Door: Wim Oude Weernink
2011-10-10
In maart kreeg ik van Volvo’s in Duitsland geboren en bij Volkswagen opgegroeide (afgezien van een kort uitstapje naar Mitsubishi Europe) nieuwe baas Stefan Jacoby het eerste kleimodel van een nieuw ontwerp te zien. Helemaal ‘af’ kon je het werkstuk dat de naam Universe droeg niet noemen, van verschillende invalshoeken klopte het perspectief niet. De neus zag er ook wel erg plat en breed uit. Maar het doel was duidelijk: Jacoby wil breken met een designrichting die onder het bewind van Ford tot stand kwam. En waarin de oorspronkelijk ‘koele’ Zweedse waarden zijn inziens steeds verder zoek raakten.
“Let wel, dit is nog maar het begin,” stelde Jacoby me gerust. “Heb even geduld tot Frankfurt, dan zul je een meer definitief concept zien.” Ik ben vorige maand daarom speciaal even naar de Volvo-stand gelopen om het tweede studiemodel eens goed te bekijken. Ook nu weer moest ik wennen maar raakte wel van de boodschap overtuigd.
Die drukke, onder Peter Horbury door de Brit Steve Mattin ontworpen Volvo’s van de laatste jaren speelden te veel in op de Amerikaanse smaak, hoe goed hij de details van zijn scheppingen ook uitwerkte. Het uiterlijk van hedendaagse Volvo’s harmonieert volgens mij ook niet zo met de pragmatische en functionele interieurs. Smaken verschillen natuurlijk, dus ik ga er niet over twisten. Dat ook het nieuwe ‘Concept You’ – zo luidt de werknaam – nog om een beetje gewenning vraagt is zacht uitgedrukt. Het verhaal erachter lijkt niettemin te kloppen. “Dit is een voorbeeld van duurzaam design,” fluisterde Horbury me in toen ik het model eens rustig bekeek. “Uit alles blijkt dat dit concept tijdloze Zweedse waarden vertegenwoordigt.”
De neus met een brede grille en een wat boven de profiellijn uit tornende motor roept associaties op met de snuit van de aloude ‘kattenrug’ – goed idee, want erg herkenbaar zonder dat je van retro design kunt spreken. Dat zou namelijk een stap terug zijn. Datzelfde geldt ook voor het silhouet – een aflopende achterkant waarin je ook weer de kattenrug ontwaart. Met de horizontale achterlichten op de ‘Concept You’ neemt Volvo duidelijk afstand van de karakteristieke asymmetrische en bij de estates verticale elementen die bij mij overigens nooit erg harmonisch overkwamen. Van binnen heeft Volvo’s designteam de koele Zweedse geest behouden door veel elementen nog simpeler uit te voeren. Best mooi, eigenlijk.
Hoe het nu verder gaat met Volvo’s nieuwe design? Nou, er zullen nog wel een of twee voorstellen volgen. Ik houd het op Detroit in januari aanstaande en Genève of Beijing in maart/april. Eén concept zal ongetwijfeld een estate worden want zo’n model is voor de Zweden een kernactiviteit. En een grotere sedan versie, om aan de Chinese smaak tegemoet te komen want Volvo eigenaar Li Shufu van Geely Motors wil in China de grote Audi’s, BMW’s en Mercedessen van repliek kunnen dienen.
Dit design is slechts de verpakking van toekomstige Volvo’s die ook technisch van aard veranderen. Jacoby mag dan Volvo weer winstgevend hebben gemaakt en de productie weer boven de 400.000 brengen, het blijft natuurlijk een klein merk dat zich geen technische uitspattingen kan veroorloven. Er wordt hard gewerkt aan een compleet nieuw productportfolio voor het komende decennium inclusief nieuwe viercilindermotoren want de huidige Volvo vijf- en zespitters worden in de toekomst ‘kalt gestellt’. En er komt een universeel lichtgewicht platform waarop middelgrote en grote Volvo’s kunnen worden gebouwd. Als de uitdrukking ‘wordt vervolgd’ ergens van toepassing is, dan zeker voor dit Volvo-verhaal.
bron: auto-kopen.nl
Volvo design
In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41437
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ben
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors