Even ter achtergrond op deze XCtremiteit:
Begin Januari 2012 ga ik samen met mijn broer de Arctic Challenge rijden. Dat betekent in 1 week tijd heen en terug poolcirkel, zonder snelheidsoverschrijdingen en met etappes van 2500km. Een beetje licht in de duisternis is dan handig. Daarbij, ik importeer dergelijke beugels en verkoop verstralers, dus dan moet je wel wat laten zien (en gezien worden).
We doen dat voor het goede doel: Stichting Doe een Wens en wij proberen nu zoveel mogelijk sponsoren te vinden om ons hierbij te steunen. Mocht je ons willen helpen hierbij, neem dan contact op.
Eén dezer dagen laten we de auto beletteren, dus jouw bedrijf kan er nog bij op.
Verwijderen dakrails XC90
- Douwe
- 3rd Gear member
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
GAAAAF, nu nog eens kijken of ik je ook eens in het echt tegenkom in sneek en omstreken 

Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- awedzing
- 2nd Gear member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 12.03.2010 - 16:08
- Locatie: Edebäck, Zweden
- Contacteer:
Ziet er stoer uit en ook nog voor een goed doel. Weet je al welke route er gereden gaat worden?
Onze belevenissen in Zweden zijn hier: http://www.prive.route62.nu te volgen.
Volvo XC90 D5 R-Design II - 200pk -7 zits MY2010 - xeon, geartronic, lightforce zonder E-merk, 220V
Volvo XC90 D5 R-Design II - 200pk -7 zits MY2010 - xeon, geartronic, lightforce zonder E-merk, 220V
- Douwe
- 3rd Gear member
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
De route is ons niet bekend. We krijgen kort voor de start de GPS-coordinaten van een bestemming. Of dit een eindpunt of een tussenpunt is weten we dan nog niet. Ter illustratie: Afgelopen januari was de eerste etappe van Lichtenvoorde naar Bodø, een ritje van 30 uur.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Nobel streven voor een goed doel.
De lichtbak is best ehhm..apart te noemen.
Is het eea ook weer makkelijk te demonteren zonder schade?
Ik ga iig de rit volgen in januari.
De lichtbak is best ehhm..apart te noemen.

