Omdat ik binnenkort weer met de auto naar mijn werk moet en met de winter in het verschiet heb ik me op dit forum wat ingelezen over standverwarming. Na veel wikken en wegen ben ik tot de conclusie gekomen dat een elektrische verwarming voor mij de beste oplossing is. Ik heb voor het system van Defa gekozen. Het system bestaat uit;
• Verwarmingselement dat tegen de onderkant het blok wordt gemonteerd;
• Elektrisch kacheltje van 1350W om het interieur op te warmen;
• Een batterijlader om de accu in tip top conditie te houden.
Er zitten duidelijke montagehandleidingen bij en ik denk daarom voor de gemiddelde sleutelaar goed uit te voeren. Ook Volvo heeft via het internet duidelijk beschrijvingen beschikbaar.
Ik wilde niet in de bumper een gat boren en heb daarom de 230V receptacle onder de nummerplaat gemonteerd. De acculader komt op de LH bumpersteun. Verder moet ik nog uitvogelen wat de beste opwarmtijd is bij een bepaalde temperatuur. Dat zal ik de komende winter gaan uitzoeken.
Standverwarming 07V70
- 1993SAAB900
- 2nd Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
- Johan s60
- 6th Gear member
Een verwarmings element die direct het koelwater opwarmt is beter, zie ook hier;
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=100
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- 1993SAAB900
- 2nd Gear member
Waarom beter?Johan s60 schreef:Een verwarmings element die direct het koelwater opwarmt is beter, zie ook hier;
- Johan s60
- 6th Gear member
Deze (op het plaatje) werkt op geleiding, er moet hier ook geleidings pasta tussen het blok en het verwarmings element zitten, en hoelang zal die pasta goed blijven zitten?
Ik denk dat het warmte verlies naar de buitenlucht hier groter is, dan bij het direct opwarmen vd koelvloeistof.
Het is wel eenvoudig monteren
Ik denk dat het warmte verlies naar de buitenlucht hier groter is, dan bij het direct opwarmen vd koelvloeistof.
-
- 8th Gear member
Ik heb liever warme olie dan warme KVS eerlijk gezegd....(nog beter is alletwee ja.)
En dat kacheltje blaast warme lucht in de auto, wat wil je meer.
En dat kacheltje blaast warme lucht in de auto, wat wil je meer.

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Johan s60
- 6th Gear member
Natuurlijk niet, deze warmt je blok op net als die andere, de warmte zal uiteindelijk de olie iets opwarmen, via motorblok naar het carter.
De olie zelf wordt door geen enkele direct verwamt, alleen als de motor loopt zal de warmte wisselaar de olie gaan opwarmen, omdat er dan pas olie doorstroomt
De olie zelf wordt door geen enkele direct verwamt, alleen als de motor loopt zal de warmte wisselaar de olie gaan opwarmen, omdat er dan pas olie doorstroomt
- 1993SAAB900
- 2nd Gear member
Waarom zou de pasta niet goed blijven zitten? Het element is ook mechanisch nog gefixeerd (zie foto's).Johan s60 schreef:Deze (op het plaatje) werkt op geleiding, er moet hier ook geleidings pasta tussen het blok en het verwarmings element zitten, en hoelang zal die pasta goed blijven zitten?
Het is niet de bedoeling het blok op bedrijfstemperatuur te brengen; wel om de ergste kou eraf te halen.
- 1993SAAB900
- 2nd Gear member
Eerste bevindingen:
Bij de huidige temperaturen is het interieur na een uur erg lekker warm. En is het vocht aan de buitenkant van de ramen verdwenen. De naald van de temperatuurmeter komt binnen een paar minuten na het starten los uit de linker onderhoek.
De komende tijd moet ik de acculader nog installeren en aansluiten.
Bij de huidige temperaturen is het interieur na een uur erg lekker warm. En is het vocht aan de buitenkant van de ramen verdwenen. De naald van de temperatuurmeter komt binnen een paar minuten na het starten los uit de linker onderhoek.
De komende tijd moet ik de acculader nog installeren en aansluiten.
- prometheus@v70
- 2nd Gear member
- Contacteer:
In mijn V70 T5 heb ik zelf een standkachel zitten van Webaso.
De standkachel werkt met een timer en zodoende stap ik 's ochtends in een lekker warme auto.
De versie van de standkachel die ik heb 'loopt'op de benzine die de auto aan board heeft en drijft daarmee een motortje aan die de boel opwarmt. Na een half uur is het in mijn auto ongeveer 16 graden en is mijn koelwater van de motor ongeveer 45 graden.Dit gemeten en afgelezen bij een buiten temperatuur van 0 graden.
Dus al met al erg aan te raden, geen last van bevroren ruiten,motor al wat opgewarmd en binnen no time een behaaglijk warm interieur!
De standkachel werkt met een timer en zodoende stap ik 's ochtends in een lekker warme auto.
De versie van de standkachel die ik heb 'loopt'op de benzine die de auto aan board heeft en drijft daarmee een motortje aan die de boel opwarmt. Na een half uur is het in mijn auto ongeveer 16 graden en is mijn koelwater van de motor ongeveer 45 graden.Dit gemeten en afgelezen bij een buiten temperatuur van 0 graden.
Dus al met al erg aan te raden, geen last van bevroren ruiten,motor al wat opgewarmd en binnen no time een behaaglijk warm interieur!
V70 Classic 2.4 Bi-Fuel
V70 T5 LPI, Geartronic, Mobility, Comfort, Sport, Premium & Estate Line, standkachel, opendak, etc
V70 T5 LPI, Geartronic, Mobility, Comfort, Sport, Premium & Estate Line, standkachel, opendak, etc