Wat voor druppellader?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Rob Bakker
5th Gear member

Wie heeft er hier ervaringen met druppelladers voor een auto accu?

Ik ben op zoek naar een lader voor de S80, de winter komt er weer aan en ik wil niet dat de accu weer zo slecht wordt ;).

Alleen ben ik een totale leek op dit gebied en wil ook weer niet de eerste kopen die ik tegen kom.
Iroll
6th Gear member

Deze zou ik aanraden. Mooi compact, goed product en een prima prijs. Heb ik thuis ook. Hier kan je de gebruiksaanwijzing vinden.
edraket
7th Gear member

Die zou ik zeker niet kiezen voor een auto als je naast druppelladen ook de accu wilt kunnen opladen als hij leeg is. Hij kan namelijk maar 3,6 ampere laden en dat is echt te weinig voor een beetje accu. Een ampere of 10 moet je wel halen anders krijg je geen leven meer in de accu. Laden met een te lage stroom is namelijk niet goed voor een accu. Simpel gezegd wordt een accu daar lui van en neemt de capaciteit af.
CTEK heeft ook laders met een hogere laadstroom, de XS 7.0 of XS10 bijvoorbeeld.

Maar staat de auto dan hele lange tijd stil? Als je de auto (bijna) dagelijks gebruikt hoef je hem zeker niet aan de druppellader te zetten. Als de auto niet goed wil starten zonder lader is er iets anders aan de hand.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
945i
8th Gear member

Dat is een prima dingetje idd. (die Iroll laat zien)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Iroll
6th Gear member

Die zou ik zeker niet kiezen voor een auto als je naast druppelladen ook de accu wilt kunnen opladen als hij leeg is. Hij kan namelijk maar 3,6 ampere laden en dat is echt te weinig voor een beetje accu. Een ampere of 10 moet je wel halen anders krijg je geen leven meer in de accu. Laden met een te lage stroom is namelijk niet goed voor een accu. Simpel gezegd wordt een accu daar lui van en neemt de capaciteit af.
Opladen met teveel ampere is juist schadelijk. Wil je lang met je accu doen dan mag je die met hooguit 10% van de accu capaciteit opladen. Jouw advies van minstens 10A kan je alleen doen bij een accu van 100Ah of hoger. Heb je een accu van een lager Ah dan bekort je de levensduur als je die met een 10Ah gaat laden. Liever een lager laad amperage en de accu langer aan lader, dan vlug laden met een hoog amperage als je langer van je accu wil genieten.
Een te grote laadstroom geeft nl sterke gas vorming (H2=knalgas) en heeft ontwikkeling en kristalvorming op de lood platen tot gevolg, waardoor de capaciteit van de accu afneemt.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

Rob Bakker schreef:Ik ben op zoek naar een lader voor de S80, de winter komt er weer aan en ik wil niet dat de accu weer zo slecht wordt ;).

.

staat de auto dan de hele winter stil? als je met enige regelmaat rijdt dan heeft een accu in goede conditie geen druppellader nodig. Als je één keer per week niet haalt dan heb je een nieuwe accu nodig en moet je controleren of de dynamo goed oplaadt
Rob Bakker
5th Gear member

Ik rij ongeveer een keer per week ermee, maar alleen in het dorp. Korte ritjes van 5 km naar de super en dat soort. Af en toe iets meer, 20 km naar de stad, maar veel meer ook niet. Eigenlijk dus te kort om de accu weer voldoende te laden. Ter illustratie, dit jaar heef hij +/- 3500 km gereden.
Normaal gaan we er ook mee op vakantie, maar dit jaar niet in verband met de kleine.

De dynamo is nog goed (getest) evenals de accu (ook getest).

Je merk gewoon dat de motor in de winter veel slechter wil starten als in de zomer.

Ik heb ook al even gekeken op de site van Ctek, maar ken de merken ed. verder niet, vandaar de vraag.
945i
8th Gear member

Ga eens een stuk rijden zonder licht. Kan hij lekker bijladen. :) (wel uitkijken he!?) :shock:
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

Rob Bakker schreef:Ik rij ongeveer een keer per week ermee, maar alleen in het dorp. Korte ritjes van 5 km naar de super en dat soort. Af en toe iets meer, 20 km naar de stad, maar veel meer ook niet. Eigenlijk dus te kort om de accu weer voldoende te laden. Ter illustratie, dit jaar heef hij +/- 3500 km gereden.
Normaal gaan we er ook mee op vakantie, maar dit jaar niet in verband met de kleine.

