Volvo S40 2.0D: trillingen bij het remmen

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiniMe
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 04.07.2006 - 16:36

Ik ben in bezit van een Volvo S40 2.0D. Ik heb deze auto ooit nieuw gekocht, op dit moment is hij bijna 7 jaar oud en heeft hij bijna 200.000km gereden. Omdat ik erg tevreden ben over deze auto wil ik er voorlopig nog mee blijven rijden.

Echter ik heb één probleem en dat is dat het stuur nogal trilt bij het remmen. Om dezelfde reden heb ik de voorremschijven zo’n 25.000km geleden (voor het eerst) laten vervangen. Daarna was het probleem een tijdje weg maar is inmiddels weer terug.

Ik merk het vooral bij het afremmen vanaf hoge snelheid. Als ik dan rustig aanrem gaat het stuur heftig heen en weer, echter wanneer ik doortrap met remmen verdwijnt het weer. Ik twijfel er dan ook over of het wel aan de remschijven ligt.

Ik ben hiervoor al bij de garage geweest maar die hebben er niet erg diepgaand naar gekeken. Ik ga hierover opnieuw met hen praten maar wil nu goed beslagen ten ijs komen.

Wie heeft er suggesties (en/of ervaringen) omtrent mogelijke oorzaken van dit probleem.
Gebruikersavatar
MiniMe
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 04.07.2006 - 16:36

Niemand?

Wat een tegenvaller, ik dacht dat er op dit forum nogal wat van die techneuten rondhingen.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Wat voor spul is erop gekomen origineel of aftermarket ?

Verder de draagarmen etc nog wel goed. Geen hangende remklauwen ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
MiniMe
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 04.07.2006 - 16:36

De auto wordt onderhouden door een officieele Volvo dealer, ga er dus vanuit dat er originele onderdelen gebruikt wordem.

Ik zal naar de draagarmen en hangende remklauw laten kijken, met de auto wordt door mij overigens zorgvuldig mee gereden. Kortom wordt niet afgeragd.
Gebruikersavatar
Locotes
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 23.12.2010 - 20:35

De remmen van mijn Volvo V50 trilden ook. Het trillen begon nadat ik een noodstop moest maken op de snelweg (van 140 naar 0 km/u). In het begin was het trillen slechts licht, maar geleidelijk werd het steeds erger, zodat het steeds meer begon te irriteren. De oorzaak lag bij mij in kromme remschijven. Ik heb mij laten vertellen dat het daarbij meestal om afwijkingen 10e millimeters gaat. Toch je dit bij het remmen heel goed.

Ik heb mijn remschijven daarom laten afvlakken / frezen. Dat kostte € 125,-. Na het vlakken remt hij weer als vanouds!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Locotes schreef:De remmen van mijn Volvo V50 trilden ook. Het trillen begon nadat ik een noodstop moest maken op de snelweg (van 140 naar 0 km/u). In het begin was het trillen slechts licht, maar geleidelijk werd het steeds erger, zodat het steeds meer begon te irriteren. De oorzaak lag bij mij in kromme remschijven. Ik heb mij laten vertellen dat het daarbij meestal om afwijkingen 10e millimeters gaat. Toch je dit bij het remmen heel goed.

Ik heb mijn remschijven daarom laten afvlakken / frezen. Dat kostte € 125,-. Na het vlakken remt hij weer als vanouds!
Voor dat geld heb je ook nieuwe schijven.
dirk61
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 20.03.2011 - 17:18

Misschien de banden .
Voor wisselen met achter .
Erg bedorven remolie.
Gebruikersavatar
Locotes
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 23.12.2010 - 20:35

Ramon&Ramon schreef:Voor dat geld heb je ook nieuwe schijven.
Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

Zo ja, dan mag je mij wel eens vertellen waar je 2 nieuw remschijven kunt kopen inclusief montage voor € 125,-...
Gebruikersavatar
MiniMe
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 04.07.2006 - 16:36

Sorry voor de late reactie.

Het probleem lijkt opgelost. Eind 2011 heeft de dealer (gratis waarvoor hulde) de voorschijven afgedraaid (zoals bij Locotes) en sindsdien is het probleem opgelost.
Gebruikersavatar
Locotes
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 23.12.2010 - 20:35

Bij mij is het trillen inmiddels terug gekomen na +/- 10.000 km :-x ...

Binnenkort nieuwe remschijven erop bij een officiele dealer. Hopen dat het daarna niet weer terugkomt...
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Laat dan ook even kijken naar zaken als stabilisatorstangrubbers etc, je kunt nooit weten en elke vorm van speling kan trillingen in het stuur veroorzaken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Soeski
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 26.01.2009 - 16:30
Locatie: Delft

Zelfde issue gehad (ook net in ander topic gemeld). Remschijven+blokken vervangen hielp maar 10.000 tot 15.000 km, daarna kwam het terug. Oorzaak: scheef/verkeerd gemonteerde (af fabriek!) remnaaf. Deze is vervangen / goed gezet en sindsdien geen issues meer.
05-03-2009: V50 T5 R-Design Summum Geartronic 250pk/380nm Brilliant Blue Pearl, Season Line, Mobility Line, Vulcaflex Offblack/Creme, Achterspoiler, Elek. stoel, Keyless Drive, Dynaudio (Premium Audio MY2009), Parkeerverwarming, Bluetooth HF, SCM III, Sunblinds, Park Assist v/a, 18"; Midir Diamond Cut.
Gebruikersavatar
Volvootje C30
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 19.03.2012 - 20:18

Vaak komt het probleem terug bij trillende remmen.
Remblokken en schijven worden vervangen zonder de oorzaak weg te nemen.
Vaak zitten dan de remklauwen en zuigers vast. Deze moet men eerst weer gangbaar maken. En, indien mogelijk na een stevige remweg, de rem NIET vasthouden bij stilstand.
Ik verbaas mij elke keer weer dat garages alles maar droog monteren, de goede daar gelaten natuurlijk!
Bovendien lijkt mij dit topic vrij oud, maar beter een late dan geen reactie, toch?
Freek63
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.10.2011 - 10:40
Locatie: Ochten

Als je de remschijven en blokken zélf vervangt, weet je precies wat er op gaat en hoe het eea gemonteerd is en of de zuigers gangbaar zijn (je moet ze immers terugdrukken/draaien). Zelfs bij de Volvo-dealer werken soms stagiaires, die dit soort eenvoudige klusjes mogen opknappen. En niets tegen stagiaires, maar ervaren zijn ze allerminst.
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”