Ik ben op zoek naar een lader voor de S80, de winter komt er weer aan en ik wil niet dat de accu weer zo slecht wordt

Alleen ben ik een totale leek op dit gebied en wil ook weer niet de eerste kopen die ik tegen kom.
Opladen met teveel ampere is juist schadelijk. Wil je lang met je accu doen dan mag je die met hooguit 10% van de accu capaciteit opladen. Jouw advies van minstens 10A kan je alleen doen bij een accu van 100Ah of hoger. Heb je een accu van een lager Ah dan bekort je de levensduur als je die met een 10Ah gaat laden. Liever een lager laad amperage en de accu langer aan lader, dan vlug laden met een hoog amperage als je langer van je accu wil genieten.Die zou ik zeker niet kiezen voor een auto als je naast druppelladen ook de accu wilt kunnen opladen als hij leeg is. Hij kan namelijk maar 3,6 ampere laden en dat is echt te weinig voor een beetje accu. Een ampere of 10 moet je wel halen anders krijg je geen leven meer in de accu. Laden met een te lage stroom is namelijk niet goed voor een accu. Simpel gezegd wordt een accu daar lui van en neemt de capaciteit af.
Rob Bakker schreef:Ik ben op zoek naar een lader voor de S80, de winter komt er weer aan en ik wil niet dat de accu weer zo slecht wordt ;).
.
ja, als je zo weinig rijdt komt de motor nooit op bedrijfstemperatuur, slijt enorm, veel concensvorming etc. en de accu wordt zelden goed opgeladen; ok, jouw keuze....Rob Bakker schreef:Ik rij ongeveer een keer per week ermee, maar alleen in het dorp. Korte ritjes van 5 km naar de super en dat soort. Af en toe iets meer, 20 km naar de stad, maar veel meer ook niet. Eigenlijk dus te kort om de accu weer voldoende te laden. Ter illustratie, dit jaar heef hij +/- 3500 km gereden.
Normaal gaan we er ook mee op vakantie, maar dit jaar niet in verband met de kleine.
De dynamo is nog goed (getest) evenals de accu (ook getest).
Je merk gewoon dat de motor in de winter veel slechter wil starten als in de zomer.
Ik heb ook al even gekeken op de site van Ctek, maar ken de merken ed. verder niet, vandaar de vraag.
Dat klopt echt niet wat je hier zegt. Knalgas ontstaat alleen boven een celspanning van 2,4volt (14,4 volt voor een 6 cels accu). Je hebt juist de gasspanning juist nodig om mbv de opstijgende gasbellen het elektrolytoplossing goed te laten mengen. Met een te lage stroom laden zorgt voor een slechte menging en daardoor niet volledig geladen accu waardoor de capaciteit alsmaar afneemt.Iroll schreef:Opladen met teveel ampere is juist schadelijk. Wil je lang met je accu doen dan mag je die met hooguit 10% van de accu capaciteit opladen. Jouw advies van minstens 10A kan je alleen doen bij een accu van 100Ah of hoger. Heb je een accu van een lager Ah dan bekort je de levensduur als je die met een 10Ah gaat laden. Liever een lager laad amperage en de accu langer aan lader, dan vlug laden met een hoog amperage als je langer van je accu wil genieten.Die zou ik zeker niet kiezen voor een auto als je naast druppelladen ook de accu wilt kunnen opladen als hij leeg is. Hij kan namelijk maar 3,6 ampere laden en dat is echt te weinig voor een beetje accu. Een ampere of 10 moet je wel halen anders krijg je geen leven meer in de accu. Laden met een te lage stroom is namelijk niet goed voor een accu. Simpel gezegd wordt een accu daar lui van en neemt de capaciteit af.
Een te grote laadstroom geeft nl sterke gas vorming (H2=knalgas) en heeft ontwikkeling en kristalvorming op de lood platen tot gevolg, waardoor de capaciteit van de accu afneemt.
:-# :thumbright: \:D/945i schreef:De S80 is een dure niet veel beoefende hobby auto.