D5 tunen naar 253 pk en 548 Nm?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
lemmer
4th Gear member

Quota schreef:heeft rica de begrenzer ook verwijderd? Anders zul je ook met 253 pk geen klap harder rijden dan 210 km per uur...
Nee, XC70 loopt max 230 op de teller. Is echt hard zat voor zo een vrachtwagen, maar vooral de trekkracht van 140 tot 180 zou ik beter willen hebben.
Voor echt meer eindsnelheid moet je een andere eindoverbrenging hebben.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Quido
2nd Gear member

lemmer schreef:
Ludo schreef:
Ben schreef:Laten we het er op houden dat je best mag tunen als je dat wilt maar dat je de consequenties dan ook voor je rekening neemt en niet afschuift op de dealer (die de tuning niet heeft uitgevoerd.
Einde van deze discussie.
dat zal ondertussen, na zovele discussies wel duidelijk zijn voor iedereen.
de mensen hier zijn ook niet van gisteren.
Ben schreef:Bart en Ludo kunnen verder discussieren per PB of e-mail.
dat is een mogelijkheid, maar Bart Simpson wil zich niet verlagen tot de Belgische forummers, die volgens hem van een lager nivo zijn.
de sukkel...
Jongens, Jongens wat een moralistisch gedoe.

Geniet toch gewoon van de techniek die er staat omschreven, ik neem aan dat jullie ook op dit forum zitten uit technische interesse voor het merk, anders is het zonder van je tijd.
Begin anders een politieke partij in Vlaanderen, het land heeft het nodig.

We hebben ondertussen nog steeds geen regering dus kunnen we nog steeds over tuning kletsen. :?
XC60 summum D3 AWD tuned 225pk bj 29-9-2010, Black sapphire, sandstone leder
Ludo
6th Gear member

Quido schreef:We hebben ondertussen nog steeds geen regering dus kunnen we nog steeds over tuning kletsen. :?
Kletsen brengt, net zoals bij de regering, ook geen zoden aan de dijk.
Actie ondernemen, daar gaat het om.

:lol:
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hoe oud zijn die auto's waar de opgegeven " groei " in Nm's en Pk's niet gehaald wordt?

Ik vertel mijn klanten altijd keurig dat oudere auto's al Pk's verloren zijn...
Per 100.000Km laat je er zo maar 15 tot 20 achter op het wegdek...

Als er dan een S60-T5 uit 2003 langs komt met 130.000km op de teller, dan haal je inderdaad geen 310Pk, helemaal goed.
Als de wagen goed onderhouden is en netjes loopt voor aanvang haal je waarschijnlijk zo'n 20-25Pk minder en kom je op een prachtige 285 uit.
- waarbij je dus niet moet vergeten : je kwam al niet binnen met 250 maar met 230 of iets dergelijks.

Ik kom graag langs met mijn (nog maar 20.000km gelopen) V70 2.4D standaard 175Pk en zal met bijvoorbeeld de Softloader (of als je wilt via de programmer) naar keuze (jij mag kiezen) de programmering laden en je laten zien hoe mooi het kan.

En ja, ook ik heb er bij -10 graden celsius buiten 8Pk meer dan bij 30+ buiten, dus een kleine fluctuatie zal er zeker zijn.
Neem aan dat ik je dat niet hoef uit te leggen, je bent namelijk erg goed op de hoogte, toch?

Jij betaalt gebruik rollenbank (jammer dat je daar voor moet betalen trouwens, als je naar Wateringen komt mag het " um sonst " ).
Ik neem natuurlijk de freeze mee zodat er ook winter lucht naar binnen kan en je dat verschil ook gelijk ook even ziet.

Maken we een filmpje en zetten dat op het forum, inclusief testrapport/keurings/eikings bewijs van de bank, ok?

Groet!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
lemmer
4th Gear member

@ volvotech

Is dat aanbod voor mij?

