Vermogen valt weg, onregelmatig (verhoogd) stationair,

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
RicoK
3rd Gear member

De laatste dagen ondervind ik veel problemen met mijn S60.

Het begon vorige week woensdagavond. Ik reed in de stad, 50 km/u, naar huis toen ik bij het verlaten van een rotonde gas wilde geven en er (bijna) niets gebeurde. Het leek alsof ik geen vermogen meer had. Het toerental bleef onverminderd, ongeacht de versnelling, steken op ruim 2000. This aangekomen liet ik de auto even stationair draaien. Na enkele seconden verhoogd toerental, ca. 2500, begin het toerental langzaam te zakken. Met het zakken begon de motor steeds onregelmatiger te draaien totdat het bij zo'n 1500 rpm leek alsof de auto op 3 of 4 cilinders draaide. De auto begon te schudden en te bonken. Hierop heb ik het contact uitgezet. Meerdere herstarts deden niets veranderen. Hierop heb ik het gelaten voor wat het was en heb ik Volvo Assistance gebeld. Een half uur later om 23.30 stond de ANWB Wegenwacht voor mijn deur.

De wegenwacht (WW) startte de auto en de zaak leek weer normaal. Wel een ietwat 'rauw' lopende motor wat helemaal bleek toen de WW de motorkap opendeed. De WW zag wél een dun zwart niet zo heel flexibel slangetje wat afkomstig leek vanaf het luchtfilterhuis (?) en wat siste. Hij stak dit slangetje in een rubber iets rechts voor op het motorblok (als je voor de auto staat) waarna de motor(loop) tot rust leek te komen. Mooi, echter nu verscheen wel (voor de eerste maal) in het display van de boordcomputer de melding 'Motormanagement Service Spoed' met het rode waarschuwingssymbool. Het uitlezen leverde 2 meldingen op, eenmaal P0101, wat te maken zou hebben met de maf-sensor en eenmaal P1610. De WW heeft de zaak gereset en het euvel leek te zijn opgelost. Ik kreeg de foutmeldingen wel mee, die ik zou moeten overleggen met de dealer als ik bij hem zou zijn vanwege deze storing.....

Donderdag naar mijn werk in Almere gereden over de snelweg en er was niets meer te merken. Mooi. Aan het eind van de werkdag op weg naar huis kreeg ik weer te maken met de/een (nieuwe) storing. Bij het naar de snelweg rijden voelde ik al af en toe momenten van hikjes. Bij het invoegen naar en op de snelweg, A6 richting Lelystad, deed alles het nog steeds. Echter bij het willen gaan inhalen viel het vermogen weg en de melding 'Motormanagement Service Spoed' verscheen. Omdat ik dus links reed en het verkeer op de rechterbaan mij niet wilde inhalen, want dat mag rechts niet......., had ik even moeite om naar de vluchtstrook te rijden. Hier liep de auto weer met een verhoogd toerental stationair en begon weer te zakken. Dit zakken ging niet erg soepel, maar wel veel minder schokkend als de avond daarvoor. Het contact uitgedraaid en op zoek naar mijn Volvo Assistance pas. Op het moment dat ik ging bellen heb ik nog eens de motor aangezet. Deze sloeg aan en liep alsof er niets was gebeurd. Ik heb toen mijn telefoontje afgebroken en heb ik mijn weg vervolgd. Zonder problemen.

Vrijdagochtend naar mijn dealer in Lelystad gereden en de situatie uitgelegd. De auto is aan de meterkast gehangen. Hierbij kwamen geen foutmeldingen naar voren. Op dat moment kon er weinig aan gedaan worden...... De foutmeldcodes van de WW betekenden ook niets voor de dealer, omdat zij niet met de door de WW gebruikte apparatuur werken.
Ik ben (probleemloos) naar mijn werk gereden. Ook 's middags terug weer een porbleemloze rit. De dealer gaf overigens aan dat door de problemen op de vluchtstrook de BC zichzelf zou kunnen hebben gereset. Dit geloofde ik, omdat de rit van en naar mijn werk probleemloos verliep.

Zaterdag een ritje van 20 km v.v. over 80km wegen die ook probleemloos verliep.

