijks.

In de praktijk stinkt het systeem alléén wanneer je veel (te) korte ritten met je auto maakt.

En een steentje ...... tja
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Bart schreef:Welnee, kaal is veel mooier (en ook makkelijker schoon te maken ;-)). Paul, jij hebt toch ook alleen maar Volvo op de kont?
Yep alleen Volvo :-)
Maar dat had jij er ook toch af? Dat vind ik wel erg kaal, maar je hebt wel gelijk hoor, makkelijk schoon te houden!

Maar terug naar alle vragen van de nieuwe Volvo rijder...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
pina
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:44

houden jullie altijd rekening met de schakelindicator? Ik merk dat ik zelf altijd vroeger naar een hogere versnelling schakel dan de computer aangeeft. Soms geeft hij aan dat ik pas op 1800 rpm moet schakelen, terwijl ik dat meestal al bij 1500 rpm doe, terwijl de wagen rustig kan doorrijden in die hogere versnelling...
Ralf T
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Schakelen bij 1500 tpm is wel erg snel voor de D2/DRIVe. Vergeet niet dat te weinig toeren ook schadelijk kan zijn voor een motor. De kleine 1.6 turbodiesel heeft erg veel moeite onderin. Als je schakelt bij 1500 tpm valt de motor in veel versnellingen terug naar net iets boven de 1000 tpm. Het kan wel, maar hij doet het niet graag en dat merk je. Ik zou minimaal de schakelindicator aanhouden, maar eigenlijk is overschakelen bij 2000-2500 tpm misschien nog wel beter. De impact op het verbruik is echt minimaal (zo niet verwaarloosbaar).
pina
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:44

bij mijn vorige fiat grande punto had je ecodrive-systeem. Dat analyseerde je rijgedrag en die zei altijd dat ik veel te laat schakelde, terwijl ik toen schakelde bij 1800-2000 rpm. En dat was een 1.2l. Ik moet wel zeggen dat ik nu niet altijd schakel op 1500 rpm, dat gaat niet in elke versnelling, maar als ik bvb in 3e op de baan ben en vlot rijd, dan schakel ik al sneller, voor de 2000 rpm, naar 4e
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

Iroll schreef:
Carlsson 900 schreef:Ja en wanneer je de airco niet (automatisch) laat werken,
kan het wel eens zo zijn dat de reparatie kosten van verdroogde pakkingen,
en andere schade aan het systeem hoger uitkomt dan de gedachte besparing.
Met de airco altijd aan zet je hem dus elke keer weer weg met een condens natte verdamper. Die gaat dan op een gegeven moment en stinken en rot daardoor ook nog 's door. Dat is een bekend Volvo kwaaltje net als door steenslag lekkende condensors.
Dus dan heb je 2x extra kosten en extra verbruik en een nwe verdamper in laten bouwen.
Voor de zekerheid volstaat het al om de pakkingen van de airco soepel te houden door 1x per maand de airco 10minuten aan te zetten. De moderne pakkingen drogen nauwelijks uit, vroeger was dat een groter probleem.
sorry hoor, maar ik zet mijn airco NOOIT uit, rij zo'n 80.000km per jaar met de leasel (met de prive auto minder maar die gaat ook niet uit) ik heb nog nooit een probleem gehad met mijn airco, oke af en toe een vervelend geurtje die opgelost wordt door een kleine behandeling die niets kost. ik ben van mening dat je het best je airco het hele jaar aan kunt laten (eventueel kort uit zetten bij hitte voordat je aankomt op de bestemming kan geen kwaad, maar ik doe dat ook nooit)
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

En dat allemaal met een V50 die nog in bestelling is? Of heb je het over je A4? Dan is het wel even een heel ander verhaal!
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

Een heel ander verhaal? Dat is bij alle auto's het zelfde..
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Bartk
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 11.02.2011 - 08:49

Airco hoort gewoon altijd aan, Mn vorige wagen, een BMW die heb ik in de 8 jaar van zn leven nooit een airco service beurt moeten geven. Nooit stank, nooit problemen en ook nooit moeten bijvullen. Mensen met dezelfe wagen die de airco niet lieten opstaan konden hier alleen van dromen.
Vrouwtje: V50 DrivE Start/Stop, MY12, R-design, Xenon, regensensor, gelamineerd glas, BLIS,park sensoren achter & voor, LED daglichten, zwart leder, kinderzitjes achter, RTI, kinderbeveiliging, alarm
Zelf: Citroen C5 Tourer, Firmawagen (anders koop je geen fransman ;-) )

Resto project: '95 480 GT Turbo
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Vader van mijn vriendin had een 1-serie, zette ook af en toe die airco uit. En in Frankrijk zaten we in die auto en een lucht kwam eruit dat ding....

Mijn ding is dus ook, aan laten!

Enige, maar dat had niks met airco te maken, toen mijn C30 de 90.000km passeerde stonk de airco ook. Maar dat had te maken met heel veel sneeuw die ik daarvoor had weggeschept op de weg. Dat was een beetje blijven hangen aan de voorkant ...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De airco gaat stinken als je die stil zet ZONDER de verdamper even de tijd te geven om te drogen. Dus de airco uitzetten 5 a 10 minuten voor het einde van de rit zodat de verdamper kan drogen met de blower aan. Dan krijgen de schimmels geen kans. En je zal ook minder last hebben als je als lease rijder veel km draait, maar een prive rijder die minder km's maakt heeft er eerder last van. Die staan nu eenmaal vaker en langer stil waardoor de schimmels kunnen groeien.
Mickyman schreef:Een heel ander verhaal? Dat is bij alle auto's het zelfde..
Dat mag je natuurlijk altijd hopen, maar gebaseerd op de realiteit is dat niet.
Volvo's hebben relatief vaak last van airco kwaaltjes zoals de afstelling magneetkoppeling v.d.pomp die te wijd staat waardoor die uitvalt bij hogere buitentemperatuur, verstopte verdamper afvoer, stinkende verdamper die kan gaan lekken. De meest bekende is naast de magneetkoppeling de lekkende condensor. Zie bijv. dit topic.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”