carburateur >edit< nu met foto; setje op MP juist?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

OK, ik weet wat meer..

maar ik denk echt dat het de vlotternaald zal zijn..
motor (wil alleen maar) loopt (+/pen) op vloeibaar benzine gas..

dus zal ik daar eerst een keer naar moeten kijken..

ik heb 'm (nog) nooit op benzine gereden, alleen op gas en aangezien de tank niet héél erg groot is.. wil ik toch een beetje een ruimere actieradius en de veiligheid dat ik verder dan 200 km kom..

vast dank,

is die naald makkelijk te demonteren?
ik moet maar een keer zo'n wphb aanschaffen...

mooie avond!
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

patrick2wd schreef: is die naald makkelijk te demonteren?
mooie avond!
"vraagteken"
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

als je aan dat zwarte dopje draait heb je hem er toch zo uit?
Volvo for life
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Als de vlotternaald versleten is of vastzit, overstroomt je vlotterbakje aan de carburateur. Als de gasnaald versleten is, kan de motor zoveel benzine krijgen dat hij "verzuipt". Beide "naalden" kun je niet bereiken door het zwarte dopje los te schroeven: dat is alleen het dempingscilindertje.

De gasnaald is degene die verslijt door op LPG te rijden, en om die te bereiken moet je de bovenkant van de carburateur demonteren. Dan kun je bij de gasschuif, en daar zit de naald aan vast.
Dan komt het volgende probleem: welke naald moet je bestellen? Er is in de loopp van de tijd een andere motor en/of carburateur in gekomen en of die bij elkaar horen?

mijn advies: zoek iemand die er verstand van heeft, dit blijft de categorie raden maar.. Ik wil best eens kijken, maar zit een beetje ver bij je vandaan. Je kunt ook lid worden van de Volvo Klassieker Vereniging en vervolgens eens naar een van de sleuteldagen gaan, daar zijn altijd mensen bereid om je te helpen! Verder kun je als lid ook bij de werkplaatshandboeken op de site.......
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

waarvan akte
Gebruikersavatar
Bartboos
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 11.07.2005 - 20:48
Locatie: Wemeldinge

Grijze144 schreef:De B20A met SU HS6 werd dacht ik geleverd op de Scandinavische markt. Maar buiten dat is inmiddels elke combinatie mogelijk.
Het is inderdaad een SU carburateur van het type HS6, ook geleverd in Nederland in 142's met B20A motor in 1970 (heb zelf een 1970-er 142 origineel geleverd in Nederland met een SU HS6 carburateur). De meeste 140's zijn echter met een Stromberg carburateur geleverd... Nadeel dat er weinig 140's zijn geleverd met enkele SU carburateur: luchtfilter is lastig aan te komen (één geheel met luchtfilterhuis). In zweden was dit de zgn. 'taxi'-uitvoering (kennelijk werd de B20A op Zweedse taxi's voorzien van een SU carburateur om voor mij onbekende redenen).

Revisiesetjes voor een HS6 is wel makkelijk aan te komen daar deze carburateur ook veel geleverd is in Engelse auto's (SU komt uit Birmingham, UK).
Volvo 240 DL USA 1991 / Volvo 144 Grand Luxe 1974 / Volvo S80 2.5T 2011 / Volvo V40 T3 2019
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

kijk als ik deze versie zou hebben (hoe weet ik dat zeker?) kijk ik wel in de UK, heb daar ook nog wel connecties...

en aangezien ik beter engels dan nederlands spreek.. nou ja.. bijna dan..
link?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik ga even zoeken voor je in m,n schuurtje,daar heb ik er misschien nog wel een paar liggen,zoja,dan hoor je het van me.
Mocht ik ze vinden mag je ze ophalen ,gratis!
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

kijk!
da's interessant!
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

En dan moet je bijna zeker nog de juiste sproeier en sproeiernaald kopen.....waarom geen Stromberg kopen die van een B20 afkomt (en die niet op LPG heeft gelopen)?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

uuuuuuu...

hoe moet ik die dan aanpassen aan gas...

dit lijkt mij makkelijker?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Gewoon het gasstukmengstuk tussen carburateur en spruitstuk toch? De aansluiting is volgens mij hetzelfde.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

geen idee... is mijn eerste auto op LPG...

vandaar,,,
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Jup, aansluiting is hetzelfde.
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

nog interessanter...?
patrick2wd
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
Locatie: amsterdam e/o
Contacteer:

Heren, ik heb ok MP devolgende revisieset gevonden:
K 935 SE
SU HS 6
http://link.marktplaats.nl/500130445

is dit de juiste set voor deze carb?
Ramon&Ramon.. heb jij nog iets in je schuur gevonden?
kan ik mijn carb even laten zitten en een andere reviseren..

vast dank
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”