Remschijven en remblokken vervangen.

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
jitzzzze
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 24.11.2010 - 10:55

Zoals de titel al doet vermoeden zijn mijn remschijf en remblokjes rechts voor aan vervangen toe. Remmen met metalen 'remblokjes' vind ie niet zo leuk...

Maar goed, nu ik er toch mee bezig ben kan ik net zo goed de andere kant ook vervangen was mijn gedachte. Vraag is dan dus ook, kan je dat zelf of moet je hiervoor naar een garage toe? En waar haal je de onderdelen vandaan?
Volvo 440 GL 1.8i (1993) - 230.000Km
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Onderdelen (bijvoorbeeld) www.winparts.nl

En dat kun je met een beetje goede wil zelf doen, als je daar zin en tijd voor hebt. Doe, voor het vergelijk, eens een belrondje langs fastfitters, dealer en dorpsgarage, je weet maar nooit.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Nou om te beginnen, remmen vervang je altijd per as, dus als je rechts doet moet links ook! Anders kan (zal) er een verschil in remkracht optreden waardoor de auto naar 1 kant trekt bij hard remmen.

Verder is zelf doen niet heel moeilijk, neem de tijd en een goede krik/assteun en een goede doppenset + ringsteeksleutel set en iets van een lijmklem oid. De klauw zit normaliter met 2 bouten vast, en met wat wrikken trek je die zo van de schijf als de bouten los zijn. Dan het boutje/schroefje losmaken waarmee je schijf nog vast zit en dan komt hij er zo vanaf, desnoods even helpen met een rubber hamer.

Dan goed de naaf schoonmaken, controleren op roest oid en indien aanwezig even met een heel fijn schuurpapiertje afschuren. Nieuwe schijf erop en niet te vast zetten met dat kleine boutje/schroefje. Eventueel de schijf centreren door 2 wielbouten erin te draaien.

Dan het buitenste blokje losmaken, vaak zul je 1 of andere veer daarvoor los moeten halen danwel met een schroevendraaier een beetje wegduwen om de druk van het blokje te krijgen en hem een stukje eruit te kunnen drukken. Dan met de lijmklem de zuiger van de remklauw erin drukken, beste met het versleten blokje er nog op. Let op dat het niveau in het remvloeistof reservoir zal stijgen, pas op dat het niet over de rand gaat (vooral bij rem 2 een probleem). Als de zuiger diep genoeg zit kun je beide blokjes eruit frummelen. Ook hier de zaak controleren op roest e.d. en eventueel schoonmaken/licht schuren. Kijk ook goed of het rubber om de zuiger heen nog in goede conditie is, anders kan er vuil en vocht bij komen en zal hij uiteindelijk vast lopen.

Dan nieuwe blokjes erin, veertje erop en kijken of ze voldoende uit elkaar zitten om over de nieuwe schijf heen te vallen en de zaak weer monteren. Als ze niet ver genoeg uit elkaar zitten kun je proberen de zuiger nog verder in te drukken. Forceer het echter niet, het moet passen.

Oja, dit is zeker geen 100% volledige walkthrough, er zijn vast mensen die hier iets aan toe te voegen hebben! Ik heb ook geen ervaring met de 400 serie dus wellicht is er iemand met modelspecifieke kennis die hier meer nuttigs over kan zeggen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

aub niet bij een 460 met een lijmklem de zuiger terug duwen, want die hebben een imbuss schroefje waarmee de zuiger vrij komt en in de rust stand gaat. iig achter. voor is lang geleden dat ik die voor t laatst heb gedaan
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

V70/2.4D/2003 schreef:Onderdelen (bijvoorbeeld) www.winparts.nl
Let wel op met de prijzen. Een automaterialenzaak is niet per definitie goedkoper dan een merkdealer.

We hadden pas voor een FIAT Ducato camper een uitlaatpijp nodig.
Als we hem via de officiële weg bij de importeur bestellen gaat er snel een dag of 2 tot 3 overheen voordat we hem hebben.
Om die reden halen we dat soort dingen nog weleens bij de automaterialenzaak om de hoek.
Bij de automaterialenzaak moest deze pijp € 115,00 gaan kosten. Via FIAT echter maar € 55,00.
Keuze was in overleg met de klant snel gemaakt en hij liet de auto wel een paar dagen staan.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V70/2.4D/2003 schreef:Onderdelen (bijvoorbeeld) www.winparts.nl
Ik zou daar niet meer zo snel bestellen. Hun database is erg slecht (klopt gewoon niet), zodat de kans groot is dat je het verkeerde deel besteld. Vervolgens zijn alle kosten voor jou, dus heen en retour vrachtkosten. Anders krijg je simpelweg je geld niet terug!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

als je gaat vervangen let er dan op dat er in de remklauw 2 geleidepennen zitten die wel eens vast gaan zitten; dan heb je minder remkracht op een wiel. met scheeftrekken tot gevolg.
(heb er bijna een keer mijn 460 mee getotald bij een noodstop. kon maar net uitwijken).
check of ze goed gangbaar zijn, zonee los maken en smeren.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

En check dit topic ff, staat een how-to in + nuttige info. Verder is dit een best makkelijke klus, en een leuke klus om mee te starten als je zelf je onderhoudt wilt gaan doen.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... en&start=0
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
jitzzzze
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 24.11.2010 - 10:55

Toch maar besloten om het te laten doen. Niet dat ik niet kan knutselen, maar het blijven toch je remmen...
Volvo 440 GL 1.8i (1993) - 230.000Km
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”