De dynamo is nog goed (getest) evenals de accu (ook getest).

Je merk gewoon dat de motor in de winter veel slechter wil starten als in de zomer.

Ik heb ook al even gekeken op de site van Ctek, maar ken de merken ed. verder niet, vandaar de vraag.
ja, als je zo weinig rijdt komt de motor nooit op bedrijfstemperatuur, slijt enorm, veel concensvorming etc. en de accu wordt zelden goed opgeladen; ok, jouw keuze....
het beste voor de gehele auto zou zijn om met een flinke omweg naar de super te rijden, maar als je dat niet wilt dan is een druppellader een oplossing, Ctek of Optimate zijn dan goede oplossingen; ik gebruik ze met succes voor mijn motoren want als die twee weken stilstaan trekt het alarm het kleine accuutje redelijk leeg;
maarre....is een electrische auto geen optie? actieradius is bij jou geen punt....en als je de echte km kostprijs berekent is een taxi waarschijnlijk een nog betere optie...
Rob Bakker
5th Gear member

Das helemaal waar ;) maar heb er helaas ook niet heel veel tijd voor. Naar mijn werk is niet echt een optie helaas. Ik heb ook een lease auto (en betaal er ook bijtelling voor) en er wordt verwacht dat je de auto elke dag gebruik om naar je werk te komen. Collega's zonder auto kunnen dan de auto lenen is de redenatie (ook al gebeurd dat nooit).

Ps. Bijtelling komt mede doordat ik de kleine weg moet brengen, en dan kom je in de knoei met de maximale prive kilometers.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

nu snap ik het even niet, je hebt een lease auto, valt in de bijtellingsregeling omdat je privé rijdt, maar dan heb je nog een privé auto voor wat extra privé km's? en als je nou eens met de lease auto naar de super rijdt? die bijtelling is altijd gunstiger dan een eigen auto erbij
945i
8th Gear member

De S80 is een dure niet veel beoefende hobby auto.
edraket
7th Gear member

Iroll schreef:
Opladen met teveel ampere is juist schadelijk. Wil je lang met je accu doen dan mag je die met hooguit 10% van de accu capaciteit opladen. Jouw advies van minstens 10A kan je alleen doen bij een accu van 100Ah of hoger. Heb je een accu van een lager Ah dan bekort je de levensduur als je die met een 10Ah gaat laden. Liever een lager laad amperage en de accu langer aan lader, dan vlug laden met een hoog amperage als je langer van je accu wil genieten.
Een te grote laadstroom geeft nl sterke gas vorming (H2=knalgas) en heeft ontwikkeling en kristalvorming op de lood platen tot gevolg, waardoor de capaciteit van de accu afneemt.
Dat klopt echt niet wat je hier zegt. Knalgas ontstaat alleen boven een celspanning van 2,4volt (14,4 volt voor een 6 cels accu). Je hebt juist de gasspanning juist nodig om mbv de opstijgende gasbellen het elektrolytoplossing goed te laten mengen. Met een te lage stroom laden zorgt voor een slechte menging en daardoor niet volledig geladen accu waardoor de capaciteit alsmaar afneemt.

Het is geaccepteerd om een accu te laden tijdens de gastoestand van 20% de accucapaciteit. Voordat de gasspanning bereikt wordt kun je met nog veel hogere stromen laden. Er zijn testen gedaan met 50% v/d capaciteit laden zonder enige schade aan de accu. Van belang is dat de accu temperatuur niet teveel stijgt. Maar met nog hogere stromen dan 20% laden heeft niet zoveel zin behalve dat je tijd wint.
Die 10% die jij aanhaalt dateert nog uit de tijd dat je laders had zonder intelligentie. Nu wordt bij een intelligente lader na het bereiken van de gasspanning automatisch met een lagere stroom geladen.

Nogmaals, de 3.6 Ampere is echt veel te laag voor een autoaccu, tenzij je een panda accu wilt laden, maar volgens mij gaat het hier over een Volvo.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
945i
8th Gear member

Het gaat om het op spanning houden van een accu, niet volledig opladen..
edraket
7th Gear member

Dat had ik gezien, alleen is het dan wel zo handig als hij meteen kan laden. Dat was ook mijn vraag aan de topic starter!
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Oceanracer
Geartronic member

Ed, is die MXS 5.0 ook een optie? Die zou "desulfatering" hebben??? Die Ferve is me echt te groot om handig in het gebruik te zijn.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Rob Bakker
5th Gear member

945i schreef:De S80 is een dure niet veel beoefende hobby auto.
:-# :thumbright: \:D/

En mijn vrouw wil absoluut niet in een 107 / c1 / aygo formaat.
Past de kinderwagen niet in, en al zeker niet met de boodschappen erbij.
Plus dat ze aan huis vast zit op de dagen dat ze niet werkt en ik wel.

Dus ja, dure hobby, maar ik heb er ook geen ander auto voor terug waar ik weet wat ik heb. ;)

Ik ga eens kijken welke Ctek ik ga bestellen. Zit te twijfelen tussen de 5.0 en de 7.0

Ed, laden is inderdaad wel handig, al is het maar voor de zekerheid.
edraket
7th Gear member

Welke Ferve bedoel je dan? Ik heb zelf toevallig een Ferve (F2912), met drie verschillende laadstromen. Handig voor de motor (2A), kleine accu's (6A) en grote (12A). Alleen kan deze niet druppelladen, maar daar heb ik een motomate voor. Een lader die grote accu's kan laden is gewoon groot en zo'n druppellader wil je juist heel klein.
Ik vind die CTEK MXS 5 ook wat aan de kleine kant. Wij hebben hele grote accu's in de Volvo. En dan heb je gewoon een zware acculader nodig om de accu weer leven in te kunnen blazen. Bovendien moet je anders heel erg lang laden.
Ik merkte ook dat mij accu minder werd. Heb hem half ontladen en op 12A opgeladen. Je merkt echt dat er meer purrie in de accu zit nu, en niet eenmalig. Zelfde met de 850. Daar zat een vrij nieuwe accu in, maar 2 winters geleden deed hij het bijna niet meer. Even half ontladen en opgeladen en sindsdien doet hij het weer perfect.

Desulfatering doen ze met een pulsspanning. Deze pulsen zijn dan hoger dan de normale laadspanning. Laat zeggen dat je normaal met 14 volt laad, dan geven ze pulsen van wel 16 volt met pauzes ertussen. De gemiddelde laadspanning is dan nog steeds 14 volt, maar door de hogere spanningen vindt het desulfaterings proces plaats en herstet de accu zich enigszins.

Voor de Volvo zou ik zeker vanaf de MXS 7 adviseren. Deze laadt met 7 ampere.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Oceanracer
Geartronic member

Ik begrijp het verhaal, maar ik wil ook de accu van mijn zitmaaier kunnen doen en die MXS 5 doet van 1,2 Ah en die MXS 7 pas vanaf 7,0. Dat gat is mij dan even wat te groot. Die MXS doet accu's tot 140 Ah, vandaar mijn interesse in dat ding. Had vorig jaar al eens een topic geopend, maar is er toen verder bij gebleven. Wil nu wel een lader aanschaffen. Voordeel van die CTEC is ook dat je daar een permanente aansluiting op kunt maken. Ik wil de accu's van de tractoren er namelijk ook mee gaan onderhouden. En dan is die stekkerverbinding erg gemakkelijk! Ik wil hem dus gebruiken voor de zitmaaier (geen stikker dus geen idee hoeveel Ah), de caravanaccu (75Ah), diverse tractoren tussen de 50Ah en 102Ah) en indien nodig mijn eigen V70.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member

Boertje van buutn. :lol:

Koop het aantal CTEC's dat je denkt nodig te hebben en leg ze aan de prik, de werktuigen zullen je niet in de steek laten op het moment dat je ze nodig hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”