Mooi, tot vanmiddag. Halvewerge de rustige rit over de Oostvaardersdijk, Lelystad - Almere, viel wederom tijdens een inhaalactie het vermogen weg. En weer verscheen de melding 'Motormanagement Service Spoed' in het display van de BC. Ik ben toen gestopt in een pechhaven. Op zich liep de motor mooi rond, maar ietwat verhoogd, tot een normaal toerental na enkele malen starten. De motor liep normaal, maar wel met de melding in het display van de BC. Ook was het rode waarschuwingslampje in de klokkenwinkel vernaderd in een oranje kleur. Na een half uur verscheen de WW die ik weer via Volvo Assistance had ingeschakeld. Deze startte de auto en alsof de duvel er mee speelt, de motor liep weer zoals deze moet lopen. Geen verhoging van het toerental, geen onregelmatige loop en geen lampjes en meldingen.

NB Toen ik de straat uitreed leek de motor wel een beetje in te houden. Toen kreeg ik al een soort van voorgevoeld, maar ik hoopte dat dit lag aan de koude motor.

Ik wil morgenochtend weer naar mijn dealer gaan, maar wat kan ik nu zeggen? Natuurlijk ik zal mijn avontuur melden, maar zul je weer zien, er zal geen foutmelding te zien zijn, maar dat is natuurlijk vooruit lopen op de feiten.

Wat kan er aan de hand zijn? Natuurlijk dit zijn vage klachten. Maar wat kan ik nu mijn dealer melden?
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
Gast

Jouw dealer moet zich schamen. Jij hebt hoogst waarschijnlijk een defecte ETM (gasklephuis).
Daarvan is bekend dat die bij storing veelal geen duidelijk storingsmelding aangeven in de computer.

Tik maar eens ETM in bij zoek. Is ook al eens bij TROS radar geweest.
blastaway
5th Gear member

Jep ETM!
Zei ik ook al op andere forum.

Trieste dealer inderdaad!
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
RicoK
3rd Gear member

Oei dat zijn twee gelijktijdige en identieke mogelijke verklaringen voor het euvel.

Ik heb mij inmiddels even snel ingelezen op het TROS Radar Forum en natuurlijk dit forum :) .
Aan de ene kant hoop ik dat het gasklephuis c.q. de ETM de boosdoener is, want dan is het een kwestie van laten vervangen en er weer tegen kunnen. Maar aan de andere kant, kan het ook geen andere oorzaak hebben?
Zo heb ik op dit forum de volgende reactie gezien:
Jongens, bedankt voor de reacties. Heeft wat langer geduurd ivm mijn vakantie naar Zweden. Het was uiteindelijk de luchtmassameter. Bizarre van het verhaal is dat de auto een middag aan de computer heeft gehangen bij de dealer en dat dit niet gevonden kon worden. Vervolgens zoektocht. De garage heeft me denk ik gematst. De bougies zijn vervangen, verdeelkap, rotor en dus de luchtmassameter.

De WW van vanmiddag gaf ook aan dat het euvel ook te wijten kon zijn aan (een van) de bobines. Deze geven een zelfde soort storing, maar dan zou het euvel wel constant moeten zijn en dat is bij mij niet het geval. Overigens heeft de WW van veel Volkswagen- en Audimodellen de bobines in de auto liggen, omdat deze regelmatig kapot gaan....

Indien het de ETM is, is het dan een kwestie van vervangen? Vervangen door een nieuw of een gereviseerd exemplaar? Of kan het ook een kwestie zijn van reinigen? En dan niet geheel onbelangrijk met welke kosten moet ik rekening houden met de denkbare scenarios?
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
RicoK
3rd Gear member

Zojuist eens de links van blastaway bekeken die hij gaf als reactie op mijn zelfde vraag op het 'andere' forum.

Link 1 inzake de Foutcode P0101 http://www.obd-codes.com/p0101:
Dit is dus de foutcode van de MAF-sensor. Als dit het gevolg is van het weer insteken van het (harde) flexibele slangetje op het motorblok dan is deze foutcode 'verklaard'.

Link 2 inzake de Foutcode P1610 http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... =12&t=7331:
Hier wordt gemeld:
Code P1610 translates to Volvo code ECM 903F, which you will find in the reference Bud gave you under tech net notes 25-149A, where the code is prominently mentioned as an ETM failure indication. Drive the code in to a dealer if you can.

Deze foutcode verwijst dus naar de defecte ETM......... :(
Thijs
7th Gear member

Erg vervelend RicoK..

