Onlangs is het voorwiellager van mijn 2005 V50 vervangen door een AD garage.
Bij wiel verwijderen vanwege conserveren (wat altijd vergeten wordt door garage) viel het mij op dat een van de wielmoeren dolgedraaid was. Bij vergelijking van het oude onderdeel, wat ik altijd mee vraag, met het nieuwe bleken de wielbouten die in de flens geperst zitten, 32 mm lang te zijn i.p.v. 38 mm in het origineel. Bij nameten bleek de moer nu nog maar 8 mm op de bout gedraaid te worden. Dit lijkt mij niet goed. De garage houdt vol dat dit voldoende is.
Het nieuwe lager is aftermarket van QH type QWB1368 en volgens gegevens geschikt voor V50.
Wiel en remschijven zijn originele onderdelen zodat daar geen maatafwijkingen zijn.
Graag reakties van mensen die hier ervaring mee hebben. Wellicht weet iemand de boutlengte van andere merken vervangende lagers zoals SKF.
Dank bij voorbaat
Han
V50 wiellager
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Er is bij je auto een verkeerd type gemonteerd met kortere boutlengte.
Het SKF nummer is
VKBA6543
Deze wordt gebruikt bij verschillende types Volvo,
Bij jou is denk een lager voor Ford gemonteerd.
38mm moet het dus zin ipv 32mm
Het SKF nummer is
VKBA6543
Deze wordt gebruikt bij verschillende types Volvo,
Bij jou is denk een lager voor Ford gemonteerd.
38mm moet het dus zin ipv 32mm
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 16.08.2008 - 08:18
Hi Ramon,
Kun je dit nader toelichten? De QH site geeft aan dat het geplaatste lager wel goed is. Hier verschuilt de garage zich natuurlijk achter.
Heb inmiddels wel een nieuwe wielmoer gekregen, gratis ook nog.....
Kun je dit nader toelichten? De QH site geeft aan dat het geplaatste lager wel goed is. Hier verschuilt de garage zich natuurlijk achter.
Heb inmiddels wel een nieuwe wielmoer gekregen, gratis ook nog.....
V50 2005 Summum
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Maar draagt je moer nu wel voldoende of kun je dit zelf niet zien door de dopmoeren icm LM velgen ?
Hoe dan ook, 6 mm verschil is best veel en er moet minimaal 1 a 2 windingen over zijn.
Ik zou gewoon met de oude die er onder vandaan komt aantonen dat je toch echt de versie met de langere bouten moet hebben. Gaat wel om je wielen en daarnaast moeten ze probleemloos een x aantal keren los en vast gedraaid kunnen worden voor onderhoud. Je hoopt toch nog een paar jaar plezier er van te hebben? Succes ermee!
Hoe dan ook, 6 mm verschil is best veel en er moet minimaal 1 a 2 windingen over zijn.
Ik zou gewoon met de oude die er onder vandaan komt aantonen dat je toch echt de versie met de langere bouten moet hebben. Gaat wel om je wielen en daarnaast moeten ze probleemloos een x aantal keren los en vast gedraaid kunnen worden voor onderhoud. Je hoopt toch nog een paar jaar plezier er van te hebben? Succes ermee!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 20.11.2010 - 00:26
wat bedoel je met die skf nummer?Ramon&Ramon schreef:Er is bij je auto een verkeerd type gemonteerd met kortere boutlengte.
Het SKF nummer is
VKBA6543
Deze wordt gebruikt bij verschillende types Volvo,
Bij jou is denk een lager voor Ford gemonteerd.
38mm moet het dus zin ipv 32mm
Is dat de goede of juist niet?

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Precies,zo is het..