Oliedruklampje op het dashboard ging branden

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Beste heren (en eventueel verdwaalde dame),

Ik reed net van de universiteit naar huis, en zag ineens bij het stoplicht dat mijn oliedruklampje brandde op het dashboard. Ik dacht, gelukkig! 100 meter verderop is een tankstation. Dus ik gelijk maar wat olie erin gemikt (jaja, ik wist dat hij onder de helft tussen min -> max stond). Laatste keer dat ik had gekeken was namelijk al 2000km geleden. Bijgevuld, gepijld en stond precies goed.

Alleen nu brandde het lampje dus nog steeds bij het starten van de motor. Toch maar voorzichtig naar huis gereden, en opgelucht zag ik dat het lampje verdween toen ik bij het tankstation weg reed. Toen ik echter weer moest stoppen voor het stoplicht: lampje aan!

Thuis op de parkeerplaats getest: hij geeft het lampje alleen ónder de 1100 toeren. Miniscuul tikkie tegen het gas naar 1150-1200 en hij gaat uit, gas los naar stationair 1000 en hij is weer aan. Heb dit 10x achter elkaar getest, constant op precies hetzelfde punt uit en aan.

Zal ik naar een kabelbreuk moeten zoeken, een andere sensor proberen óf ben ik het spreekwoordelijke geslachtsdeel en kan ik erop wachten dat mijn blok gaat exploderen/imploderen/kernfusies of zwarte gaten gaat produceren?

Edit: weer heen net naar de uni, geen probleem. Terug: lampje brandde weer.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

sensor stuk of oliefilter verstopt..
sensor zit aan de voorzijde van het motorblok..
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Dat is die groene sensor met dat gekke kapje toch? Tenminste, zo onder de 3e/4e bougie van de verdeelkap af gezien.

VADIS onderdeelnummer zal ik er dan even bij zoeken en even langs de dealer rijden deze week.

Of raad je me aan het andersom te doen, dus eerst oliefilter en dan evt sensor te vervangen?


Edit: zie dat er een wisseltermijn van 10K km voor olie & filter staat. Heb de auto inmiddels 11.5K km en denk niet dat de vorige eigenaar er veel moeite in heeft gestoken voor ik hem overkocht. Binnenkort dus maar even een oliewissel en filterwissel organiseren. Pak ik gelijk de sensor mee ;-)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Nog een tip,als er een olielampje gaat branden,moet je er dus niet mee doorrijden,stel dat inderdaad de oliedruk was weggevallen?
Dan was nu de motor stuk.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Wat zou je dan adviseren? Gelijk motor uit, auto laten staan en WW bellen?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

aan je verhaal te lezen is de sensor stuk denk ik,dus het valt allemaal mee,maar het kan ook anders aflopen natuurlijk.
Probeer eerst maar een nieuwe sensor,het is dat groene sensortje voor op het blok..
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Hallo

Controller eens wat er gebeurd als je het draaitje loshaalt bij de sensor, als de lamp "aan" blijft dan heb je een sluiting in de kabel. Die is lastiger te vinden
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Draadje los is geen lampje, dus draadbreuk zal het denk ik niet zijn.

Vandaag trouwens is me opgevallen dat het ligt aan de temperatuur van de motor. Koude motor is lampje uit, alleen als het toerental raar gaat doen en onder de 600 komt (zie andere topic over het verbruik). Bij iets warmer ligt de grens op gegeven moment op 1100 en dus rond stationair, en motor heet/lang lopen ligt het bij 1600. Precies op 1600 toeren rijden betekent dan een soort van geknipper.

Maargoed, eerst dus maar even de sensor binnenkort ;-)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als de sensor draad bloot ligt en door trillingen van de motor contact maakt met de carrosserie zal het lampje een soort van gaan knipperen. Het lampje is nl massa gestuurd. ik denk dat Wpee een punt heeft als hij zegt dat te testen. Dus stekker op de sensor los en kijken of het lampje tijdens het rijden toch gaat knipperen.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Broabander schreef:Koude motor is lampje uit, alleen als het toerental raar gaat doen en onder de 600 komt (zie andere topic over het verbruik). Bij iets warmer ligt de grens op gegeven moment op 1100 en dus rond stationair, en motor heet/lang lopen ligt het bij 1600.
Hmm, wanneer heb je laatste keer olie gewisseld en welke dikte olie heb je erin gedaan?
Oude olie wordt altijd dun, dunne olie geeft meer lke in de pomp en je krijgt dus te weinig olie druk om de sensor te bedienen.
Ook warme olie wordt dun.......en geeft meer lek in de pomp en rest van je circuit.

Dunne olie loopt makkelijk er weg van de pomp en loopt eerder uit je lagers waardoor je minder druk zal opbouwen.

Ik zou zeggen , nieuwe motorolie erin, nieuw motoroliefilter , 10W40 mineraal is goed.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Ik heb er nu sinds aankoop zelf 2x 1 liter 10w40 in gegooid, stond bij aankoop 11.500km geleden op 1/3 tussen de twee streepjes (staat nu op max).

Maar wanneer de olie daarvoor is ververst mag joost weten. Ligt eraan hoe lang geleden de vorige eigenaar (mijn auto was een jaar of 2 leenauto van een schadeherstelbedrijf) het gedaan heeft. Voor hetzelfde geldt zit de olie er al 20-25K km in. Is ook vrij zwart, overigens, op de peilstok.

Had net bij een 10km 150 op de snelweg dat het lampje ging branden op de afrit onder de 2400 toeren. Beetje lage versnelling naar huis gereden dus maar. En zo snel mogelijk olie+filterwissel.
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

Als de olie zwart is, vervangen! Kost niet zoveel, maar is een van de belangrijkste onderhoudspunten van je blok!

Sowieso niet olie bij (onbekend) ander merk olie gieten. Dan beter alles vervangen.
MY94 Volvo 440 2.0i GLT (TE KOOP)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Als de olie een tikje donkerder begint te worden aan e peilstok, istie al pikzwart als je de olie in de olieaflaatbak ziet staan.
Ik zou gauw een filter en oliewissel doen
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Olie is in ieder geval gewisseld nu, filter ook, heb even 4 km gereden net, het lampje bleef branden bij 1000-1800 toeren al naar gelang de motor warmer werd. Ik kijk het nog even een km of wat aan, anders ga ik de sensor 'ns vervangen. Als het dan nog is, wat kan ik dan nog proberen? Ervan uitgaande dat de bedrading klopt. Oliedruk meten?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Oliedruk meten is nooit verkeerd, je moet wel een meter hebben en deze ook aan kunnen sluiten. Wat ook handig is om even te kijken of je olie op je nokkenas hebt (via vulopening) , dat zegt iets maar niet alles. Je krukas moet ook smering krijgen en die heeft iets meet druk nodig om voldoende te krijgen denk ik zo.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Nokkenas is mooi vettig, weet niet wat normaal is maar er zit zeker een laag op.

Maar dan combineer ik die meting bij de dealer gewoon met de brandstofdrukmeting die ik nog moest laten doen ;-)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”