S40 op G3, stottert/houdt in, please help

Geproduceerd bij NedCar in Born
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Ok..is dus niet iets wat ik zelf moet gaan doen hoor ik al...

hier een foto van het blok.
Afbeelding
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Nou zo erg is het nou ook weer niet maar voorzichtigheid is altijd geboden en een gewaarschuwt mens telt voor 2.
Maar het vervangen kun je wel zelf doen als je de nieuw kabels verbindt met dezelfde bobine en bougies, en ook dezelfde stekkers weer vastmaakt aan dezelfde bougie. Kortom niets verandern alleen omwisselen.
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Ja ok ... maar de kabels had ik al bekeken....en daar zag ik geen rare dingen op
Op het blok heb ik niet gekeken....
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Het hoeft ook niet zo te zijn dat je het kunt zien. Soms maar niet altijd. Maar schroef de deksel eraf en luister eerst waar het geluid precies vandaan komt.

MVG Martin
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Ik heb net mijn zwager gebeld, die wel echt verstand van auto's heeft (behalve gas)....
die wil morgen even kijken en kabels wisselen e.d.
Als ik nog iets anders kan proberen...dan hoor ik dat graag natuurlijk.
ik wil wel een vrolijke volvo rijder zijn...en niet een beetje treurige.... :)
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Ludo schreef:je bent wel érg ongeduldig hé. :lol:

zoek nou eerst effe uit welk merk/type installatie je hebt.
straks ga nog een filter zoeken in een installatie waar d'r geen inzit.

wat je ook kan controleren in geval van Vialle LPi:
motor starten, op lpg zetten zodat de pomp druk gaat maken en laat em stationair draaien.
luister nu met je oor tegen de tank.
hoor je iets zacht zoemen of ratelen?.

Ludo.
Ik hoor dus niks ... geen zoem/ratel.
is dat dan een teken dat het NIET de pomp is ?
of kan het zijn dat de pomp voorin ligt, die installaties zijn er toch ook ??
Gebruikersavatar
rhs60
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 13.06.2006 - 12:14
Locatie: Rijsbergen (N.Br.)

Bij mij zoemt de pomp wel. Voor het starten zelfs een paar seconden even duidelijk harder.

Luister ook eens goed bij de motor of het ratelende geluid niet van de gas-injector van de derde cilynder afkomstig is. Een defecte injector is namelijk ook heel goed mogelijk. (kijk eens of het geluid verdwijnt als je de stekker van deze injector af haalt. Natuurlijk de motor niet te lang laten lopen op 3 cilinders!)

Nog een tip: Vervang voor de zekerheid ook de bougies. Ik heb wel eens (bij een vorige auto) een slecht lopende motor gehad op LPG, wat uitsluitend veroorzaakt werd door mindere bougies.
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

dit is dus een Vialle LPi installatie.
je moet de pomp idd horen zoemen.
de pomp zit altijd in de tank, dus nooit voorin.
jij hoort dus niets wat zou kunnen betekenen dat de pomp niet aangestuurd word óf een afsluiter blijft geactiveerd.
naast je accu zie je de 2 kleine zwarte "kastjes" zitten, doe ze eens open en controleer die zekeringen eens.

over het tikken zou ik me (nog) niet te veel zorgen maken, de injectors tikken altijd.
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Maar als de pomp niet goed zou zijn, echt kapot.
Dan zou hij toch ook niet stationair kunnen lopen op gas ?
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

hij kan nog lopen op tankdruk
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

maar ook met gemak 10 minuten nog ??
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Voskewarez schreef:Maar als de pomp niet goed zou zijn, echt kapot.
Dan zou hij toch ook niet stationair kunnen lopen op gas ?
stationair wel, daar is geen of weinig druk voor nodig.
de pompdruk moet dus altijd hoger zijn dan de tankdruk.
vanaf het moment dat je dan gas geeft levert de pomp niet voldoende druk en de motor zal sterk inhouden of afslaan.
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Maar gas geven kan ik wel..toeren lopen op.
Tot ik denk, ik ga rijden....dan niet meer.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

heel weing gas geven zeker?.
vanaf het moment dat je "normaal" wil gasgeven houd het op?.
deze symptomen duiden idd op een kapotte pomp.
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

nee...makkelijk tot 4000 toeren(hoger ben ik nie gegaan), echt tot ik hem in versnelling zet en wil rijden.
idem als ik op benzine rijd, ong. 80, dan overzet op gas...dan is het einde.
geen beweging meer in..
maar wel stationair draaien.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

je kan dus stationair wel naar hogere toeren.
vreemd.
een afsluiter kan dan ook niet de boosdoener zijn.
als ik jouw was reed ik gewoon naar een Vialle specialist en zou het probleem voorleggen.
dat werkt sneller dan eerst bellen want dan heeft idd niemand direct tijd, als je ter plekke bent is dat wel anders. :wink:
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Morgen eerst maar eens kijken naar bougie/kabels en bobine.....
misschien is dat het toch wel.
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

nee...makkelijk tot 4000 toeren(hoger ben ik nie gegaan), echt tot ik hem in versnelling zet en wil rijden.
idem als ik op benzine rijd, ong. 80, dan overzet op gas...dan is het einde.
geen beweging meer in..
maar wel stationair draaien.
Dit klopt wel want je draait onbelast. Dit betekent dat er relatief weinig mengsel in de cilinder komt en dus ook tussen de bougie electroden waardoor de ionisatie spanning lager is waardoor een kabel minder snel of niet doorslaat.
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Nou....
ik ben voorlopig weer een blijde volvo rijder.

1. filter op de tank zelf onder de klep zat helemaal vol met troep.
2. zekering onder motorklep was eruit geklapt (vandaar geen zoem geluid)
3. lucht filter was errug smerig.
4. bougies waren op.

Dus, binnenkort een grote beurt.......en dan moet hij er weer tegen kunnen.

Bedankt iedereen die heeft getracht mij te helpen.....
Voskewarez
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 13.07.2006 - 09:45
Locatie: Arnhem

Nou....
ik dacht dta de problemen nu over zouden zijn.
ALs ik nu een eind rij, dan klapt toch die zekering onder de motorklep eruit.
Het is een 15A zekering, ik weet niet hoe zwaar deze behoort te zijn.
Lijkt erop dat als ik flink gas geef dat hij er dan uit klapt.
Hoe zwaar hoort die zekering te zijn ?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”