Standverwarming 07V70

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
1993SAAB900
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 25.08.2006 - 19:31

Omdat ik binnenkort weer met de auto naar mijn werk moet en met de winter in het verschiet heb ik me op dit forum wat ingelezen over standverwarming. Na veel wikken en wegen ben ik tot de conclusie gekomen dat een elektrische verwarming voor mij de beste oplossing is. Ik heb voor het system van Defa gekozen. Het system bestaat uit;
• Verwarmingselement dat tegen de onderkant het blok wordt gemonteerd;
• Elektrisch kacheltje van 1350W om het interieur op te warmen;
• Een batterijlader om de accu in tip top conditie te houden.
Er zitten duidelijke montagehandleidingen bij en ik denk daarom voor de gemiddelde sleutelaar goed uit te voeren. Ook Volvo heeft via het internet duidelijk beschrijvingen beschikbaar.
Ik wilde niet in de bumper een gat boren en heb daarom de 230V receptacle onder de nummerplaat gemonteerd. De acculader komt op de LH bumpersteun. Verder moet ik nog uitvogelen wat de beste opwarmtijd is bij een bepaalde temperatuur. Dat zal ik de komende winter gaan uitzoeken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Helemaal goed!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Een verwarmings element die direct het koelwater opwarmt is beter, zie ook hier;

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=100
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Waarom beter? Helemaal niet in mijn ogen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
1993SAAB900
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 25.08.2006 - 19:31

Johan s60 schreef:Een verwarmings element die direct het koelwater opwarmt is beter, zie ook hier;

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=100
Waarom beter?
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Deze (op het plaatje) werkt op geleiding, er moet hier ook geleidings pasta tussen het blok en het verwarmings element zitten, en hoelang zal die pasta goed blijven zitten?

Ik denk dat het warmte verlies naar de buitenlucht hier groter is, dan bij het direct opwarmen vd koelvloeistof.

Het is wel eenvoudig monteren
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik heb liever warme olie dan warme KVS eerlijk gezegd....(nog beter is alletwee ja.)
En dat kacheltje blaast warme lucht in de auto, wat wil je meer. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Met deze verwarming wordt je olie niet (sneller of warmer) dan een die de klvl.st. opwarmt
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Zou het? :lol:




Natuurlijk wel!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Natuurlijk niet, deze warmt je blok op net als die andere, de warmte zal uiteindelijk de olie iets opwarmen, via motorblok naar het carter.

De olie zelf wordt door geen enkele direct verwamt, alleen als de motor loopt zal de warmte wisselaar de olie gaan opwarmen, omdat er dan pas olie doorstroomt
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
1993SAAB900
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 25.08.2006 - 19:31

Johan s60 schreef:Deze (op het plaatje) werkt op geleiding, er moet hier ook geleidings pasta tussen het blok en het verwarmings element zitten, en hoelang zal die pasta goed blijven zitten?

Ik denk dat het warmte verlies naar de buitenlucht hier groter is, dan bij het direct opwarmen vd koelvloeistof.

Het is wel eenvoudig monteren
Waarom zou de pasta niet goed blijven zitten? Het element is ook mechanisch nog gefixeerd (zie foto's).

Het is niet de bedoeling het blok op bedrijfstemperatuur te brengen; wel om de ergste kou eraf te halen.
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zal best wel getest zijn, het is alleen een extra weerstand om warmte te transporteren, bedrijfs temp wordt toch niet gehaald onder winterse omstandigheden
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ben erg benieuwd naar je bevindingen in praktijk!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

ik ook
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Jammer dat het net nu weer iets warmer wordt..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Thijs,

Dat is zeker de zeewind van jullie. Hier is het knap fris
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

En?? Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
1993SAAB900
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 25.08.2006 - 19:31

Eerste bevindingen:
Bij de huidige temperaturen is het interieur na een uur erg lekker warm. En is het vocht aan de buitenkant van de ramen verdwenen. De naald van de temperatuurmeter komt binnen een paar minuten na het starten los uit de linker onderhoek.

De komende tijd moet ik de acculader nog installeren en aansluiten.
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
Gebruikersavatar
prometheus@v70
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.10.2008 - 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

In mijn V70 T5 heb ik zelf een standkachel zitten van Webaso.

De standkachel werkt met een timer en zodoende stap ik 's ochtends in een lekker warme auto.
De versie van de standkachel die ik heb 'loopt'op de benzine die de auto aan board heeft en drijft daarmee een motortje aan die de boel opwarmt. Na een half uur is het in mijn auto ongeveer 16 graden en is mijn koelwater van de motor ongeveer 45 graden.Dit gemeten en afgelezen bij een buiten temperatuur van 0 graden.

Dus al met al erg aan te raden, geen last van bevroren ruiten,motor al wat opgewarmd en binnen no time een behaaglijk warm interieur!
V70 Classic 2.4 Bi-Fuel
V70 T5 LPI, Geartronic, Mobility, Comfort, Sport, Premium & Estate Line, standkachel, opendak, etc :)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”