volvo 960 1995

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Hey hallo, ik zat een hele tijd geleden al eens op dit forum met een 340, maar dat is maar tijdelijk geweest.

Inmiddels rijd ik al ruim een jaar een 960 2.5 24v handbak uit 1995.
Geweldige auto, gekocht van mijn oom, die er zo'n 10000 km per jaar mee reed. Iedere 5000 km stond hij in de garage, en dat heeft het zo goed gemaakt/gehouden als ie nu is.
Echter maak ik ruim 40000 per jaar, en tot op heden geen problemen met de auto gehad.
De auto rijd nog gewoon op benzine.
Onderhoud is er wel op achteruit gegaan, en dat is eigenlijk jammer, maar de Volvo laat zich niet kennen.

Nu komt mijn probleem;

Ik merkte enige tijd geleden dat het koelvloeitstofniveau zakte. Regelmatig eens bijgevuld, en uiteindelijk zo'n vies goedje erin gedaan, omdat nergens maar ook echt nergens sporen waren van lekkage.
Goedje deed z'n werk en een hele tijd nergens meer last van gehad.
Tot afgelopen week, toen het lampje weer ging branden.
Bijgevuld en verder gereden, maar de auto hield op constante snelheid steeds meer in, en van 120 naar... accelereerde de auto niet zoals deze dat hoorde te doen.
Inhouden, bokken, en gewoon niet lekker rijden.

Dag daarna, sochtends weer lekker naar het werk, bemerkte ik dezelfde problemen, totdat opeens zelfs het meest linkse lampje ging branden, dat van het motormanagement/lambda?..
Het gas bleef regelmatig hangen zo rond de 3500 toeren, of zakte echt maar heel traag terug.
Leuk om op de afrit aan het stoplicht mee te staan..

Op het werk aangekomen, eventjes via de zelfdiagnose (kastje A, pinnetje in nr.2 methode) uitgelezen en die wist me code 1-2-3 te vertellen.
Na een snelle zoektocht op de magische zoekmachine Google, kwam ik erachter dat dat betekend dat er iets is met de koelvloeistof temperatuur sensor.

Inmiddels stond mijn motorkap nog open en liep de motor, en zag ik dat er koelvloeistof ergens vandaan spoot, dat meer werd, zodra ik gas gaf.
Na in mn eentje niks gevonden te hebben ik bij mn vader was langs gegaan, zagen we dat dat kwam van een vacuum gestuurde klep, die in de leiding zit, vlak voor dat de leiding naar de radiator in het interieur gaat. In het kunsstof gedeelte van die klep zat een scheur.
De klep is vervangen door een stukje buis, en het vacuumslangetje dichtgeknepen met een tie-rap.

Inmiddels was wel al veel bedrading en andere componenten onder de motorkap nat geworden door de lekkende koelvloeistof.

Hoofdvraag;
Waar zit nou die kvs temperatuur sensor...?
Het verhaal is wat lang geworden, maar ik wou graag mijn ondervindingen met jullie delen.

De auto start inmiddels af en toe zeer slecht, slaat bijna niet aan, en kwalmt als een gek tijdens het starten.
Terwijl een andere keer de auto perfect start zonder dat de startmotor ook maar 1 keer volledig rond is gegaan.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Ik help je hopen dat het niveau kvs niet zo laag is geworden dat je motor warmgelopen is en je zuiger is vastgelopen of een klep kapot is gelopen....

Merk je verschil tussen koud en warm? Loopt hij slechter als hij warm is?

Daarnaast zou je een compressietest kunnen doen om te kijken of er een klep beschadigd is, maar dat is just my €0,02.

Overigens weet ik niet waar de kvs temp sensor zit, bij mijn 440 zit hij achterop het blok, maar dat is natuurlijk een hele andere motor.
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Nee de motor is nooit warmgelopen eigenlijk, temperatuurmeter op mn dash is nooit boven het midden geweest, en ventilator werkt ook prima.
Altijd netjes gevuld zodra het lampje ging branden, en dan was er nog altijd net iets minder dan het minimum in het tankje.

Van de ene kant lijkt het me niks te maken te hebben met de temperatuur van de motor/omgeving.
De ene keer start hij niet terwijl hij warm is, de andere keer start hij niet als hij koud is.
Qua lopen, is het ook heel wisselvallig.

Ik heb me zojuist het programma Vadis opgesnorkeld, en dat ben ik nu werkend aan het krijgen om daarin te zoeken naar de plek van de sensor.
Gebruikersavatar
Bombina
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
Locatie: Utrecht

Mocht je er op dit forum niet uitkomen, stel je vraag dan ook eens op het
http://www.volvo700vereniging.nl/forum

Veel succes, hou hem rijdend Toysoldier,
en plaats wat foto's van je bolide.
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21387
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb slecht nieuws voor jou Johan. Jouw temp-sensor van de ECU is kapot of er is een losse verbinding. Dat ding heet volgens Volvo "temperatuurgever", heeft nummer 9186773 en kost ergens tussen 40 en 50 euro.

De sensor meet de temperatuur van de motor tijdens starten en bepaalt dan of er extra moet worden ingespoten vanwege een koude motor. Als die sensor los ligt denkt het systeem dat de motor koud is en spuit extra brandstof in. Zo verzuipt je motor terwijl die toch warm is. Ik heb h'm zelf eens vervangen omdat ik de zelfde symptomen had maar nu is het dus weer goed.

Die sensor zit aan de achterkant van het blok, net onder de nokkenas-sensor. Je kunt die sensor alleen vervangen als de koelvloeistof eraf is en de beide slangen van de interieurkachel hebt losgemaakt en opzij gebogen hebt. Het nadeel is dat je op gevoel moet werken omdat het bijna niet mogelijk is om te kijken wat je doet. Gebruik eventueel een spiegeltje en goede verlichting.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
bodejodel
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 21.03.2007 - 11:09

Ik heb gisteren precies het zelfde meegemaakt met mijn 1992 965.
Ineens ging het koelvloeistoflampje brangen en de achterruit zat vol met druppels. Het gebeurde gelukkig vlak voor mijn deur want ik ben direct gestopt omdat deze blokken nogal gevoelig zijn voor hoge temperaturen.
Bij inspectie bleek de kunststof slangnippel van de kachelkraan volledig afgescheurd te zijn. Op het Volvo 700 verenigingsforum blijken er ook al meer mensen last van te hebben.
Aandachtspuntje voor de 960 rijders dus!
Jeroen
1992 965 Prestige. 270.000 km and counting!
Afbeelding
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Ja, inderdaad, die kachelkraan brak aan de kunststof zijde ook los tijdens het verwijderen ervan.
Gelukkig was hij toch al kapot en maakte me dat weinig meer uit.
Vervangen voor een stuk buis, in mijn geval..
Nadeel is wel dat ik nog altijd met die sensor zit.
Komend weekend die sensor eens uit het blok draaien, heb hem al zien zitten, idd met een spiegeltje en goeie verlichting. Zeer rot plekje!
Volvo 340
Volvo 960 2.5 24v 1995 LP-NX-77 289.000 - 336.000 RIP
Volvo 960 2.5 24v 1994 JP-RV-09 286.000 - 293.000 RIP
Volvo S60 2.4 D5 2002 30-JF-VL 287.000 - 291.000 SOLD
Volvo V40 1.9 T4 1999 08-HH-TJ 328.000 - 329.000 SOLD
Volvo S70 2.5T 1997 RD-TX-74 187.000 - 189.000 SOLD
Volvo V70 2.5 TDI 1998 TN-TZ-21 529.000 - 575.000 RIP
Volvo 940 2.3 IC 1997 RH-TX-11 531423 -
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Bombina schreef:Mocht je er op dit forum niet uitkomen, stel je vraag dan ook eens op het
http://www.volvo700vereniging.nl/forum

Veel succes, hou hem rijdend Toysoldier,
en plaats wat foto's van je bolide.
Hij word zeker weer rijdend gemaakt, maar er spelen twijfels om naderhand de auto van de hand te doen.
Qua kosten is de auto mij uiteindelijk te duur.
Nu hoeft zo'n degelijke auto niet veel onderhoud te hebben om te blijven rijden, maar goed voor hem is het natuurlijk ook niet.
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Msuidgeest schreef:Ik heb slecht nieuws voor jou Johan. Jouw temp-sensor van de ECU is kapot of er is een losse verbinding. Dat ding heet volgens Volvo "temperatuurgever", heeft nummer 9186773 en kost ergens tussen 40 en 50 euro.

De sensor meet de temperatuur van de motor tijdens starten en bepaalt dan of er extra moet worden ingespoten vanwege een koude motor. Als die sensor los ligt denkt het systeem dat de motor koud is en spuit extra brandstof in. Zo verzuipt je motor terwijl die toch warm is. Ik heb h'm zelf eens vervangen omdat ik de zelfde symptomen had maar nu is het dus weer goed.