Maar eerst forum, dan dealer om dingen aan te kunnen dragen. Zelfonderzoek leidt daar (dealer) helaas vaak tot verkeerde of geen oplossingen..

Ik volg het, succes!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
RicoK
3rd Gear member

Ik heb m'n S60 vanmorgen bij de dealer achtergelaten. Ik wilde het euvel nu opgelost zien wat wel begrepen werd. Ik heb nog niets gehoord.
RicoK
3rd Gear member

Aan het eind van de dag ben ik gebeld door mijn dealer.

Toen de werkplaatsreceptionist vanmorgen terugreed naar de werkplaats nadat hij mij had afgezet bemerkte hij 'de hikjes' al. Niet overtuigend, maar ze waren er wel. Diverse proeven in de werkplaats schijnen dit te hebben bevestigd. De conclusie is getrokken dat het de ETM is. Ze hebben deze gereinigd, maar dat mocht niet baten. Hiervan ben ik zelf ook geen echte voorstander, want is dit geen uitstel van executie?
Een nieuwe ETM is besteld en gaat morgen worden geplaatst. Kosten All-In, dus inclusief montage, software en BTW, rond de € 550,00. Best wel weer een hoop geld na de aircoreparatie van afgelopen zomer (......), maar ik ben gelukkig dat het euvel is gevonden en een bevestiging is van de reacties die hier in mijn post worden aangegeven.

Ik kijk uit naar morgenmiddag, of woensdag als ze er morgen niet mee klaar komen, want dan rijd ik weer in de auto zoals deze behoort te rijden!
Gast

Is die prijs wel juist? Ik had begrepen dat die ETM's nog maar ± 300,- kosten.
EVV
5th Gear member

300 euro was toch alleen de (revisie) gasklep zelf, zonder inbouw en software?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
rvo033467
4th Gear member

Ik denk dat je met deze prijs niet mag klagen en vind het zelf nog meevallen.
Al blijft het zuur geld natuurlijk maar hopelijk krijg je je auto weer zonder problemen terug.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
RicoK
3rd Gear member

rvo033467 schreef:Ik denk dat je met deze prijs niet mag klagen en vind het zelf nog meevallen.
Al blijft het zuur geld natuurlijk maar hopelijk krijg je je auto weer zonder problemen terug.
Klagen? Mij hoor je niet klagen. Het is (weer) een hoop geld (= constatering), maar ik ken verhalen van kosten die richting het dubbele gaan van hetgeen ik zal moeten gaan aftikken.
Zoals gezegd, ik kijk uit naar het moment dat ik de S60 weer kan komen ophalen.
snowryder
2nd Gear member

rvo033467 schreef:Ik denk dat je met deze prijs niet mag klagen en vind het zelf nog meevallen.
me eens , is echt geen gekke prijs Voor ETM bij dealer.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
RicoK
3rd Gear member

Vanmiddag de auto weer opgehaald.

Ook al zouden er gedurende een korte tijd kleine 'hikjes' waarneembaar moeten zijn volgens de dealer, omdat de software zich nog moet inleren, de 5 cilinder rijdt weer heerlijk soepel!

Ook direct vandaag een APK laten uitvoeren. Hierbij kwam een fuseekogel aan het licht. Totale rekening, dus voor de (complete) ETM, de APK en de fuseekogel, kwam uit op een € 660,00.

Weer een aderlating, maar al met al kan het gekker mijn inziens en ik ben weer gelukkig.
RicoK
3rd Gear member

EVV schreef:300 euro was toch alleen de (revisie) gasklep zelf, zonder inbouw en software?
De ETM stond voor € 250,00 (excl BTW) op de rekening. Inclusief de inbouw, de software en de BTW komt dit op € 550,00.
Oceanracer
Geartronic member

Da's dus een revisie-ETM en geen nieuwe. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

300 euro voor inbouw, software en BTW? Dat is afzetten.
Een nieuwe zit er in 10 minuten op en de software kost ± € 50,-
Waar is die ± € 150,- voor geweest?
Oceanracer
Geartronic member

Een APK met nieuwe fuseekogel voor € 110,00 is daarentegen weer erg voordelig. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Ik begrijp nu dat ze 2 uren bezig zijn geweest om een fuseekogel te vervangen.....??
Broabander
4th Gear member

Dealer is toch +/- €80,- p.u.? En een nieuwe fuseekogel+een APK+arbeidsloon voor €110 valt toch best mee ;-)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”