Maar deze vraag zal wel weer reacties uitlokken; hoeveel Nm kan een giertronic en het 4wd systeem verwerken bij een XC70?

Overigens is de toegepaste tuning erg fijn, de bak schakeld beter, ondanks dat deze een eigen ECU schijnt te hebben en dus niet is aangepast.
Het verlies in pk's is wat overdreven, kijk maar eens naar de duur testen van autobild/ autoweek.
Wij testen zelf ook diesels op de waterrem, maar deze grote verschillen doen zich niet voor, ook niet na 20000 draaiuren. Het zou helemaal mooi zijn, dat een motoren minder zouden gaan geven, dan zouden er heel veel dingen stoppen op de wereld.
De invloed van verstuivers. luchtmassameters en dichtroeten door witte pomp brandstof is een meer voorkomende oorzaak. Een eenmaal dichtgeroete motor kun je niet schoon krijgen. Een diesel kun je schoon krijgen door de temperatuur in de motor (tijdelijk) op te jagen wat in de praktijk een lange autobahntocht volgas betekend.
BMW535D Touring X-drive
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Maar deze vraag zal wel weer reacties uitlokken; hoeveel Nm kan een giertronic en het 4wd systeem verwerken bij een XC70?
VT>> Het is Geartronic. Daarnaast is de bak door het AWD systeem extra gevoelig voor de extra Nm's. Tuning sloopt geen auto; de berijder wel.

Het verlies in pk's is wat overdreven, kijk maar eens naar de duur testen van autobild/ autoweek.
VT>> daar kijken wij niet naar, wel naar ervaring een meetresultaten.
Heb wel een fout gemaakt, het gaat om tot 15% per 100.000km.
(en dat verlies wordt dus relatief in echte pk's steeds minder)

Wij testen zelf ook diesels op de waterrem, maar deze grote verschillen doen zich niet voor, ook niet na 20000 draaiuren. Het zou helemaal mooi zijn, dat een motoren minder zouden gaan geven, dan zouden er heel veel dingen stoppen op de wereld.
De invloed van verstuivers. luchtmassameters en dichtroeten door witte pomp brandstof is een meer voorkomende oorzaak. Een eenmaal dichtgeroete motor kun je niet schoon krijgen. Een diesel kun je schoon krijgen door de temperatuur in de motor (tijdelijk) op te jagen wat in de praktijk een lange autobahntocht volgas betekend.

VT>> eea hangt echt sterk af van de belasting en de manier waarop eea is belast. Alles wordt minder na verloop van tijd, ook motoren.
Goed onderhoud doet een hoop, maar voorkomt geen slijtage.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
lemmer
4th Gear member

VolvoTech schreef:Maar deze vraag zal wel weer reacties uitlokken; hoeveel Nm kan een giertronic en het 4wd systeem verwerken bij een XC70?
VT>> Het is Geartronic. Daarnaast is de bak door het AWD systeem extra gevoelig voor de extra Nm's. Tuning sloopt geen auto; de berijder wel.
LEMMER>> weet ik hoor, is meer mijn koosnaampje voor de automaatbak. Maar ja de volvo heeft zoveel pluspunten dat ik dat enige megaminpunt maar een naampje heb gegeven.

VT>> daar kijken wij niet naar, wel naar ervaring een meetresultaten.
Heb wel een fout gemaakt, het gaat om tot 15% per 100.000km.
(en dat verlies wordt dus relatief in echte pk's steeds minder)

VT>> eea hangt echt sterk af van de belasting en de manier waarop eea is belast. Alles wordt minder na verloop van tijd, ook motoren.
Goed onderhoud doet een hoop, maar voorkomt geen slijtage.
BMW535D Touring X-drive
Quido
2nd Gear member

Ludo schreef:
Quido schreef:We hebben ondertussen nog steeds geen regering dus kunnen we nog steeds over tuning kletsen. :?
Kletsen brengt, net zoals bij de regering, ook geen zoden aan de dijk.
Actie ondernemen, daar gaat het om.

