C30 Tunen

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
EVV
5th Gear member

En een ander forum
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
sgt.flippy
2nd Gear member

In principe mag je niets aanpassen aan je motor hier in België.

Je bent in feite wel nog verzekerd, de verzekering mag zich pas terugtrekken als ze ook kunnen aantonen dat het ongeval rechtstreeks verband hield met de aanpassingen.
Het is trouwens zeer zelden dat zoiets aan het licht komt, de auto op rollen gaan zetten en wat nog allemaal, is pas de moeite om aan te beginnen als ze ook hun geld er terug uit kunnen halen. Wat vaak niet het geval is.
diesel01
Geartronic member

sgt.flippy schreef:
bart simpson schreef:waarom denk je dat dat zo is?
Omdat jongeren meer kans op een ongeval hebben, statistisch gezien.

Maar moet dat verschil echt zo belachelijk groot zijn? Ik heb men rijbewijs nu 4,5 jaar, zonder ongevallen, en mijn polis word vanaf volgend jaar 65 euro goedkoper, maar betaal dus nog steeds meer dan 1000 euro.

Hoeveel betalen jullie dan? Full omnium voor een D5? Wat verandert er zo magisch op het moment dat je 25 word?

Ik vind dat je verzekering gewoon moet stijgen wanneer je een ongeval hebt gehad. Zoals het nu is, is het gewoon geldklopperij, jongeren betalen per jaar meer dan wat hun auto waard is!
in jouw specifieke geval zou je blij moeten zijn, in een ander topic heb ik jouw uitéén horen zetten hoe jij je door het verkeer begeeft.
Ik meen mij ook te herinneren dat je een tweetal klappers hebt gemaakt, dit bezien zou je mss wel veel meer gaan betalen dan die 1000 ballen.
Ter info een V70D5 full option doet €83 aan verzekering allrisk op basis van iemand die in '96 zijn rijbewijs heeft gehaald en nooit schade heeft gereden.
In mijn jongere jaren(21) heb ik Xedos V6 gehad, geen verzmij die zijn handen er aan wilde branden maar uiteindelijk toch voorelkaar gekregen voor de somma van FL369 per maand...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
sgt.flippy
2nd Gear member

diesel01 schreef:
sgt.flippy schreef:
bart simpson schreef:waarom denk je dat dat zo is?
Omdat jongeren meer kans op een ongeval hebben, statistisch gezien.

Maar moet dat verschil echt zo belachelijk groot zijn? Ik heb men rijbewijs nu 4,5 jaar, zonder ongevallen, en mijn polis word vanaf volgend jaar 65 euro goedkoper, maar betaal dus nog steeds meer dan 1000 euro.

Hoeveel betalen jullie dan? Full omnium voor een D5? Wat verandert er zo magisch op het moment dat je 25 word?

Ik vind dat je verzekering gewoon moet stijgen wanneer je een ongeval hebt gehad. Zoals het nu is, is het gewoon geldklopperij, jongeren betalen per jaar meer dan wat hun auto waard is!
in jouw specifieke geval zou je blij moeten zijn, in een ander topic heb ik jouw uitéén horen zetten hoe jij je door het verkeer begeeft.
Ik meen mij ook te herinneren dat je een tweetal klappers hebt gemaakt, dit bezien zou je mss wel veel meer gaan betalen dan die 1000 ballen.
Ter info een V70D5 full option doet €83 aan verzekering allrisk op basis van iemand die in '96 zijn rijbewijs heeft gehaald en nooit schade heeft gereden.
In mijn jongere jaren(21) heb ik Xedos V6 gehad, geen verzmij die zijn handen er aan wilde branden maar uiteindelijk toch voorelkaar gekregen voor de somma van FL369 per maand...
Ondertussen 3 klappers, maar nog steeds niet in fout geweest. Daar kan ik niet veel aan doen hè, dat andere mensen tegen mij aanrijden, moet ik daar ook al voor gaan betalen misschien? (1 maal in de flank aangereden door iemand die plots uitweek van zijn rijvak, gisteren is er iemand in mijn kont beland, neen, ik maakte geen noodstop, en 1x zijn we beide vertrokken omdat de schade zo miniem was en de tegenpartij blijkbaar geen zin had om papieren op te maken. Misschien had die niet eens verzekering?).

En over mijn rijgedrag nog maar eens, ik rij naargelang de verkeersregels. Ik vind het nog steeds niet de bedoeling dat ik mij moet aanpassen aan mensen die hun eigen regels verzinnen.

83 euro? Per maand? Dan is de verzekering hier in België toch wat anders. Ik betaal nu 117 euro per maand, dat was tot nu toe altijd 122 euro. En ik heb rondgekeken, het is veruit de goedkoopste verzekering die iemand mij kon aanbieden.
diesel01
Geartronic member

sgt.flippy schreef:
diesel01 schreef:
sgt.flippy schreef: Omdat jongeren meer kans op een ongeval hebben, statistisch gezien.

Ondertussen 3 klappers, maar nog steeds niet in fout geweest. Daar kan ik niet veel aan doen hè, dat andere mensen tegen mij aanrijden, moet ik daar ook al voor gaan betalen misschien? (1 maal in de flank aangereden door iemand die plots uitweek van zijn rijvak, gisteren is er iemand in mijn kont beland, neen, ik maakte geen noodstop, en 1x zijn we beide vertrokken omdat de schade zo miniem was en de tegenpartij blijkbaar geen zin had om papieren op te maken. Misschien had die niet eens verzekering?).