Die sensor zit aan de achterkant van het blok, net onder de nokkenas-sensor. Je kunt die sensor alleen vervangen als de koelvloeistof eraf is en de beide slangen van de interieurkachel hebt losgemaakt en opzij gebogen hebt. Het nadeel is dat je op gevoel moet werken omdat het bijna niet mogelijk is om te kijken wat je doet. Gebruik eventueel een spiegeltje en goede verlichting.

Ik heb zojuist even gekeken naar waar hij zou kunnen zitten, maar nu zie ik alleen achter op het blok, helemaal bovenin 2 stekkerverbindingen zitten.
Eentje van die 2 verbindingen verdwijnt rechts achter in een vlak zwart dingetje dat tegen het blok geschroeft zit, waar ook de aarding/massa op zit.
Verder zie ik helaas erg weinig. Er is weinig ruimte maar een spiegeltje deed al wonderen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21387
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Sleutelen maar, denk ik dan. En inderdaad, het gaat om dat dingetje wat in het blok geschroefd zit.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Zo ziet het er van achteren uit:

Afbeelding

Je moet de D-connector er af trekken en dan met steeksleutel 19 de sensor eruit draaien.
Het handigst is om een spiegeltje met ducktape aan het schutbord te tapen zodat je beide handen vrij hebt.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Bij mij was het volgens mij sleutel 19 om los te draaien, komt koelvloeistof uit als je hem eruit draait dus pas op met hete motor/ hete kvs.

Dus leg de nieuwe alvast klaar zodat je die zsm erin kan duwen, Om het leeglopen te stoppen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21387
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die bedoel ik.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
paarl
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11.09.2011 - 21:26

Ik wil een probleem voorleggen ivm mijn 940 GL..:(
Sinds april heeft mijn tank bij het optrekken bij lage snelheid een bijgeluid.
Het leek op een lekke uitlaat; vernieuwd; geen verandering
Vlampijp en kat vernieuwd; geen verandering
Alles wat kan trillen nagelopen en vastgezet; geen verandering

Suggesties van technische vrienden: trilling komt misschien van
automatsche bak of het komt van de tussenaslager van de cardanas...
Ik weet het nu dus echt niet meer...
Iemand die het probleem herkend??
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Open even een eigen topic met je vraag, je kaapt nu het topic van Toysoldier ;-)
paarl
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11.09.2011 - 21:26

oo sorry, even zoeken hoe dit werkt..
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Goeie reactie met een duidelijke afbeelding!
Wat ik wel kan zien, is dat mijn Camshaft Position sensor niet lekker in die houder zit zal ik maar zeggen, zit aardig losjes. Hier zal ik ook even naar kijken...

De tempsensor ga ik dan inderdaad dalijk even traceren door die bedrading naar beneden te volgen...
Momenteel regent het, anders was het al gebeurd...
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21387
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

ehhh ... garage, carpoort, partytent in de buurt? Sta je toch weer droog.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Toysoldier
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 24.07.2007 - 18:53
Locatie: Heerlen, Zuid Limburg

Sensor ga ik zometeen ophalen, gisteren besteld..
Iemand trouwens enig idee of ik die foutcode eruit moet halen op de een of andere manier, of reset zich dat vanzelf?
Volvo 340
Volvo 960 2.5 24v 1995 LP-NX-77 289.000 - 336.000 RIP
Volvo 960 2.5 24v 1994 JP-RV-09 286.000 - 293.000 RIP
Volvo S60 2.4 D5 2002 30-JF-VL 287.000 - 291.000 SOLD
Volvo V40 1.9 T4 1999 08-HH-TJ 328.000 - 329.000 SOLD
Volvo S70 2.5T 1997 RD-TX-74 187.000 - 189.000 SOLD
Volvo V70 2.5 TDI 1998 TN-TZ-21 529.000 - 575.000 RIP
Volvo 940 2.3 IC 1997 RH-TX-11 531423 -
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Broabander schreef:Bij mij was het volgens mij sleutel 19 om los te draaien, komt koelvloeistof uit als je hem eruit draait dus pas op met hete motor/ hete kvs.

Dus leg de nieuwe alvast klaar zodat je die zsm erin kan duwen, Om het leeglopen te stoppen.
Goede tip! Heb indertijd met mijn 440 Estate niet de helderheid van geest gehad om daar van te voren over na te denken, en dat deed zeer...
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”