Richtingaanwijzerverklikker dashboard stuk

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Hen3
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 20.06.2007 - 23:02

De richtingaanwijzerlampjes en het bijbehorende tik-tak geluid doen het niet meer. De aanwijzer zelf werkt prima, blijkbaar is het tikding in het dashboard stuk.

Weet iemand of dit eenvoudig te vervangen is? Artikelnummer?
Volvo 850 Estate GLE LPG ‘94
Volvo V70 TDI ‘98
Volvo Amazon B20 ‘65
Volvo V70 II D5 ‘02
Volvo XC70 III D5 Summum ‘08

Volvo XC60 II T5 AWD Inscription ‘17 + Volvo C30 1.8 ‘07
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Voor zover ik weet wordt dat klik klak geluid en lampje op het instrumentenpaneel aangestuurd vanuit de DIM. Het niet functioneren van de klik klak etc is volgens mij een van de dingen waaraan je een haperende DIM kunt herkennen (ook klokje, km stand, verklikkerlampje gordel etc horen hier bij).

Via MP kom je bij bedrijfjes die DIM kunnen repareren (opnieuw vast solderen), vraag daar even na. Oa een man in Oosterhout, goede verhalen daarover.

Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Hen3
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 20.06.2007 - 23:02

Een google actie bracht me op deze pagina:

http://www.volvo-forums.com/index.php?s ... st&p=85242

Daar wordt een methode uitgelegd om met aceton (nagellak remover) de blauwe sealing te verwijderen en daarna met hete lucht de tin op de contacten van de Motorola chip weer wat te laten smelten zodat slechte verbindingen worden hersteld. Ik vermoed dat de reparatie waarover Olav schrijft op dezelfde manier gaat.

Aangezien wij op het werk zo'n heteluchtapparaat hebben heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb het zelf geprobeerd. Na het verhitten van de aansluitingen van de Motorola chip het dashboard weer ingebouwd.... en geen verandering... Daarna nogmaals uitgebouwd en gekeken of ik aan de spoortjes kon zien waar de indicatorlampjes door aangestuurd werden. Dat bleek niet de Motorola chip te zijn, maar de Yazaki-chip (zie foto). Daarop deze behandeld en vol spanning nogmaals geprobeerd... en succes! De lampjes knipperen weer en het geluid is ook terug.

Voor iemand met voorzichtige handen is deze reparatie goed te doen, je moet wel voorzichtig zijn bij het losnemen van de print en vooral bij het terugplaatsen. De verbinding met de 4 klokken gaat namelijk met een soort veertjes die in een contactje worden gedrukt en die veertjes kunnen ombuigen als ze niet goed in het midden van het contactje komen. Is mij dus ook al gebeurd... Op de foto zie je de veertjes zitten.
Ook moet je niet de fout maken dit met een soldeerbout te gaan doen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 850 Estate GLE LPG ‘94
Volvo V70 TDI ‘98
Volvo Amazon B20 ‘65
Volvo V70 II D5 ‘02
Volvo XC70 III D5 Summum ‘08

Volvo XC60 II T5 AWD Inscription ‘17 + Volvo C30 1.8 ‘07
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Kan ook nog in de alarmschakelaar zitten,druk die is een paar maal aan en uit en dan kijken wat er gebeurd!
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Hen3 schreef:Een google actie bracht me op deze pagina:

http://www.volvo-forums.com/index.php?s ... st&p=85242

Daar wordt een methode uitgelegd om met aceton (nagellak remover) de blauwe sealing te verwijderen en daarna met hete lucht de tin op de contacten van de Motorola chip weer wat te laten smelten zodat slechte verbindingen worden hersteld. Ik vermoed dat de reparatie waarover Olav schrijft op dezelfde manier gaat.

Aangezien wij op het werk zo'n heteluchtapparaat hebben heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb het zelf geprobeerd. Na het verhitten van de aansluitingen van de Motorola chip het dashboard weer ingebouwd.... en geen verandering... Daarna nogmaals uitgebouwd en gekeken of ik aan de spoortjes kon zien waar de indicatorlampjes door aangestuurd werden. Dat bleek niet de Motorola chip te zijn, maar de Yazaki-chip (zie foto). Daarop deze behandeld en vol spanning nogmaals geprobeerd... en succes! De lampjes knipperen weer en het geluid is ook terug.

Voor iemand met voorzichtige handen is deze reparatie goed te doen, je moet wel voorzichtig zijn bij het losnemen van de print en vooral bij het terugplaatsen. De verbinding met de 4 klokken gaat namelijk met een soort veertjes die in een contactje worden gedrukt en die veertjes kunnen ombuigen als ze niet goed in het midden van het contactje komen. Is mij dus ook al gebeurd... Op de foto zie je de veertjes zitten.
Ook moet je niet de fout maken dit met een soldeerbout te gaan doen...
Victorie!
En ik weet niet waar je zit in Nederland, maar mocht het in Brabant zijn dan zou ik graag dat heteluchtapparaat eens van dichtbij zien (kortom, ik heb ook een klein probleempje met de DIM... 8) )

Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
DuursmaG
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 06.09.2011 - 19:23
Contacteer:

Ik heb nog een oude elektieke verf föhn liggen lijkt mij geschikt voor dit soort werk.
Prive: V70 2.5T (250pk) Kinetic & Polar tuning- MY08
Nu op 215.000km

Zakelijk: V60 D4 (181pk) Summum - MY13
Nu op 70.000km


V70 D5 (163pk) MY02
Comfort Premium Line/ECC/LMV/Leer/Navi/Schuifdak
Nu op 288.000km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”