:lol:
Ludo, als onze regering eens in actie zou schieten maar daar hebben ze meer pk's voor nodig, volgende week kom ik (of tuningfactory) in actie 163pk>215pk
420nm>495nm
XC60 summum D3 AWD tuned 225pk bj 29-9-2010, Black sapphire, sandstone leder
ajschot
3rd Gear member

v40jlt4 schreef:Hmm, apec, is dat in Deinze? Is wel erg ver weg.

Ik heb een 2007 2.4d (zelfde blok dus als de D5) met de Rica isoftloader en alle verkrijgbare maps voor dit blok, dus de originele 163PK t/m de 253PK sportstune
Heb je dan een behoorlijke kruiwagen met muntjes naar Rica moeten brengen?!?
Ze geven ze neem ik aan niet cadeau....
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
v40jlt4
2nd Gear member

ajschot schreef:
v40jlt4 schreef:Hmm, apec, is dat in Deinze? Is wel erg ver weg.

Ik heb een 2007 2.4d (zelfde blok dus als de D5) met de Rica isoftloader en alle verkrijgbare maps voor dit blok, dus de originele 163PK t/m de 253PK sportstune
Heb je dan een behoorlijke kruiwagen met muntjes naar Rica moeten brengen?!?
Ze geven ze neem ik aan niet cadeau....
Jawel hoor, je krijgt alle tunes tm de duurste die je koopt. Dus als je de sportstune koopt krijg je alle onderliggende tunes ook. Maar dan heb je natuurlijk wel die isoftloader nodig om de tunes te laden.
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
ajschot
3rd Gear member

v40jlt4 schreef:Jawel hoor, je krijgt alle tunes tm de duurste die je koopt. Dus als je de sportstune koopt krijg je alle onderliggende tunes ook. Maar dan heb je natuurlijk wel die isoftloader nodig om de tunes te laden.
Vreemd toen ik ze een mailtje stuurde zeiden ze mij dat ik alleen de orginele Volvo software krijg plus het door mij aangeschafte tune pakket dus niet de lagere tunings paketten.
Welke is het zuinigste? E-Power?
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
mvho123
1st Gear member

E-power zou het zuinigst moeten zijn, op dit forum heeft iemand na aanschaf van deze map, deze weer terug laten tunen omdat deze niet beviel.
Ben wel benieuwd of je de onderliggende mappen er wel bijkrijgt, als je bijv. de stage2 map aanschaft.
945i
8th Gear member

Turbodesk was/is dat.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
DawnBlueED
5th Gear member

mvho123 schreef:E-power zou het zuinigst moeten zijn, op dit forum heeft iemand na aanschaf van deze map, deze weer terug laten tunen omdat deze niet beviel. [............]
Het verbaast me niks dat die map van die tuner niet beter is dan de originele.....
Thijs
7th Gear member

Hoezo?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
DawnBlueED
5th Gear member

Omdat ik er vanuit ga dat de fabrikant van een computergestuurde auto zelf wel in staat is een stukje software te schrijven.

Er ligt veel druk op fabrikanten om zo zuinig mogelijke auto's te ontwerpen, op het moment dat iemand twijfelt of de fabrikant van zijn auto daar wel toe in staat is, is mijn advies dan ook om naar een ander merk over te stappen.

Dit is heel iets anders dan performance tuning ..............
Thijs
7th Gear member

Dat zou je ook denken over motorloop. En toch is na tunen vaak de opmerking te horen dat de motor beter en mooier loopt..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

je leest alleen nooit iets over emissiewaarden, dat was voor een fabrikant een wettelijk vertrekpunt, een tuner doet daar doorgaans niets mee
Volvo for life
edraket
7th Gear member

Rica heeft een test gedaan vwb uitstoot met medewerking van TNO. Was bij de getunede auto in een testcycle dus mooi wel even schoner dan het origineel!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Dat is mooi! waarom dan geen typegoedkeuring aangevraagd?
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”