En over mijn rijgedrag nog maar eens, ik rij naargelang de verkeersregels. Ik vind het nog steeds niet de bedoeling dat ik mij moet aanpassen aan mensen die hun eigen regels verzinnen.

83 euro? Per maand? Dan is de verzekering hier in België toch wat anders. Ik betaal nu 117 euro per maand, dat was tot nu toe altijd 122 euro. En ik heb rondgekeken, het is veruit de goedkoopste verzekering die iemand mij kon aanbieden.
Dat doe je indirect middels je premie!!
Tevens is het zou dat indien je een defensieve rijstijl hanteerd(ego thuis laten en meer geven ipv nemen) ongelukken voorkomen kunnen.
Niet dat in het door jouw specifieke geval voorkomen had kunnen worden, ik was er niet bij natuurlijk.
Ik ben regelmatig vroeger over de wirwar(die jullie ring Antwerpen noemen) gekomen en heb versteld gestaan hoe automobilisten de strijd durven aan te gaan met auto's die "iets" zwaarder zijn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Broabander
4th Gear member

Doe maar 'ns een premieberekening WA voor wat 'n jong persoon met een beetje vermogen betaald, 145pk in mijn geval, met 3 jaar rijbewijs en 25-30K pj. Laat ik zeggen dat ik per jaar 2x de waarde van mijn auto aan premie betaal. En dat was nadat ik bij 3(!!) maatschappijen ben afgewezen. Ondanks 1 schadevrij jaar.
sgt.flippy
2nd Gear member

Die rijstijl is een kwestie van gewoonte denk ik, over je opmerking over de Antwerpse ring :D

Ik voel me namelijk echt niet veilig wanneer ik in Nederland rij, Belgen en Nederlanders hebben een zeer verschillende rijstijl, hoe langer ik rij, hoe meer het mij opvalt.
Dus geloof dat we op dat vlak elkaar gewoon altijd zullen ergeren :D

En sorry dat ik het zeg, maar als ik oplet wat Nederlandse kentekens uitvreten op de Belgische wegen, begrijp ik wel dat jullie voorzichtiger zijn... Jullie lijken een veel hoger aantal "kippen zonder kop" op de weg te hebben dan wij.
Bakboord1
4th Gear member

hahaha, laat de statistieken spreken en kijk eens hoeveel dodelijke ongelukken er in België zijn als gevolg van dronken achter het stuur stappen. Dat is in België echt een cultuur op zich.

Verder heb ik verschil tussen belgen en nederlanders op de weg nooit zo gezien. En voor de goede orde kan ik melden dat ik zéér vaak in België ben geweest aangezien ik vroeger zelfs door België naar huis moest rijden om thuis te komen.

Maar leg voor de goede orde het verschil in verzekeringspremieberekening uit tussen NL en B. Dat weet namelijk het merendeel van de nederlanders ook niet.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Rudyvg
4th Gear member

Autoverzekeringen in België zijn al sinds jaar en dag duurder dan in Nederland...
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Ventus2cm
1st Gear member

Om terug te komen op het tunen..

bedankt voor de reacties. Rede van een Drive is lage bijtelling/aanschaf. Tunen is een mogelijkheid welke geen must is.

Ben benieuwd naar de ervaringen e.d.
V70 R-Design D4
C30 1.6D
940 2.3T
V480-S60
Geartronic member

MODS break.Groot gelijk. Terug naar de vraag!

Maar heb je echt niets kunnen vinden tussen alle Tuning topics?

(Overigens denk ik zomaar dat er inderdaad niet veel/geen mensen zijn die hun 1.6 DrivE getuned hebben.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
sgt.flippy
2nd Gear member

Ik zou hem willen tunen, vind dat hij af en toe een klein beetje punch mist. Ben geen snelle auto gewoon, maar af en toe mis ik gewoon een klein beetje.

Maar met men vorige auto (Ford Fiesta 1.6 TDCI), welke in essentie dezelfde motor heeft, heb ik wat problemen gehad. De zwakste plek, de turbo en de versnellingsbak, verschillen weliswaar. Deze motoren worden vaak afgedaan als vrij zwak, maar zolang je niet overboord gaat, zou het goed moeten lopen. Zullen altijd wel mensen zijn waar het bij misloopt, zoals bij mij. Maar met die motoren heb ik ook al veel goede verhalen gehoord.
Bakboord1
4th Gear member

Je kunt laten instellen dat je in de eerste versnellingen niet de volle power tot je beschikking hebt zodat je aandrijflijn wordt gespaard.

Overigens went vermogen altijd. Je zult na een tijdje toch weer meer willen. Daarnaast zal een 1.6 met 130pk toch anders rijden dan een 2.0 met 130pk. De vraag is dus of tuning aan je verwachtingen zal voldoen.
Gezien je ervaring met je fiesta kun je je afvragen of je nog een keer risico wilt lopen.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
sgt.flippy
2nd Gear member

Daar zit inderdaad het probleem ja. Ben bang het opnieuw mee te maken. Maar ik vrees dat het aan de tuner lag, dus als ik bij een firma ga met wat meer reputatie, komt het misschien al sneller in orde.

Tuurlijk went het, maar dat is net zo met een zwaardere auto, daarom is het net zo leuk, ben je je auto gewoon, kan je hem een tweede leven geven. Zodra we meer willen, zullen we een nieuwe auto moeten zoeken met wat meer vermogen...

De 1.6 zal duidelijk meer moeite moeten doen dan een 2 liter, en dat voel je in de rijstijl, maar daarom rijd hij niet minder aangenaam.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”