Is het eea ook weer makkelijk te demonteren zonder schade?
Ik ga iig de rit volgen in januari.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41017
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Tja, als je Doe een wens nou inruilt voor Stichting Hoogvliegers ...... 
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Douwe
- 3rd Gear member
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
De beugel is volledig zonder schade te demonteren. Hij zit vastgeschroefd in de bevestigingspunten van de dakrails en met magneten wordt deze verder ondersteund.
diesel01 schreef:Nobel streven voor een goed doel.
De lichtbak is best ehhm..apart te noemen.![]()
Is het eea ook weer makkelijk te demonteren zonder schade?
Ik ga iig de rit volgen in januari.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Moet je voor zoiets (veel lampen en extra vermogen) nu ook nog je dynamo aanpassen? Grotere dynamo, (standaard is 100A) zeg, eentje die 200A kan leveren?
4 x 100 W, plus die 3 op de bumper, toch gauw misschien 700 W extra, is gauw 60 A extra. Dat redt je niet met je standaard dynamo.
Je hebt meer gebruikers (radio, standaard lampen, ruitenwisser, auto-elektronica, nav, raam- en stoelverwarming......etc)
En niet via een accu laten lopen, die is zo leeg en kom je niet meer weg
4 x 100 W, plus die 3 op de bumper, toch gauw misschien 700 W extra, is gauw 60 A extra. Dat redt je niet met je standaard dynamo.
Je hebt meer gebruikers (radio, standaard lampen, ruitenwisser, auto-elektronica, nav, raam- en stoelverwarming......etc)
En niet via een accu laten lopen, die is zo leeg en kom je niet meer weg
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Douwe
- 3rd Gear member
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Wel een punt, Komend weekend naar Oostenrijk om eea uit te proberen. En inderdaad, de auto is voorzien van electronica waar maar electronica voor kan worden gebruikt.
Voorop zit overigens Xenon, die jongens geven 1100 meter licht, maar trekken gelukkig geen 300W
De auto is inmiddels beletterd, dus nu helemaal heftig. Na het weekend een paar foto's van het resultaat in hoop ik de sneeuw!
Voorop zit overigens Xenon, die jongens geven 1100 meter licht, maar trekken gelukkig geen 300W
De auto is inmiddels beletterd, dus nu helemaal heftig. Na het weekend een paar foto's van het resultaat in hoop ik de sneeuw!
- Douwe
- 3rd Gear member
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Beste Wim,wim de jong schreef:Moet je voor zoiets (veel lampen en extra vermogen) nu ook nog je dynamo aanpassen? Grotere dynamo, (standaard is 100A) zeg, eentje die 200A kan leveren?
4 x 100 W, plus die 3 op de bumper, toch gauw misschien 700 W extra, is gauw 60 A extra. Dat redt je niet met je standaard dynamo.
Je hebt meer gebruikers (radio, standaard lampen, ruitenwisser, auto-elektronica, nav, raam- en stoelverwarming......etc)
En niet via een accu laten lopen, die is zo leeg en kom je niet meer weg
Hoe zou jij het aanbevelen?
gr
Douwe
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik zelf zou er een grotere dynamo in zetten.
Waarschijnlijk moet je dan iets veranderen in de bevestigingsbeugel, en waarschijnlijk de standaardpoellie op de as overzetten, maar dan ben je direct klaar.
Een dynamo met een max stroom van 250-300 A zou voldoende moeten zijn.
In de scheepvaart zijn dit soort nog hele kleintjes, daar beginnen ze met 300 A. Je moet er wel ruimte voor hebben bij de bestaande dynamo (die gaat eruit natuurlijk!)
Je bent immers extreem bezig, en zoals je zelf ook zegt.......veel verbruikers aan gedurende de rit, daar is de standaard dynamo niet op berekend.
Kijk eens bij de volgende links:
http://www.alternatorparts.com/
http://www.nationsautoelectric.com/highoutput.html
Wel allemaal USA, maar daar houden ze ook wel van extreem.
Een alternatief is een zgn dual-alternator bracket.........Daarop zitten dan 2 dynamo's, dat heb ik een keer gezien in een 945 icm een B230 blok.
Maar daar heb je ruimte zat, hier denk ik niet.
Waarschijnlijk moet je dan iets veranderen in de bevestigingsbeugel, en waarschijnlijk de standaardpoellie op de as overzetten, maar dan ben je direct klaar.
Een dynamo met een max stroom van 250-300 A zou voldoende moeten zijn.
In de scheepvaart zijn dit soort nog hele kleintjes, daar beginnen ze met 300 A. Je moet er wel ruimte voor hebben bij de bestaande dynamo (die gaat eruit natuurlijk!)
Je bent immers extreem bezig, en zoals je zelf ook zegt.......veel verbruikers aan gedurende de rit, daar is de standaard dynamo niet op berekend.
Kijk eens bij de volgende links:
http://www.alternatorparts.com/
http://www.nationsautoelectric.com/highoutput.html
