"Beschaafd" rijgedrag

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Jij had moeten anticiperen en eventjes naar het 2de vak invoegen tot de invoegende auto rustig de snelweg kon invoegen. En de invoegende auto heeft een lesje anger management en beleefdheid nodig.

Als je jezelf afvraagt waarom de c30-rijder dergelijke reacties gaf (en je zelf gist naar 't feit dat je misschien iets te traag reed) en je dus niet inziet dat 't hoogstwaarschijnlijk was omdat de persoon 't benauwd kreeg om in te voegen omdat jij rechts bleef hangen, dan vind ik dat jij niet genoeg anticipeert in 't verkeer. Dat geldt ook voor de c30-rijder, je moet op ALLES anticiperen, dus hij moest al lang van 't gas af gegaan zijn om achter jou in te voegen, want technisch gezien ben jij idd in je recht. Maar er bestaat uiteraard nog iets zoals hoffelijkheid.. Dat is van beide kanten niet gebleken hier :D
Gebruikersavatar
gold
5th Gear member
Berichten: 1346
Lid geworden op: 29.07.2007 - 14:16
Locatie: Roosendaal

I rest my case
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik ben het niet eens met wtr_s60.
Je moet niet afgerekend kunnen worden op niet vriendelijk zijn als je alles volgens de regels doet. Xal lekker worden, ik ga niet naar de andere rijbaan omdat ik in mijn spiegel iemand zie aankomen, en de invoeger drukt gewoon door (dagelijkse praktijk), en moet ik in de remmen , dacht het niet. Volgende keer blijf ik gewoon doorrijden, kijken wat er gebeurt.

Dat heeft weinig met anticiperen te maken, want ik zie het aankomen en gebeuren, maar met niet kunnen autorijden en daar niet in mee willen gaan.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Sp33dy
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 30.09.2011 - 17:53
Locatie: Zonhoven

ik zal altijd naar links gaan als er iemand de oprit opkomt indien dat mogelijk is natuurlijk. Het is een kleine moeite om even naar links uit te wijken zo dat die wagen ook netjes op de snelweg kan invoegen. Ik noem dat hoffelijkheid, als iedereen wat aan het mede-weggenoten zou denken zou het allemaal veel beter gaan op de weg. Maar nu rijdt iedereen als een kieken zonder kop rond,zonder tijd want het moeten allemaal vlug vlug vlug gaan
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja, als het mogelijk is inderdaad.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

"Ook als er niemand aankomt, ook als het mogelijk is......."
Het is domweg verboden, en je pleegt een overtreding.
Zo zwart/wit is het nu eenmaal.

Helaas rekenen (bijna) alle invoegers erop dat "ze" wel opschuiven..........
Ik zelf doe het nooit, behalve om een aanrijding te voorkomen als hij/zij doordrukt .
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Het is domweg verboden, en je pleegt een overtreding.
En waar staat dat?
Ja, gij zult rechts rijden.
Ja, gij zult het overige verkeer de ongehinderde en vrije doorgang verlenen.

Maar: Ja, gij mag naar links om in te halen!

En dat ga je dus doen op het moment dat de invoeger met een te lage snelheid de rijbaan opkomt en je hebt op links de ruimte on fatsoenlijk in te halen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik probeer zoveel mogelijk ruimte te geven voor invoegers en als het kan, schuif ik een baan op.

Ik heb zelf meer last van mensen die op de linkerbaan langzaam rijden en links blijven hangen terwijl er een aantal banen rechts vrij zijn ...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

@ Paul: Juist, ik ook.
Ik probeer zoveel mogelijk ruimte te geven voor invoegers en als het kan, schuif ik een baan op
Geeft blijk van het feit dat er gelukkig mensen zijn die het wel snappen.
Ik heb zelf meer last van mensen die op de linkerbaan langzaam rijden en links blijven hangen terwijl er een aantal banen rechts vrij zijn
En dat is dus "niet voldoende rechts houden" (RVV) of "veroorzaken van hinder" (5 WvW)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

En hier op het forum is het al net als op de weg. Sommigen blijven halsstarrig geloven dat ze gelijk hebben. :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Oceanracer, zeg jij er eens iets van, jij bent tenslotte (ook) deskundig op dat gebied.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Oceanracer schreef:En hier op het forum is het al net als op de weg. Sommigen blijven halsstarrig geloven dat ze gelijk hebben. :?
+1!
maar dat vind ik nog niet het ergst,vaak is het de manier waarop!
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
sgt.flippy
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.08.2011 - 22:31
Locatie: Ham, Limburg

945i schreef:Ik ben het niet eens met wtr_s60.
Je moet niet afgerekend kunnen worden op niet vriendelijk zijn als je alles volgens de regels doet. Xal lekker worden, ik ga niet naar de andere rijbaan omdat ik in mijn spiegel iemand zie aankomen, en de invoeger drukt gewoon door (dagelijkse praktijk), en moet ik in de remmen , dacht het niet. Volgende keer blijf ik gewoon doorrijden, kijken wat er gebeurt.

Dat heeft weinig met anticiperen te maken, want ik zie het aankomen en gebeuren, maar met niet kunnen autorijden en daar niet in mee willen gaan.
Opgelet, toen ik een tijdje geleden zei dat ik voorrang van rechts verlenen en krijgen ook versta onder "de regeltjes volgen" en ik dus vind dat er voor mag zorgen dat ik mijn voorrang krijg, werd ik haast afgeschoten als een levensgevaarlijke egoïstische klootzak.

Waarschijnlijk zijn dat dan wel de mensen die constant voorrang van rechts negeren, maar ach. Hier vind ik het verschil, dat het iets uit hoffelijkheid is en niet doodgewoon een verkeersregel.

Invoegen via de pechstrook kan enorm gevaarlijk zijn, dus vind ik het zeer normaal om naar links te gaan indien het mogelijk is. Let maar eens op hoe vaak er brokstukken liggen op het einde van de oprit of op de pechstrook.
Afhankelijk van het verkeer kan het dan ook nog eens heel gevaarlijk zijn om je snelheid op de oprit aan te passen. Denk maar aan een lange vrachtwagen, die kort op de lange vrachtwagen voor hem rijd. Om te versnellen kan de oprit soms te kort zijn, om te vertragen moet je naar 50/60 gaan tot de vrachtwagens voorbij zijn.
Carlsson 900

toppertje schreef:
Oceanracer schreef:En hier op het forum is het al net als op de weg. Sommigen blijven halsstarrig geloven dat ze gelijk hebben. :?
+1!
maar dat vind ik nog niet het ergst,vaak is het de manier waarop!

+1
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Iedereen praat maar over naar links gaan "als het mogelijk is".
Als het mogelijk is, is het ook mogelijk voor de invoeger om normaal in te voegen, zonder de anderen te hinderen (wat verplicht is)
Het blijft zonder noodzaak links rijden, en dus in strijd met de RVV.Hoew vaak komt het niet voor dat je zelf een auto wilt inhalen, en hij gaat "zomaar"links rijden om iemand in te laten voegen?

Toevallig volg ik nu een cursus "rijinstructeur", en hierin werd dit behandeld als zijnde een overtreding. Mocht je dat gaan doen tijdens je examen, krijg je een ingreep, en gezakt!
Mijn broer zat bij de KLPD, en als hij het constateerde, schreef hij hem wel uit. Een keer voor de rechter geweest, maar hij had geen poot om op te staan.

Dus wees niet al te hoffelijk......helaas moet je af en toe wel, om een aanrijding te voorkomen, want sommig drukken wel door en rekenen erop.

http://www.theoriecursus.nl/verkeersfor ... php?t=4294
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
sgt.flippy
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.08.2011 - 22:31
Locatie: Ham, Limburg

wim de jong schreef:Iedereen praat maar over naar links gaan "als het mogelijk is".
Als het mogelijk is, is het ook mogelijk voor de invoeger om normaal in te voegen, zonder de anderen te hinderen (wat verplicht is)
Het blijft zonder noodzaak links rijden, en dus in strijd met de RVV.Hoew vaak komt het niet voor dat je zelf een auto wilt inhalen, en hij gaat "zomaar"links rijden om iemand in te laten voegen?

Toevallig volg ik nu een cursus "rijinstructeur", en hierin werd dit behandeld als zijnde een overtreding. Mocht je dat gaan doen tijdens je examen, krijg je een ingreep, en gezakt!
Mijn broer zat bij de KLPD, en als hij het constateerde, schreef hij hem wel uit. Een keer voor de rechter geweest, maar hij had geen poot om op te staan.

Dus wees niet al te hoffelijk......helaas moet je af en toe wel, om een aanrijding te voorkomen, want sommig drukken wel door en rekenen erop.

http://www.theoriecursus.nl/verkeersfor ... php?t=4294
Dan was het dus... niet mogelijk!

Hier in België ligt het trouwens heel anders, hier zijn ze belange zo streng niet met dat onnodig links rijden. Hier ga je er echt geen boete voor krijgen, zelfs niet als je effectief onnodig links rijd.

Maar Nederland is zowiezo een absoluut miserie land om over de snelweg te rijden, dat soort regeltjes helpt er alleen aan.

Als je wilt kan ik wel situaties bedenken waarbij het mogelijk is naar links te gaan en waarbij dat nuttig is voor degene die invoegt.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Mmmm zonder het gedrag van diegene goed te praten, kan ikme nog wel een voorval herinneren toen ik met de gloednieuwe ford focus tddi (diesel 90 pk) van mijn schoonvader aan het invoegen was.

Een opel astra met gezin reed uiterst rechts op een verlaten snelweg en ik wilde invoegen. Helaas ging meneer ook niet naar links en de focus had gewoon niet genoeg power om er voor langs te gaan. Achteraf gezien zou ik er dan maar achter moeten kruipen maar dan zou ik weer snelheid verliezen en met 100 of langzamer moeten invoegen. Heb toen maar extra gas gegeven en ben stukje over de vluchtstrook gegaan.

Toen gelijk voorgenomen dat mij dat later met mijn eigen auto dat niet zou overkomen! Die auto werd toen een s40 2.0 met 140 pk, daar kon ik redelijk mee invoegen :)

Wellicht dat meneer niet genoeg auto had om redelijk te kunnen invoegen? Ik heb nou iig de luxe om nog even snel verderop in te voegen, dan is een T5je wel makkelijk!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

Het probleem is dat de meeste automobilisten het blijkbaar niet kunnen hebben dat er andere auto's voor ze rijden.
Daarom willen ze er even snel voorbij, nog net voor de ander invoegen terwijl er achter voldoende ruimte is.
Maar ja, dan moeten ze het gaspedaal even loslaten en dat kan toch echt niet.
Stel je toch eens voor dat je 1 seconde later bij de file aankomt.

Ik rij veel op de cruise controle en maak het regelmatig mee dat ik dan net iets harder rijdt dan m'n voorganger. Als ik vervolgens ga inhalen ( nog steeds op de cruise controle ) en je rijdt naast de ander, schrikken ze blijkbaar ineens wakker of krijgen het bezef dat er een ander voor ze komt te rijden, gaan ze gas geven om je toch maar voor te blijven.
Je kan dan weer naar rechts om er een paar kilometer later weer mee te maken te krijgen.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
sgt.flippy
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.08.2011 - 22:31
Locatie: Ham, Limburg

Schorpioen schreef:Het probleem is dat de meeste automobilisten het blijkbaar niet kunnen hebben dat er andere auto's voor ze rijden.
Daarom willen ze er even snel voorbij, nog net voor de ander invoegen terwijl er achter voldoende ruimte is.
Maar ja, dan moeten ze het gaspedaal even loslaten en dat kan toch echt niet.
Stel je toch eens voor dat je 1 seconde later bij de file aankomt.

Ik rij veel op de cruise controle en maak het regelmatig mee dat ik dan net iets harder rijdt dan m'n voorganger. Als ik vervolgens ga inhalen ( nog steeds op de cruise controle ) en je rijdt naast de ander, schrikken ze blijkbaar ineens wakker of krijgen het bezef dat er een ander voor ze komt te rijden, gaan ze gas geven om je toch maar voor te blijven.
Je kan dan weer naar rechts om er een paar kilometer later weer mee te maken te krijgen.
Dat is een typisch Nederlands probleem :oops:
Maak het hier zelden mee, en na men reis richting Zweden, heb ik het nogmaals ondervonden dat je dit probleem veel sneller in Nederland hebt.

Ik heb namelijk hetzelfde probleem, elke keer ik in Nederland kom, overkomt het mij dat ik op cruise control rij, en gas moet bijgeven om iemand voorbij te gaan die plots even snel rijd. En ik geef gas bij omdat ik gewoonweg weet dat als ik erachter ga rijden, ik binnen de kortste keren weer naar links zal moeten.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9305
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Als meneer of mevrouw de invoeger zelf ook even in de gaten houdt van er naast/achter hun rijdt, kunnen ze of achter je gaan rijden, of een straal gas geven zodat ze met genoeg snelheid voor je komen te rijden.
Ik kom met de auto nauwelijks op A wegen, maar in de bus haal ik m'n poot niet van het gas, en ga al helemaal niet naar links. Ze gaan er maar voor of achter. Vrachtauto's en bussen die er op willen is een ander verhaal.
En als ik dan een keer een A weg op ga met de auto, zit die vrij snel op 100km/u op de invoegstrook.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”