De richtingaanwijzerlampjes en het bijbehorende tik-tak geluid doen het niet meer. De aanwijzer zelf werkt prima, blijkbaar is het tikding in het dashboard stuk.
Weet iemand of dit eenvoudig te vervangen is? Artikelnummer?
Richtingaanwijzerverklikker dashboard stuk
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Voor zover ik weet wordt dat klik klak geluid en lampje op het instrumentenpaneel aangestuurd vanuit de DIM. Het niet functioneren van de klik klak etc is volgens mij een van de dingen waaraan je een haperende DIM kunt herkennen (ook klokje, km stand, verklikkerlampje gordel etc horen hier bij).
Via MP kom je bij bedrijfjes die DIM kunnen repareren (opnieuw vast solderen), vraag daar even na. Oa een man in Oosterhout, goede verhalen daarover.
Groet, Olav
Via MP kom je bij bedrijfjes die DIM kunnen repareren (opnieuw vast solderen), vraag daar even na. Oa een man in Oosterhout, goede verhalen daarover.
Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 20.06.2007 - 23:02
Een google actie bracht me op deze pagina:
http://www.volvo-forums.com/index.php?s ... st&p=85242
Daar wordt een methode uitgelegd om met aceton (nagellak remover) de blauwe sealing te verwijderen en daarna met hete lucht de tin op de contacten van de Motorola chip weer wat te laten smelten zodat slechte verbindingen worden hersteld. Ik vermoed dat de reparatie waarover Olav schrijft op dezelfde manier gaat.
Aangezien wij op het werk zo'n heteluchtapparaat hebben heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb het zelf geprobeerd. Na het verhitten van de aansluitingen van de Motorola chip het dashboard weer ingebouwd.... en geen verandering... Daarna nogmaals uitgebouwd en gekeken of ik aan de spoortjes kon zien waar de indicatorlampjes door aangestuurd werden. Dat bleek niet de Motorola chip te zijn, maar de Yazaki-chip (zie foto). Daarop deze behandeld en vol spanning nogmaals geprobeerd... en succes! De lampjes knipperen weer en het geluid is ook terug.
Voor iemand met voorzichtige handen is deze reparatie goed te doen, je moet wel voorzichtig zijn bij het losnemen van de print en vooral bij het terugplaatsen. De verbinding met de 4 klokken gaat namelijk met een soort veertjes die in een contactje worden gedrukt en die veertjes kunnen ombuigen als ze niet goed in het midden van het contactje komen. Is mij dus ook al gebeurd... Op de foto zie je de veertjes zitten.
Ook moet je niet de fout maken dit met een soldeerbout te gaan doen...
http://www.volvo-forums.com/index.php?s ... st&p=85242
Daar wordt een methode uitgelegd om met aceton (nagellak remover) de blauwe sealing te verwijderen en daarna met hete lucht de tin op de contacten van de Motorola chip weer wat te laten smelten zodat slechte verbindingen worden hersteld. Ik vermoed dat de reparatie waarover Olav schrijft op dezelfde manier gaat.
Aangezien wij op het werk zo'n heteluchtapparaat hebben heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb het zelf geprobeerd. Na het verhitten van de aansluitingen van de Motorola chip het dashboard weer ingebouwd.... en geen verandering... Daarna nogmaals uitgebouwd en gekeken of ik aan de spoortjes kon zien waar de indicatorlampjes door aangestuurd werden. Dat bleek niet de Motorola chip te zijn, maar de Yazaki-chip (zie foto). Daarop deze behandeld en vol spanning nogmaals geprobeerd... en succes! De lampjes knipperen weer en het geluid is ook terug.
Voor iemand met voorzichtige handen is deze reparatie goed te doen, je moet wel voorzichtig zijn bij het losnemen van de print en vooral bij het terugplaatsen. De verbinding met de 4 klokken gaat namelijk met een soort veertjes die in een contactje worden gedrukt en die veertjes kunnen ombuigen als ze niet goed in het midden van het contactje komen. Is mij dus ook al gebeurd... Op de foto zie je de veertjes zitten.
Ook moet je niet de fout maken dit met een soldeerbout te gaan doen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 850 Estate GLE LPG ‘94
Volvo V70 TDI ‘98
Volvo Amazon B20 ‘65
Volvo V70 II D5 ‘02
Volvo XC70 III D5 Summum ‘08
Volvo XC60 II T5 AWD Inscription ‘17 + Volvo C30 1.8 ‘07
Volvo V70 TDI ‘98
Volvo Amazon B20 ‘65
Volvo V70 II D5 ‘02
Volvo XC70 III D5 Summum ‘08
Volvo XC60 II T5 AWD Inscription ‘17 + Volvo C30 1.8 ‘07
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Kan ook nog in de alarmschakelaar zitten,druk die is een paar maal aan en uit en dan kijken wat er gebeurd!
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Victorie!Hen3 schreef:Een google actie bracht me op deze pagina:
http://www.volvo-forums.com/index.php?s ... st&p=85242
Daar wordt een methode uitgelegd om met aceton (nagellak remover) de blauwe sealing te verwijderen en daarna met hete lucht de tin op de contacten van de Motorola chip weer wat te laten smelten zodat slechte verbindingen worden hersteld. Ik vermoed dat de reparatie waarover Olav schrijft op dezelfde manier gaat.
Aangezien wij op het werk zo'n heteluchtapparaat hebben heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb het zelf geprobeerd. Na het verhitten van de aansluitingen van de Motorola chip het dashboard weer ingebouwd.... en geen verandering... Daarna nogmaals uitgebouwd en gekeken of ik aan de spoortjes kon zien waar de indicatorlampjes door aangestuurd werden. Dat bleek niet de Motorola chip te zijn, maar de Yazaki-chip (zie foto). Daarop deze behandeld en vol spanning nogmaals geprobeerd... en succes! De lampjes knipperen weer en het geluid is ook terug.
Voor iemand met voorzichtige handen is deze reparatie goed te doen, je moet wel voorzichtig zijn bij het losnemen van de print en vooral bij het terugplaatsen. De verbinding met de 4 klokken gaat namelijk met een soort veertjes die in een contactje worden gedrukt en die veertjes kunnen ombuigen als ze niet goed in het midden van het contactje komen. Is mij dus ook al gebeurd... Op de foto zie je de veertjes zitten.
Ook moet je niet de fout maken dit met een soldeerbout te gaan doen...
En ik weet niet waar je zit in Nederland, maar mocht het in Brabant zijn dan zou ik graag dat heteluchtapparaat eens van dichtbij zien (kortom, ik heb ook een klein probleempje met de DIM...

Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 06.09.2011 - 19:23
- Contacteer:
Ik heb nog een oude elektieke verf föhn liggen lijkt mij geschikt voor dit soort werk.
Prive: V70 2.5T (250pk) Kinetic & Polar tuning- MY08
Nu op 215.000km
Zakelijk: V60 D4 (181pk) Summum - MY13
Nu op 70.000km
V70 D5 (163pk) MY02
Comfort Premium Line/ECC/LMV/Leer/Navi/Schuifdak
Nu op 288.000km
Nu op 215.000km
Zakelijk: V60 D4 (181pk) Summum - MY13
Nu op 70.000km
V70 D5 (163pk) MY02
Comfort Premium Line/ECC/LMV/Leer/Navi/Schuifdak
Nu op 288.000km