Ik ben in bezit van een Volvo S40 2.0D. Ik heb deze auto ooit nieuw gekocht, op dit moment is hij bijna 7 jaar oud en heeft hij bijna 200.000km gereden. Omdat ik erg tevreden ben over deze auto wil ik er voorlopig nog mee blijven rijden.
Echter ik heb één probleem en dat is dat het stuur nogal trilt bij het remmen. Om dezelfde reden heb ik de voorremschijven zo’n 25.000km geleden (voor het eerst) laten vervangen. Daarna was het probleem een tijdje weg maar is inmiddels weer terug.
Ik merk het vooral bij het afremmen vanaf hoge snelheid. Als ik dan rustig aanrem gaat het stuur heftig heen en weer, echter wanneer ik doortrap met remmen verdwijnt het weer. Ik twijfel er dan ook over of het wel aan de remschijven ligt.
Ik ben hiervoor al bij de garage geweest maar die hebben er niet erg diepgaand naar gekeken. Ik ga hierover opnieuw met hen praten maar wil nu goed beslagen ten ijs komen.
Wie heeft er suggesties (en/of ervaringen) omtrent mogelijke oorzaken van dit probleem.
Volvo S40 2.0D: trillingen bij het remmen
- sbv
- 6th Gear member
Wat voor spul is erop gekomen origineel of aftermarket ?
Verder de draagarmen etc nog wel goed. Geen hangende remklauwen ?
Verder de draagarmen etc nog wel goed. Geen hangende remklauwen ?
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- MiniMe
- 1st Gear member
De auto wordt onderhouden door een officieele Volvo dealer, ga er dus vanuit dat er originele onderdelen gebruikt wordem.
Ik zal naar de draagarmen en hangende remklauw laten kijken, met de auto wordt door mij overigens zorgvuldig mee gereden. Kortom wordt niet afgeragd.
Ik zal naar de draagarmen en hangende remklauw laten kijken, met de auto wordt door mij overigens zorgvuldig mee gereden. Kortom wordt niet afgeragd.
- Locotes
- 1st Gear member
De remmen van mijn Volvo V50 trilden ook. Het trillen begon nadat ik een noodstop moest maken op de snelweg (van 140 naar 0 km/u). In het begin was het trillen slechts licht, maar geleidelijk werd het steeds erger, zodat het steeds meer begon te irriteren. De oorzaak lag bij mij in kromme remschijven. Ik heb mij laten vertellen dat het daarbij meestal om afwijkingen 10e millimeters gaat. Toch je dit bij het remmen heel goed.
Ik heb mijn remschijven daarom laten afvlakken / frezen. Dat kostte € 125,-. Na het vlakken remt hij weer als vanouds!
Ik heb mijn remschijven daarom laten afvlakken / frezen. Dat kostte € 125,-. Na het vlakken remt hij weer als vanouds!
-
- 7th Gear member
Voor dat geld heb je ook nieuwe schijven.Locotes schreef:De remmen van mijn Volvo V50 trilden ook. Het trillen begon nadat ik een noodstop moest maken op de snelweg (van 140 naar 0 km/u). In het begin was het trillen slechts licht, maar geleidelijk werd het steeds erger, zodat het steeds meer begon te irriteren. De oorzaak lag bij mij in kromme remschijven. Ik heb mij laten vertellen dat het daarbij meestal om afwijkingen 10e millimeters gaat. Toch je dit bij het remmen heel goed.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Laat dan ook even kijken naar zaken als stabilisatorstangrubbers etc, je kunt nooit weten en elke vorm van speling kan trillingen in het stuur veroorzaken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
Zelfde issue gehad (ook net in ander topic gemeld). Remschijven+blokken vervangen hielp maar 10.000 tot 15.000 km, daarna kwam het terug. Oorzaak: scheef/verkeerd gemonteerde (af fabriek!) remnaaf. Deze is vervangen / goed gezet en sindsdien geen issues meer.
05-03-2009: V50 T5 R-Design Summum Geartronic 250pk/380nm Brilliant Blue Pearl, Season Line, Mobility Line, Vulcaflex Offblack/Creme, Achterspoiler, Elek. stoel, Keyless Drive, Dynaudio (Premium Audio MY2009), Parkeerverwarming, Bluetooth HF, SCM III, Sunblinds, Park Assist v/a, 18"; Midir Diamond Cut.
- Volvootje C30
- 2nd Gear member
Vaak komt het probleem terug bij trillende remmen.
Remblokken en schijven worden vervangen zonder de oorzaak weg te nemen.
Vaak zitten dan de remklauwen en zuigers vast. Deze moet men eerst weer gangbaar maken. En, indien mogelijk na een stevige remweg, de rem NIET vasthouden bij stilstand.
Ik verbaas mij elke keer weer dat garages alles maar droog monteren, de goede daar gelaten natuurlijk!
Bovendien lijkt mij dit topic vrij oud, maar beter een late dan geen reactie, toch?
Remblokken en schijven worden vervangen zonder de oorzaak weg te nemen.
Vaak zitten dan de remklauwen en zuigers vast. Deze moet men eerst weer gangbaar maken. En, indien mogelijk na een stevige remweg, de rem NIET vasthouden bij stilstand.
Ik verbaas mij elke keer weer dat garages alles maar droog monteren, de goede daar gelaten natuurlijk!
Bovendien lijkt mij dit topic vrij oud, maar beter een late dan geen reactie, toch?
-
- 2nd Gear member
Als je de remschijven en blokken zélf vervangt, weet je precies wat er op gaat en hoe het eea gemonteerd is en of de zuigers gangbaar zijn (je moet ze immers terugdrukken/draaien). Zelfs bij de Volvo-dealer werken soms stagiaires, die dit soort eenvoudige klusjes mogen opknappen. En niets tegen stagiaires, maar ervaren zijn ze allerminst.