Zoemend geluid, inhouden en afslaan Volvo 740

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ik-rol
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.09.2011 - 10:25

Mede Volvo-rijders,

Al wat langere tijd heeft mijn 740 GLE uit 86 een zoemend geluid vanaf het moment waarop ik hem start. Dit geluid blijft volgens mij constant aanwezig (je hoor het uiteraard vooral bij lagere snelheden).
Alleen wanneer er elektronische zaken worden ingeschakeld, bijv. de verlichting, wordt de constante zoem even verstoord.

Daarnaast heeft mijn auto de laatste tijd het probleem dat hij bij een bijna lege tank (lees 10 á 15 l) af en toe wat inhoudt na een bocht of snelheids-vertraging. Ook zijn er allerlei 'krakende' geluiden te horen. Bij goed remmen voor het stoplicht wil hij dan wel eens helemaal afslaan.
Starten gaat dan gelukkig wel in één keer.

Kan iemand mij precies vertellen wat het probleem is en wat ik hieraan moet gaan doen?

Alvast bedankt!
1986 740 GLE alias 'Gustav' 166.000km
2007 V50
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

ik durf het zo even niet te zeggen van het B230E blok(neem aan dat dit erin zit gezien je een GLE hebt), maar bij veel 740's zit er een brandstofpomp onder de bestuurderstoel(buitenkant van de wagen). Durf alleen niet te zeggen of dit alleen de B230F was of dat dit ook voor de B230E geldt.

Zie goed mogelijk dat je de klachten van zoemen, als afslaan toe zou kunnen schrijven aan een slechte brandstofpomp.

Het krakende geluid kan vanalles zijn, droge rubbers in de ophanging misschien of kraakjes in het interieur of lawaai vanaf de kant stuurhuis/stuurbekrachtigingspomp.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
ik-rol
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.09.2011 - 10:25

Er zit inderdaad een B230E blok in met onder de bestuurdersstoel een brandstofpomp. Ik kan niet goed bepalen of geluid echt hier vandaan komt.

Onlangs hoorde ik trouwens dat de problemen ook toegeschreven kunnen worden aan de intank-pomp. Deze wil ik checken, maar dan moet de achterbank eruit ben ik bang (het is een sedan).
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
1986 740 GLE alias 'Gustav' 166.000km
2007 V50
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

dan zou ik even op jacht moeten naar mijn haynes boek voor de 740
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
ik-rol
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.09.2011 - 10:25

Doe geen moeite, ik heb er net een van marktplaats geplukt :P
Toch bedankt.
1986 740 GLE alias 'Gustav' 166.000km
2007 V50
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

In een 740 van dat bouwjaar zit geen pomp in de tank,alleen onder de auto..
Gebruikersavatar
ik-rol
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.09.2011 - 10:25

Oké, maar kan het dan zijn dat het probleem zit bij het punt waarop de brandstof uit de tank de leiding in gaat?
1986 740 GLE alias 'Gustav' 166.000km
2007 V50
Gebruikersavatar
Henk 760 Hausser
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
Locatie: Epe

Hé hallo
De pomp wordt aangestuurd door een relais.
9 van de 10 keer is het relais "gaar "(lees soldeer rot)
Kijk deze maar eens goed na. Ook de aansluiting van het relaisvoetje goed controleren,Misschien is dit het probleem
Suc( V ) 6 !
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”