Wel allemaal USA, maar daar houden ze ook wel van extreem.
Een alternatief is een zgn dual-alternator bracket.........Daarop zitten dan 2 dynamo's, dat heb ik een keer gezien in een 945 icm een B230 blok.
Maar daar heb je ruimte zat, hier denk ik niet.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21419
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
300 ampère, 12 volt.
Ik denk aan 95 mm2 bekabeling tussen je dynamo en de accu ...
Ik denk aan 95 mm2 bekabeling tussen je dynamo en de accu ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
De accu heeft niet zoveel te lijden, die wordt echt niet met zoveel meer stroom opgeladen.
Wel zou ik inderdaad een behoorlijke draad......en wel litzedraad (zoals veelal de massakabel) van min 4 cm breed leggen van de dynamo naar de accu (om de pieken op te vangen)
Litzedraad is beter dan 1 enkele draad........
De tweede keus is nog 2 (twee) dezelfde kabels erbij leggen van de dynamo naar de accu.
Bevestig de dynamo met borgmoeren met veerringen om een goed massacontact te verzekeren.
Desnoods een extra draad van de behuizing van de dynamo naar massa!
Een behoorlijke litzedraad (2,5-3 cm breed) tussen de accu en de relais(zelf persoonlijk zou ik elke lamp een eigen relais geven, die elk min 20A kan schakelen) en dan een aparte draad (6 kwadraad) direct naar elke lamp.
Neem voor elke grote gebruiker altijd een redelijke kabel direct van de accu naar die gebruiker, via een relais.
dit is altijd de meest beste oplossing
Vervelend dat je accu achterin ligt, helaas, en de dynamo voorin.
Vandaar de ietsjes overdimensionering van de kabels.
Denk je ook aan behoorlijke zekeringen? (zo dicht mogelijk bij de accu) Een eland aanrijden kan je een lamp kosten, met daarna sluiting.......geen zekering is direct de kortsluitstroom, en met deze situatie en draaiende motor is het al gauw brand.
klein tabelletje voor max stromen:
diameter max stroom
2,5 .............. 27 A
4 ................. 36 A
6 ................. 46 A
10 ............... 62 A
Wel zou ik inderdaad een behoorlijke draad......en wel litzedraad (zoals veelal de massakabel) van min 4 cm breed leggen van de dynamo naar de accu (om de pieken op te vangen)
Litzedraad is beter dan 1 enkele draad........
De tweede keus is nog 2 (twee) dezelfde kabels erbij leggen van de dynamo naar de accu.
Bevestig de dynamo met borgmoeren met veerringen om een goed massacontact te verzekeren.
Desnoods een extra draad van de behuizing van de dynamo naar massa!
Een behoorlijke litzedraad (2,5-3 cm breed) tussen de accu en de relais(zelf persoonlijk zou ik elke lamp een eigen relais geven, die elk min 20A kan schakelen) en dan een aparte draad (6 kwadraad) direct naar elke lamp.
Neem voor elke grote gebruiker altijd een redelijke kabel direct van de accu naar die gebruiker, via een relais.
dit is altijd de meest beste oplossing
Vervelend dat je accu achterin ligt, helaas, en de dynamo voorin.
Vandaar de ietsjes overdimensionering van de kabels.
Denk je ook aan behoorlijke zekeringen? (zo dicht mogelijk bij de accu) Een eland aanrijden kan je een lamp kosten, met daarna sluiting.......geen zekering is direct de kortsluitstroom, en met deze situatie en draaiende motor is het al gauw brand.
klein tabelletje voor max stromen:
diameter max stroom
2,5 .............. 27 A
4 ................. 36 A
6 ................. 46 A
10 ............... 62 A
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Douwe
- 3rd Gear member
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Dank voor de tip! Zal eea meenemen.
Onderstaand een foto van de Volvo tijdens het trainingsweekend in Oostenrijk. Meer foto's en de verhalen zijn te vinden op www.arcticdrive.nl

Groet,
Douwe
Onderstaand een foto van de Volvo tijdens het trainingsweekend in Oostenrijk. Meer foto's en de verhalen zijn te vinden op www.arcticdrive.nl

Groet,
Douwe
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
mooie platen zeg! en goed getroffen met het weer, nu was het zeker enigszins realistisch!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
The artic challenge is NU te zien op veronica!
En deze XC90 is net welgeteld 1 sec in beeld geweest
heb ook al andere volvo's gezien
*edit*
net alweer een tijdje in beeld geweest
En deze XC90 is net welgeteld 1 sec in beeld geweest

heb ook al andere volvo's gezien

*edit*
net alweer een tijdje in beeld geweest

Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- bookkeeper
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
- Contacteer:
Cool now watching...
Bookkeeper
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more
2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition